Sida 2 av 3

Re: Hjälp med enkel krets

Postat: 12 april 2012, 11:42:09
av labmaster
Det här låter ju som ett typiskt projektarbete i någon utbildning. Är det så?

Re: Hjälp med enkel krets

Postat: 12 april 2012, 12:37:07
av valdepena
Nej, det är för industriellt bruk, tillkallande av truckar. m.m.

Re: Hjälp med enkel krets

Postat: 12 april 2012, 13:29:52
av prototypen
Transformator 24 VAC, likriktarbrygga, knappar som matar var sin LED och en diod till blinklampan.

Protte

Re: Hjälp med enkel krets

Postat: 12 april 2012, 15:44:44
av labmaster
Aha, tack för info. Anledningen till att jag frågade är att jag normalt inte hjälper elever att lösa sina hemuppgifter eller projektarbeten men färdiga lösningar.

I detta fall handlar det ju om gratiskonsulting och det är jag heller inte så positiv till. Hade det varit en hobbygrej kunde jag ha gett dig en lösning direkt. Men misströsta inte det finns säkert någon annan som tillhandahåller gratiskonsulting.

En annan sak som kan vara värt att tänka på att är att om detta är en slags säkerhetsfunktion så kan det vara lite knepigt att hantera i industrisammanhang. Funktionen måste troligen genomgå en CE-process i så fall.

Ifall det handlar om en säkerhetslösning föreslår jag att du kontaktar JOKAB. De är experter på säkerhetslösningar för industrin.

Re: Hjälp med enkel krets

Postat: 12 april 2012, 16:53:18
av prototypen
Jag ger gärna gratis konsultationer då jag också får gratiskonsultationer, det är ju inte hobby det jag håller med utan ger mat på bordet.

Om det är att kalla på en truck med nytt material kan det inte behövas någon avancerad CE-märkning.

Protte

Re: Hjälp med enkel krets

Postat: 12 april 2012, 17:52:18
av valdepena
Nej, vi behöver ingen CE-Märkning överhuvudtaget till detta.
Systemet finns och används redan, skulle bara behöva finslipas lite ... :)

Re: Hjälp med enkel krets

Postat: 12 april 2012, 18:40:22
av labmaster
Jamen då så, då är det väl inga problem. Finliret kostar oftast mer än det smakar så är det enklaste är att bara låta det vara. Att de fasta lamporna blinkar lite gör väl inget så länge de inte slocknar helt.

Re: Hjälp med enkel krets

Postat: 12 april 2012, 19:04:03
av valdepena
:D
Alltså funktionen är där.! Men man vill ju ha det perfekt....

Det kanske inte finns nån enkel lösning på detta, utan att bygga om allt...?
Det borde ju gå att hitta på någonting tycker man...

Väntar fortfarande på ett geni med en enkel ock brilliant lösning..... :D

Re: Hjälp med enkel krets

Postat: 12 april 2012, 20:11:54
av SM7CZR
Kanske chanserna ökar om du postar din ritning med vettig filtyp. :cry:

Re: Hjälp med enkel krets

Postat: 12 april 2012, 22:05:16
av valdepena
ok, vilken filtyp vill ni ha?

Re: Hjälp med enkel krets

Postat: 12 april 2012, 22:39:09
av prototypen
  prototypen
Re: Hjälp med enkel krets
12-apr-2012 12:29
Transformator 24 VAC, likriktarbrygga, knappar som matar var sin LED och en diod till blinklampan.

Protte

Re: Hjälp med enkel krets

Postat: 13 april 2012, 00:20:40
av labmaster
Det kanske inte finns nån enkel lösning på detta, utan att bygga om allt...?
Det finns nog inga genvägar. Du måste bygga om från seriell till parallell matning av lamporna. Det är detta som är den enkla lösningen.

Re: Hjälp med enkel krets

Postat: 14 april 2012, 21:57:29
av prototypen
OK valdepena, hur går det?
Har du provat den lösning jag och några fler har föreslagit?

Protte

Re: Hjälp med enkel krets

Postat: 14 april 2012, 23:38:32
av exile
Om du använder 24volt dc, kan du använda Tungelement med några varv koppar tråd runt.

Bild

typ så här

Kod: Markera allt

...___.____.______________.______.
      |    |              |      |
     (X)  (X)            (B)     |
      |    |              |      |
      ./   ./            |R|   __|__ DC
      |    |             |E|    ---
...___.____.__())))_.    |E|     |
                    |    |D|     |
                    |     |      |
                    ._____.______.

Re: Hjälp med enkel krets

Postat: 15 april 2012, 12:09:58
av xxargs
reed switch tål inga större strömmar - framförallt inte några induktiva laster eller kortsluta ingångar med större kapacitiva laddningar och kan då klibba/svetsa sig...

med andra ord skall det styra andra lampor med stora startströmmar så måste du ha hjälprelän samt se till att reläspolen har frihjulsdiod för att inte ge induktansknäpp när relän släpper.