Sida 2 av 7

O-ringsspår

Postat: 29 mars 2012, 20:02:27
av ojje
Jakten på o-ringar visar sig svårare än jag tänkt. Det finns en hel del leverantörer av o-ringar i Sverige och Danmark som på sina webbsidor visar att de har min beräknade o-ring på 4x221 mm. På något ställe är priset ca 400 kronor. Har fått svar från ett ställe att de inte har denna dimension på lager och ett tredje har svarat att de kan göra en o-ring för 500 kr plus moms. På det stället kunde jag i och för sig köpa o-ringssnöre för 30 kronor metern, men med minsta debitering på ca 200 kronor.

Äntligen har jag hittat o-ringsleverantören i England. För 6 pund får jag min o-ring. Visserligen levererar de 10 stycken för detta pris, men det kan jag leva med ;-)
http://www.polymax.co.uk/acatalog/O-Rin ... lymax.html

Skall sätta samman ett inlägg där jag samlar alla mina leverantörer.

Nu törs jag fräsa o-ringsspåret i den utsågade botteplattan. Byggde en liten jigg till Dremeln och fick borra ett litet styrhål i centrum. Dock inte genomgående så det blev en perfekt styrning och ett perfekt spår, pust. Nu gäller det bara att jag får till en kupol och att det sedan går att få tätt…

Tillverkning av kupol

Postat: 31 mars 2012, 22:46:31
av ojje
Det har inte varit lätt att finna information på webben hur man tillverkar en akrylkupol, men några ledtrådar har jag fått så nu är det dags att testa själv (har någon en bra länk som instruerar tas den tacksamt mot).

Jag vill ha en kupol med ca 21 cm diameter i 3 mm tjock akryl och med en fläns om minst 15 mm. I första försöket testade jag att värma 2 mm tjock plast med varmlyftpistolen, men värmen blev för ojämn så resultatet var bara att kasta.
Nu har jag testat att värma plasten i ugnen i 180 grader i ungefär 20 minuter. Är smått imponerad över resultatet även om det säkert skulle ha blivit ännu bättre om det gjordes av en yrkesman på området.
Publicerar en liten film på Youtube:

Re: Örjans ROV

Postat: 31 mars 2012, 22:53:21
av Micke_s
snygg plexikupa :)

Re: Örjans ROV

Postat: 31 mars 2012, 23:02:04
av ToPNoTCH
Haha..

Riktigt imponerande...riktig mcGyver stil. :tumupp:

Tror du man kan köra ännu grövre akryl ?

Re: Örjans ROV

Postat: 1 april 2012, 01:04:09
av Andax
Riktigt coolt! Följer med spänning.

Re: Örjans ROV

Postat: 1 april 2012, 10:13:52
av ojje
ToPNoTCH skrev:Haha..

Riktigt imponerande...riktig mcGyver stil. :tumupp:

Tror du man kan köra ännu grövre akryl ?
Absolut. Har en bit som är 8 mm liggandes och funderar på att testa. Med rätt temperatur och allt fastspänt kändes det som att blåsa en tuggummibubbla :-)

Re: Örjans ROV

Postat: 1 april 2012, 19:49:55
av ardusweden
Jag följer med stor spänning. Har länge funderat på att bygga en ROV då det blivit enklare med elektroniken i och med arduino.

Imponerande med akryldomen! Jag har sett designs med en akryldome monterad i "fram"änden av ett rör som innehåller kamera och styrelektronik, men inte ovanpå en platta som på din. Din design gör det onekligen lättare att pan-tilta en kamera för att se ex. ett skrov underifrån!

Lycka till och säg till om du behöver hjälp med koden. Jag är ingen expert men har kodat en del arduino på sista tiden.

/AS

Re: Örjans ROV

Postat: 2 april 2012, 01:43:44
av _kim_
Kupolen blev ju riktigt bra där :)
Har du mätt hur tjock den blev efter att du blåste upp den ?

//Kim

Re: Örjans ROV

Postat: 2 april 2012, 07:40:28
av ojje
Inte helt enkelt att mäta, men om man räknar lite på det... Sträckan 215 mm har sträckts ut till ca 280 mm, alltså en ökning av 30%.
Om man tar samma minskrning på godstjockleken 3 mm x 0,77 så får man 2,3 mm kvar. Nu töjer sig plasten mer längst upp så om jag drar till med att den är ca 2 mm på tunnaste stället.

Ibland går det sämre

Postat: 3 april 2012, 22:53:10
av ojje
Det har gått bra att såga bort överflödig plast runt kupolen samt slipa flänsen så den nu är absolut plan. Borrade också 12 st hål (diameter 4 mm) i flänsen utan problem. Sedan fixerade jag kupolen på bottenplattan för att borra genomgående hål i den genom hålen i kupolen.
På något sätt gled kupolen i sidled och ett hål hamnade fel… grr #¤$@*!.
Tog lite aceton, blandade i spån från borrningen och lät stå några timmar. Fick en geléartad blandning som jag sedan fyllde hålet med. Det kommer funkade faktiskt riktigt bra som spackel.

Gjorde sedan en testlackering av några PVC-rörsbitar. Vill att hylsorna runt propellrarna skall vara fluorescerande röda. Har förstått att det är svårt att måla PVC så jag slipade först med sandpapper grovlek 600 samt rengjorde med aceton. Ett skrap med nageln i det färdiga resultatet fick färgen att lossna i stora bitar… Har nu läst på lite och inser att det finns något som heter plastprimer. Skall göra ett försök till innan jag ger upp.

Re: Örjans ROV

Postat: 6 april 2012, 20:14:48
av _kim_
Jag gjorde själv ett försök att blåsa en kupol igår. Men plasten blev bubblig och ful i ugnen.
Började med 170c, men det blev totalt kasst med alla bubblor. Andra försöket strax över 150c, men det blev ändå bubblor i plasten. Dock blev det bättre än första.

Och du körde 180c ? :shock: Jag körde med vanligt 2mm plexi......Knepigt.

//Kim

Re: Örjans ROV

Postat: 6 april 2012, 20:42:28
av ojje
Tror inte det beror på temperaturen. 180 grader är i högsta laget. Jag gjorde experiment med 2 mm plast från Biltema och värmde till 150 grader. Det gick också utan bubblor.
Misstänker att det är plastkvalitén det beror på. Är det acryl du har? Det skall vara XT (exdruerad) och inte GS (gjuten). XT är vanligast för tunna skivor.

Jag fick dock lite ojämnheter i min plast, men det beror på att jag lade den på ett smörpapper som inte är helt jämt. Om man lägger plasten på en glasskiva i ugnen tror jag man skulle få en helt slät plast.

/Örjan

Re: Örjans ROV

Postat: 6 april 2012, 22:56:21
av _kim_
Vet inte riktigt vad det var för plast egentligen. Det var det jag fick när jag bad glasmästaren om plexiglas.
Men nu ska jag nog lyckas köpa rätt förhoppningsvis, tackar :)
Och det med att värma plasten på en glasskiva var nog inte heller en så dum idé.

//Kim

O-ringar levererade

Postat: 8 april 2012, 13:35:53
av ojje
O-ringarna från England har kommit. Dags för första badkarstestet.

40 cm djup och allt håller tätt. Nästa steg blir Mälarens djup och i alla fall 10 meter.

Har ett antal möjligheter att förbättra tätningen:
1. Större brickor, planbrickor/båtbrickor
2. Slipa o-ringsspåret så det blir slätare
3. Täta o-ringsspåret med Silicon
4. Byta ut vingmuttrarna mot vanliga muttrar så jag kan dra med ett större moment.
5. Tillverka ytterligare en fläns att fästa ovanpå befintlig fläns för att öka trycket ytterligare.

Mycket nöjd med dagens operation :D

Behöver hjälp

Postat: 8 april 2012, 23:00:44
av ojje
Har funderat på vanlig TP-kabel som kommunikation till ytan. Tanken var att kommunicera seriellt mellan två Arduinokort där potentiometrar för styrning av motorerna kopplas till ett kort ovan vatten och motorstyrningarna kopplas till ett kort i ROVen.
Om jag i stället kopplar potentiometrar direkt till ingångarna på kortet i ROVen och skickar upp videosignalen bör en 12-ledare funka.

Min fråga är om man kommer lyckas med den överföringen i låt säga 20 meter kabel där varje ledare är 0.14 mm?

Anledningen till detta är att jag behärskar detta rent programmeringsmässigt mycket bättre. Vad är klokast?

Örjan