Re: Säkring i labbaggregat brinner vid start
Postat: 31 juli 2011, 12:47:01
Ska försöka få dit en fläkt och en kylfläns på bryggan då. Förmodligen drar jag kablar så att chassiet kan nyttjas som fläns.
Med tanke på den extra kylningen som blir borde det inte vara några problem att ta ≈ 100 mA till en fläkt från 7812 regulatorn som finns.
Det händer att jag kör maxbelastning (5A) någon timme ibland, då för att ladda batterier. Konstruktören säger 8 timmar kontinuerligt vid maxbelastning. http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPD ... manual.pdf Detta är ett 3 A agg men konstruktionen verkar vara närmast identisk.
Jag borde nog skaffa ett switchat aggregat istället. Har ett billigt som lämnar 10 - 15 V 20 A. Det verkar dock vara svårt att hitta sådana som går lågt, (ner till 3 V iaf) till vettiga priser. (vill kunna ladda en lithiumcell från det)
Med tanke på den extra kylningen som blir borde det inte vara några problem att ta ≈ 100 mA till en fläkt från 7812 regulatorn som finns.
Det händer att jag kör maxbelastning (5A) någon timme ibland, då för att ladda batterier. Konstruktören säger 8 timmar kontinuerligt vid maxbelastning. http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPD ... manual.pdf Detta är ett 3 A agg men konstruktionen verkar vara närmast identisk.
Jag borde nog skaffa ett switchat aggregat istället. Har ett billigt som lämnar 10 - 15 V 20 A. Det verkar dock vara svårt att hitta sådana som går lågt, (ner till 3 V iaf) till vettiga priser. (vill kunna ladda en lithiumcell från det)