Sida 2 av 2
Re: elkonverterad häcksax
Postat: 2 maj 2011, 00:16:10
av zeus
Men som så mycket annat här på forumet så är det ju roligt!
Klart du ska bygga!
Re: elkonverterad häcksax
Postat: 2 maj 2011, 00:20:26
av LHelge
Nu tycker jag att ni har lite tråkig attityd. Hur kul skulle projektkategorin på detta forum vara om alla projekt nödvändigtvis skulle vara ekonomiskt, miljömässigt eller tidsmässigt hållbara? Inga av de jag bidragit med i alla fall. Det är klart att han ska elkonvertera sin häcksax om han har tid, lust, råd och utrustning för det.
Här kommer lite input från mig i alla fall:
* Skippa växellåda för att undvika mekanik-krångel, hitta istället en motor/batterispänning som lägger sig i rätt varvtalsintervall.
* Skippa centrifugalkoppling, även om rc-prylar inte gillar höga startmoment så borde du istället kunna hålla dig från att starta den med bladet mitt inne i häcken.
* Ha ordentliga marginaler vad gäller motoreffekt. Jag har svårt att tänka mig att den motor jag tänkt använda till moppen/cykeln klarar av 7 kW under någon längre stund. Speciellt om den inte sitter monterad precis bakom en gigantisk propeller.
Jag skulle gissa på att du inte behöver lika mycket effekt från elmotorn för att motsvara bensinaren. Om man höftar till på 750 W och det ska gå i 40 minuter med runt 90 % effektivitet behöver du 0,75/0,9*40/60 kWh dvs någonstans mellan 0.5 kWh och 0.6 kWh vilket borde motsvara ca 4 kg batterier.
Re: elkonverterad häcksax
Postat: 18 juni 2011, 15:16:20
av Seroster
90kar08 skrev:Sladd vill man inte ha på en häcksax, den är i vägen och man klipper av den...
Amatör

Re: elkonverterad häcksax
Postat: 19 juni 2011, 00:41:57
av Paxmax
Ev. sladd sätter man fast i bältet, sista biten från bältet till klipparn så hålls sladden sträckt med några svaga gummisnoddar. Har aldrig "lyckats" klippa av en sladd med häckasaxen, har visserligen kanske bara 70-100m häck + några buskar.
Re: elkonverterad häcksax
Postat: 19 juni 2011, 09:19:03
av 90kar08
Jag menar ju såklart inte att man klipper av den hela tiden. Men jag tycker det är störigt att hela tiden behöva hålla koll på sladden.
Och så tar ju sladden alltid slut en meter innan häcken gör det...
(Har själv bara klippt av den en gång, sen köpte vi en bensindriven istället)
Re: elkonverterad häcksax
Postat: 19 juni 2011, 12:59:04
av Paxmax
Ah, just det ja... ja det är sant!!

elsladden har en tendens att sno sig runt saker som en katt på väg ner i badkaret för avlusningsbad
Re: elkonverterad häcksax
Postat: 19 juni 2011, 18:35:42
av ds77
Jag brukar klippa av sladden en gång per säsong ungefär
Sen kommer jag ihåg läxan tills nästa vår....
Re: elkonverterad häcksax
Postat: 23 juni 2011, 15:52:39
av v-g
Batteripack i en ryggsäck vore det optimala det duger nog med billiga blyaccar (menar inte ett bilbatteri nu

)
Men för jösse namn kolla upp och försök eliminera allt som går trögt i sågen det gör nog den största skillnaden i batterikapacitet.
Vore det jag som skulle klippa 2km skulle jag fordonsmontera

Re: elkonverterad häcksax
Postat: 24 juni 2011, 11:54:19
av ghost_rider
Saken är den att det är trångt o jävligt med, så därmed går ett fordon bort.
Men det skulle kanske gå med ett ryggmonterat batteripack. Även om jag tror att det blir tungt för ryggen efter några dagar.
Re: elkonverterad häcksax
Postat: 29 juni 2011, 23:11:24
av MadModder
Dykarbälte fullt med batterier på då.

Re: elkonverterad häcksax
Postat: 12 juli 2011, 20:18:05
av ghost_rider
Nu i klipptid gräver jag upp tråden igen
Sitter och skriver med träningsverk

nåväl, tankarna omkring en eldriven sax kom upp igen.
Min kära far som har kontakter inom det mesta föreslog Hilti's eller likande batt.paket.
Det hade varit grymt smidigt med t.ex två stycken monterade på saxen och två i laddaren, så att man kan byta när ett par tar slut....
Vilket de antaglien kommer att göra rätt fort
Har tänkt lite mer på själva motorn, har sett motorer med dubbla axlar. Kunde varit en idée att montera någon form av fläkt som kyler motorn på denna axel.
