Sida 2 av 2

Re: Trafo-funderingar?

Postat: 25 mars 2011, 16:26:08
av rehnmaak
Nej du har fel. Transformatorn går endast i mättning pga spänning-tid-ytan dvs flödestätheten blir för hög. Det har inget med belastningen att göra. Det som begränsar en transformators effekt är i första hand IIR förluster i lindningarna.

Re: Trafo-funderingar?

Postat: 25 mars 2011, 17:19:14
av 4kTRB
Kortsluter du sekundären så blir trafon varm därför
att det börjar gå hemskt mycket ström i primärlindningen
på grund av att kärnan mättas och induktansen faller
ner till ungefär vad en luftlindad spole har.

Re: Trafo-funderingar?

Postat: 25 mars 2011, 17:49:26
av YD1150
Skulle du ta en transformator avsedd för t.ex. 110V nätspänning
och koppla in den på 220V då kommer du att mätta järnkärnan.
Flödestätheten blir då för stor och strömmen i primärlindningen
blir dessutom olinjär ( icke sinusformad )
Följden blir att transformatorn kommer dra en massa ström och brinna upp.

En transformator med kortsluten sekundärlindning skapar ett
motriktat magnetfält i kärnan som kommer att ta ut det från
primärlindningen om kopplingsgraden mellan prim-sek är = 1.
dvs en ideal transformator utan läckinduktanser
(de fältlinjer från primärlindningen som inte passerar sekundärlindningen)

Det som begränsar strömmen i primärlindningen är lindningsresistansen.

Re: Trafo-funderingar?

Postat: 25 mars 2011, 18:21:16
av kimmen
limpan4all skrev:Tämligen säker på det...
Man kan ju välja att jobba utanför sakers specifikationer, men det brukar komma surt efteråt :vissla:
Skulle inte försöka ta ut 8A på detta sätt.
Hmm...

Den totala effektförlusten i transformatorn blir ju faktiskt samma om man använder en brygga på ena lindningen eller en diod på varsin. Däremot blir effektförlusten mer jämnt fördelad i sekundärlindningen med mittpunktskopplingen, fast det gör ju troligen inte någon större skillnad. Men man sparar ju in två dioder och ett diodspänningsfall och har därmed halverat förlusterna i dioderna och fått högre utspänning.

En transformator märkt 4A klarar någonstans kring 3-4A i mittpunktskoppling efter glättning (eller om bara ena lindningen används) men bara c:a 2.2A om man kör en brygga på hela lindningen (28V i det här fallet).

Re: Trafo-funderingar?

Postat: 26 mars 2011, 22:52:06
av NightShift
Ha, ha, ni e underbara! Jädrans (går juh inte att skriva f*n...) vad mycket det ger mig när jag läser era disskussioner, det är verkligen så här jag vill se att ni gör inlägg när jagfrågar saker; det är ju så man lär sig mer!!
Ni ska ha dunder-tack alla!

Jag har nya frågor på en ny tråd....

:) nvh N.S.

Re: Trafo-funderingar?

Postat: 28 mars 2011, 16:52:19
av jesse
Och om någon råkar svara fel i tråden så är det bara bra (hmmm :vissla: ) - då reds även den missuppfattningen snabbt ut :P