Sida 2 av 2
Re: Trafo-funderingar?
Postat: 25 mars 2011, 16:26:08
av rehnmaak
Nej du har fel. Transformatorn går endast i mättning pga spänning-tid-ytan dvs flödestätheten blir för hög. Det har inget med belastningen att göra. Det som begränsar en transformators effekt är i första hand IIR förluster i lindningarna.
Re: Trafo-funderingar?
Postat: 25 mars 2011, 17:19:14
av 4kTRB
Kortsluter du sekundären så blir trafon varm därför
att det börjar gå hemskt mycket ström i primärlindningen
på grund av att kärnan mättas och induktansen faller
ner till ungefär vad en luftlindad spole har.
Re: Trafo-funderingar?
Postat: 25 mars 2011, 17:49:26
av YD1150
Skulle du ta en transformator avsedd för t.ex. 110V nätspänning
och koppla in den på 220V då kommer du att mätta järnkärnan.
Flödestätheten blir då för stor och strömmen i primärlindningen
blir dessutom olinjär ( icke sinusformad )
Följden blir att transformatorn kommer dra en massa ström och brinna upp.
En transformator med kortsluten sekundärlindning skapar ett
motriktat magnetfält i kärnan som kommer att ta ut det från
primärlindningen om kopplingsgraden mellan prim-sek är = 1.
dvs en ideal transformator utan läckinduktanser
(de fältlinjer från primärlindningen som inte passerar sekundärlindningen)
Det som begränsar strömmen i primärlindningen är lindningsresistansen.
Re: Trafo-funderingar?
Postat: 25 mars 2011, 18:21:16
av kimmen
limpan4all skrev:Tämligen säker på det...
Man kan ju välja att jobba utanför sakers specifikationer, men det brukar komma surt efteråt
Skulle inte försöka ta ut 8A på detta sätt.
Hmm...
Den totala effektförlusten i transformatorn blir ju faktiskt samma om man använder en brygga på ena lindningen eller en diod på varsin. Däremot blir effektförlusten mer jämnt fördelad i sekundärlindningen med mittpunktskopplingen, fast det gör ju troligen inte någon större skillnad. Men man sparar ju in två dioder och ett diodspänningsfall och har därmed halverat förlusterna i dioderna och fått högre utspänning.
En transformator märkt 4A klarar någonstans kring 3-4A i mittpunktskoppling efter glättning (eller om bara ena lindningen används) men bara c:a 2.2A om man kör en brygga på hela lindningen (28V i det här fallet).
Re: Trafo-funderingar?
Postat: 26 mars 2011, 22:52:06
av NightShift
Ha, ha, ni e underbara! Jädrans (går juh inte att skriva f*n...) vad mycket det ger mig när jag läser era disskussioner, det är verkligen så här jag vill se att ni gör inlägg när jagfrågar saker; det är ju så man lär sig mer!!
Ni ska ha dunder-tack alla!
Jag har nya frågor på en ny tråd....

nvh N.S.
Re: Trafo-funderingar?
Postat: 28 mars 2011, 16:52:19
av jesse
Och om någon råkar svara fel i tråden så är det bara bra (hmmm

) - då reds även den missuppfattningen snabbt ut
