Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?
Postat: 29 november 2010, 16:13:03
Jag har en Volvo 850 -93 som av nån anledning drar ur batteriet sakta när den står oanvänd, och dessutom går motorn skitdåligt om batteriet varit urladdat/bortkopplat så att bara lossa polerna är ingen bra idé för då måste man köra några kallstarter och nån varmkörning innan motorn får normal tomgång och segdrag.
Jag köpte biltemas budget-underhållsladdare för 149:- och den verkar faktiskt fungera
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... lsladdare/
Jag har dock ingen aning om hur bra den egentligen är för batteriet, jag har bara provat att bilen den kopplas till faktiskt har ström i batteriet även när den stått ett par månader.
En rätt stor möjlighet att klanta sig finns dock i och med att lysdioderna indikerar laddning/urladdning även då nätspänning inte är anslutet. Dessutom så är det väl egentligen lite tveksamt att sälja en batteriladdare som har en nätadapter som bara är för inomhusbruk (europlugg) och dessutom så är väl tung nättrafo i små nätadaptrar inte längre tillåtet egentligen?
Värt att tänka på är att en bil går mycket trögare att starta när den är kall. Att köra motorvärmaren bara en stund kan hjälpa mycket.
En ren gissning är att en bensindriven kupévärmare som också värmer motorn nog kan löna sig att köra före start för att *spara* kapacité på batteriet, genom att uppvärmningen av motorn är "värd" mer besparing i startmotorström än strömmen som värmaren drar från batteriet. OBS, spekulation.
Om det finns plats för olika storlekar på batteriet (t.ex. för att samma bil finns med olika stora motorer, och/eller diesel/bensinmotorer o.s.v.) så välj största stoleken om det inte skiljer så mycket pengar. På en tidigare bil så fanns det plats för 88Ah-batteri fast orginal var ett vanligt 55-60Ah. Med 88Ah så var det aldrig några problem att kallstarta även utan motorvärmare och 25-30 minusgrader, och dessutom brukade batterierna hålla uppåt 7 år trots att de som avverkades var köpta på OK och Mikro (minst ett som höll länge var av fabrikat Fiamm).
Tänk på att gamla enkla batteriladdare som bara består av nättransformator, likriktarbrygga, amperemeter och nån säkring egentligen tydligen inte är riktigt bra varken för modern bil-elektronik (fast den borde tåla det mesta) eller moderna batterier. Jag skulle nog egentligen rekomendera att avbryta laddning med sån laddare ett tag före batteriet är fulladdat, även om jag måste erkänna att jag har syndat en hel del med just detta...
(Appropå det här så i bra-att-ha-samlingarna har jag en ful-grenkabel som förgrenar 230V till två seriekopplade skarvuttag (jordade), när ett bilbatteri är helt urladdat så ansluter man två sånadär gamla laddare paralellt på batteriet och sen ansluter man deras nätingång till seriekopplingsmojängen så begränsas laddströmmen såpass att säkringarna på laddarna inte löser ut... När man behöver göra så så kan man dock vara rätt säker på att hoppet är i stort sett ute med batteriet...).
Jag köpte biltemas budget-underhållsladdare för 149:- och den verkar faktiskt fungera
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... lsladdare/
Jag har dock ingen aning om hur bra den egentligen är för batteriet, jag har bara provat att bilen den kopplas till faktiskt har ström i batteriet även när den stått ett par månader.
En rätt stor möjlighet att klanta sig finns dock i och med att lysdioderna indikerar laddning/urladdning även då nätspänning inte är anslutet. Dessutom så är det väl egentligen lite tveksamt att sälja en batteriladdare som har en nätadapter som bara är för inomhusbruk (europlugg) och dessutom så är väl tung nättrafo i små nätadaptrar inte längre tillåtet egentligen?
Värt att tänka på är att en bil går mycket trögare att starta när den är kall. Att köra motorvärmaren bara en stund kan hjälpa mycket.
En ren gissning är att en bensindriven kupévärmare som också värmer motorn nog kan löna sig att köra före start för att *spara* kapacité på batteriet, genom att uppvärmningen av motorn är "värd" mer besparing i startmotorström än strömmen som värmaren drar från batteriet. OBS, spekulation.
Om det finns plats för olika storlekar på batteriet (t.ex. för att samma bil finns med olika stora motorer, och/eller diesel/bensinmotorer o.s.v.) så välj största stoleken om det inte skiljer så mycket pengar. På en tidigare bil så fanns det plats för 88Ah-batteri fast orginal var ett vanligt 55-60Ah. Med 88Ah så var det aldrig några problem att kallstarta även utan motorvärmare och 25-30 minusgrader, och dessutom brukade batterierna hålla uppåt 7 år trots att de som avverkades var köpta på OK och Mikro (minst ett som höll länge var av fabrikat Fiamm).
Tänk på att gamla enkla batteriladdare som bara består av nättransformator, likriktarbrygga, amperemeter och nån säkring egentligen tydligen inte är riktigt bra varken för modern bil-elektronik (fast den borde tåla det mesta) eller moderna batterier. Jag skulle nog egentligen rekomendera att avbryta laddning med sån laddare ett tag före batteriet är fulladdat, även om jag måste erkänna att jag har syndat en hel del med just detta...
(Appropå det här så i bra-att-ha-samlingarna har jag en ful-grenkabel som förgrenar 230V till två seriekopplade skarvuttag (jordade), när ett bilbatteri är helt urladdat så ansluter man två sånadär gamla laddare paralellt på batteriet och sen ansluter man deras nätingång till seriekopplingsmojängen så begränsas laddströmmen såpass att säkringarna på laddarna inte löser ut... När man behöver göra så så kan man dock vara rätt säker på att hoppet är i stort sett ute med batteriet...).