Sida 2 av 3

Re: TUNG EMC2-konvertering!

Postat: 6 november 2010, 19:42:57
av säter
Det roliga är maskinen har bara gått på aluminiumbearbetning hela sitt liv. :badgrin:
Men, man hade inte mer varvtal att tillgå på den tiden. Maxvarvtal 3000r/m.

Snabbmatningen ligger original på 5000mm/min, men maskinen har Turctitebelag + rullblock, så det är nog inga problem att höja den till 10-12m/min, under förutsättning att man byter till elmotorer.

Verktygsväxlingstiden är 5sek, det vete sjutton om en modern maskin med tallriksväxlare kommer ned i den tiden. :humm:

Re: TUNG EMC2-konvertering!

Postat: 6 november 2010, 22:10:18
av DW
-tyckte precis det såg ut som Göran Person vid tangetbordet men kom snabbt fram till att det
måste vara fel för han hade väl aldrig haft ett riktigt jobb :vissla:

Re: TUNG EMC2-konvertering!

Postat: 7 november 2010, 14:04:05
av säter
Hittade den här tråden på CNCzone.
http://www.cnczone.com/forums/general_m ... es_eb.html

Killen ska renovera en exakt lika maskin som min.
Den är tydligen redan ombyggd till elservon på fabrik.
Han är tydligen helt utan dokumentation. Man kanske ska skriva i hans tråd att jag har allt som behövs?
IMG_2935.jpg

Re: TUNG EMC2-konvertering!

Postat: 7 november 2010, 14:07:03
av PeterH
Gör det, men det faller kanske på fraktkostnaderna :mrgreen:

Re: TUNG EMC2-konvertering!

Postat: 7 november 2010, 14:42:29
av persa
Hade inte du palettväxlare på din maskin Säter eller minns jag fel ? Killen på andra sidan pölen kanske har intresse av bordsdel och palettväxling ? Hans maskin verkar ju rätt basic

Har du indexbord eller full B-axel ?

Re: TUNG EMC2-konvertering!

Postat: 7 november 2010, 16:21:09
av säter
Nix, ingen palettväxlare.
Det är indexbord, kuggstångsmatat med 8 indexeringar. Full B-axel var option.

Killen skriver att han har verktygsmagasinet borttaget på grund av takhöjden.
Han skulle definitivt behövt mitt verktygsmagasin, som är mycket lägre än standard.

Standard magasin är en trumma med 15st platser.
Option magasin är en kedja med 60st platser, lika som på den stora K&T'n.

Bild på standard magasin. (som bygger rätt mycket på höjden)
8f42009120033fc00.jpg

Re: TUNG EMC2-konvertering!

Postat: 7 november 2010, 16:31:42
av Mizzarrogh
Vad väger denna pjäs egentligen?
Går den in i en vanlig lastbil? :humm:

Re: TUNG EMC2-konvertering!

Postat: 7 november 2010, 16:52:20
av säter
Det verkar råda någon missuppfattning här, att det skulle vara en stor maskin. Det är det inte.
Det som är stort är verktygsmagasinet.
Själva fräsmaskinen är en liten kompakt sak, med rundbord på Ø400mm.

Själva maskinfoten är ca. 130 x130 cm, totalt med spånbaljan 200 x 200 cm.
Planet där verktygsväxlaren bultas på, ligger i höjd med hakan ungefär.
Total höjd inkl. verktygsmagasin 210 cm.

Uppskattar vikten på själva fräsmaskinen till 5 ton, och den får ju ledigt plats på en lastbil.

Re: TUNG EMC2-konvertering!

Postat: 7 november 2010, 17:16:37
av persa
Men hur mycket bygger den totalt på djupet med ditt magasin ? Jag antar det finns något slags stativ bakom maskinen för att stötta upp magasinet

Re: TUNG EMC2-konvertering!

Postat: 7 november 2010, 17:34:17
av Mizzarrogh
Hade faktiskt varit seriöst intresserad om jag haft vettiga (läs varmbonade) lokaler... Dendär får dock, som sagt faktiskt plats i ett vanligt garage tex.

Edit: Är enormt sugen och har plats, men har tyverr bara kallbonade lokaler för närvarande... :(
Annars har denna allt jag önskat mig. 8)

Re: TUNG EMC2-konvertering!

Postat: 7 november 2010, 17:39:00
av tecno
Säger det igen, hade jag haft plats så skulle den ha blivit släpad ner till Sörmland. Vet var maskinen har stått och typen av produktion så den bara måste vara i mycket gott skick.

Re: TUNG EMC2-konvertering!

Postat: 7 november 2010, 18:27:53
av säter
persa:
Så är det, det går likt en triangel bakåt där det stöds upp av två ben.
2010_09300031.JPG
Från bakkant på magasinet, till spindelnos är det ca. 4m, tot. till framkant på bordkåpan 5m.

Som ni ser har jag placerat hydraulpumpar + hydraulcentral under magasinet, för att tjäna lite utrymme.

Mizzarrogh:
Helt klart får den plats i vanligt personbilsgarage.
Där den står uppställd nu, är det 2.20m i takhöjd och 3.70m brett, med det räcker nog med 3m om man får bort det stora styrskåpet.
Jag tog in maskinen genom en port som är 2.40m bred och 1.90m hög.

Re: TUNG EMC2-konvertering!

Postat: 7 november 2010, 19:05:00
av persa
Ja, och har man inte för stort garage så kan man stå utanför porten och byta bitar och samtidigt få en härlig solbränna på sommaren :D

Och tänk så smidigt att plocka bitarna direkt från pall på pick-upen till maskinbordet. Vilken logistikdröm

Re: TUNG EMC2-konvertering!

Postat: 7 november 2010, 19:30:26
av stenberg
Fasen jag har precis varit och hyrt 216 kvadrat garage, 6 meter till taket :)
Kollar som som bäst på svenska maskiner och har starka kontakter inom speditionsbranchen.
Hurpass extremt svårt vore ett byte till elservon?

Re: TUNG EMC2-konvertering!

Postat: 7 november 2010, 19:57:49
av Johanb
Hmm, plats kanske är lösbart men det fattas fortfarande kunskap (för löftet om igångkörning) och pengar för en massa saker man kanske måste köpa in :)