Re: Konstig komponent i ackuladdaren deca 16A
Postat: 6 november 2010, 16:16:19
Tja,hade jag ett sånt fartyg med flera blyackar(?),så inte skulle jag låta dem stå oladdade.Underhållsladdning eller laddning via timer är klart lönsamt i längden.
Om man väljer automatsäkring eller t.ex vanliga bilsäkringar är bara en smaksak.Båda bryter ju vid överbelastning och måste på något sätt reaktiveras.Hur många A du ska ta till går nästan inte att svara på eftersom laddare av den här typen inte är några precisionsinstrument och vi vet inte vad du belastar med,eller hur?Det är ju ganska lätt utprovat med en säkring som är lite för liten,och sedan ökar man stegvis till säkringen håller för normal laddning.
Bilsäkringar är billiga.
Det går ju också att bygga in en elektronisk strömbegränsning,men det är kanske lite onödigt.Det enda som jag tycker skulle vara bra att ha,är en krets som bryter när batteriet är fulladdat.Men å andra sidan har jag klarat mig hela livet med enkla,billiga billaddare.Bilbatterier är inte så kinkiga,bara man laddar upp dem då och då.
Om man väljer automatsäkring eller t.ex vanliga bilsäkringar är bara en smaksak.Båda bryter ju vid överbelastning och måste på något sätt reaktiveras.Hur många A du ska ta till går nästan inte att svara på eftersom laddare av den här typen inte är några precisionsinstrument och vi vet inte vad du belastar med,eller hur?Det är ju ganska lätt utprovat med en säkring som är lite för liten,och sedan ökar man stegvis till säkringen håller för normal laddning.
Bilsäkringar är billiga.
Det går ju också att bygga in en elektronisk strömbegränsning,men det är kanske lite onödigt.Det enda som jag tycker skulle vara bra att ha,är en krets som bryter när batteriet är fulladdat.Men å andra sidan har jag klarat mig hela livet med enkla,billiga billaddare.Bilbatterier är inte så kinkiga,bara man laddar upp dem då och då.