Sida 2 av 4
Re: Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Postat: 2 oktober 2010, 14:00:38
av nojan
Walle: Du har så rätt, tänkte inte på det
Re: Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Postat: 2 oktober 2010, 17:00:08
av LHelge
Jag har nog tänkt att flyga utomhus med den och eftersom jag bor i Göteborg är det lär det inte bli mycket flygande om det måste vara helt vindstilla.
Nu har jag varit och handlat lite material, blev två tiopack depronskivor, 3 mm och 6 mm så nu har jag så jag kan laborera lite. Dessutom blev det en 4 mm rundstav kolfiber och lite pianotråd.
Gjorde även en beställning från hobbycity, men jag börjar bli rädd att jag tog i lite i överkant med motorstorlek. Får eventuellt köpa nån mindre motor & propeller i någon butik här. Tanken var iaf att jag skulle kunna använda samma motor vid ett framtida quadrocopter bygge. Propeller vet jag inte om jag valt en bra. Tycker det var coolt med trebladig och sen hette den pusher, så jag antar att den går bra att montera bakåtvänd.
1 st Turnigy 2217 20turn 860kv 22A Outrunner
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=5691
1 st Turnigy balancer & Charger 2S-3S
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=7637
2 st Turnigy 1000mAh 3S 25C Lipo Pack
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=9164
1 st Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2)
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=9042
1 st Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx USB Cable for Win20
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=9043
2 st Master Airscrew propeller 10x7 (Pusher)
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=8098
1 st Hobbyking SS Series 18-20A ESC
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=6548
4 st HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... roduct=663
Re: Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Postat: 2 oktober 2010, 18:14:10
av LHelge
Jag är också medveten om att fartreglaget är i minsta laget för den motorn, men de verkar inte ha så mycket annat i lager. Jag hoppas man kan ställa in intervallet på sändaren så den inte går upp till max.
Får bli en beställning till därifrån när det kommit in lite fler fartreglage.
Re: Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Postat: 2 oktober 2010, 19:26:13
av hubben
Tre kommentarer till ordern:
* Du behöver ha tillgång till dator för att göra inställningar på den radion. Det fungerar, men är rätt bökigt om du är ute på fältet när du inser att skevrodren är reverserade...
* Använd inte den laddaren. Jag köpte en själv, och en polare köpte en. Båda laddarna laddar sönder accarna!
* Fartreglaget är troligen för litet för motorn. SS reglagen ska du inte belasta mer än den mindre specen, och helst inte så mycket heller under nån längre tid. Jag kan kolla om jag inte har nåt 25-40A reglage du kan få låna tills dess HC får in vettiga reglage. Brinner reglaget är risken stor att accen kortsluter och tar eld - och då blir det inte så mycket kvar av ditt fina plan.
Du kan även försöka mäta strömmen genom fartreglaget när du varvar max och håller kärran still på backen (med proppen monterad), då ser du ju hur mycket ström du drar som max...
Jag tror motorn kommer fungera jättebra till flygplanet! Med den proppen kommer du få helt OK med skjuts!
Re: Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Postat: 2 oktober 2010, 19:38:21
av LHelge
Jag har en netbook som jag inte använder, den kan få bli fältprogrammeringsdator.
Vad gäller batteriladdare blir jag lite oroad. Någon som kan rekommendera en bättre?
Fartreglage kan jag säkert fixa ett ändå, finns ett par hobbybutiker här i götet, men tack för omtanken

Re: Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Postat: 2 oktober 2010, 19:40:59
av hubben
Re: Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Postat: 3 oktober 2010, 00:58:58
av LHelge
Nu har jag karvat lite Depron!
Började med en modell i skala 1:2 med 3 mm Depron. Mest för att få en känsla för materialet, hur man ska skära utan att det går sönder. Måste säga att jag blev rätt nöjd!
Jag har inget att limma med men jag ska skaffa lite UHU-Por imorgon. Prövade med Super Attack på två spillbitar och det verkade fungera sådär. Visst fastnade bitarna tillslut men det bubblade och blev ganska smetigt.
Modellen hänger iaf ihop hyffsat utan lim, tillräckligt för en provflygning, men som den är nu ligger masscentrum alldeles för långt bak. Ska pröva att tejpa i lite vikter längre fram efter att jag limmat ihop den.
Vem vet, man kanske skulle kunna få den att flyga också om man håller vikt på motor, servon och batterier nere.
Re: Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Postat: 3 oktober 2010, 01:12:19
av Walle
Ett tips för när du ska limma med UHU-POR, (om du inte redan vet det): Applicera, tryck ihop bitarna, ta isär bitarna igen och låt torka några minuter, tryck ihop igen. Då biter limmet direkt, men var noggrann med passningen, man får inget andra försök
"Perforeringen" av kroppssidan ser lite överarbetat ut i mina ögon

För styrkan gör det inte mycket, tvärt om så blir det fler brottanvisningar med så många "ytbrytningar" (det är ytan i depronet som ger den mesta styrkan).
Re: Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Postat: 3 oktober 2010, 10:12:54
av hubben
En 19gr motor
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=5432, 10A ESC (den du köpt nu funkar bra), 3s 500mAh acc och en 4" propp så kommer den där flyga precis hur bra som helst!
Håller med Walle, gör inte så många hål i sidan, det räcker med ett eller två för att få den på rätt plats bara.
Re: Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Postat: 3 oktober 2010, 11:08:01
av LHelge
Några förändringar som jag tror jag kommer göra till den större modellen:
* Ge fan i att rita in rundade hörn på ritningen, helt omöjligt att mäta. Bästa hade varit om man kunde skriva ut en ritning i skala 1:1 på ett gäng A4 papper och tejpa ihop för att få en mall.
* Öka vingbredden lite, tror depronskivorna är 120 cm breda, lika bra att utnyttja de sista 20 cm också. Tror ni det gör något att det blir 10 cm utan kolfiber i varje vingspets?
* Minska antalet perforeringar i nosen. Funderar på att göra den lite längre och kraftigare med.
Re: Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Postat: 3 oktober 2010, 11:18:39
av Walle
Det kan nog vara bra att göra nosen lite längre, så du slipper ha accen allra längst fram (sämsta stället vid en krasch) för balansens skull, eller (hemska tanke) måste vikta ned nosen med dödvikt (extravikter som inte fyller någon annan funktion).
Med dubbla 10mm i vingarna så kvittar det fullkomligt om du inte har kolfiberförstärkning de sista 10 centimetrarna ut i vingspetsarna. De kommer naturligtvis bli något svagare, men de kommer inte vika sig oavsett hur mycket höjd du drar
Dock tycker jag att du borde lägga till en kolfiberstav i vingframkanten också, så blir kärran betydligt robustare vid krasch

Re: Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Postat: 3 oktober 2010, 11:25:59
av hubben
Jag brukar alltid skriva ut ritningen i fullskala på ett antal A4 som jag sedan tejpar ihop. Sen brukar jag lägga dem på en kartongbit (typ pizzakartong) och skära ut dem. Sen lägger jag kartongen på depronet och skär ut med lödkolven. Går snabbt, skärytorna blir hårda och man kan göra reservdelar hur snabbt och enkelt som helst.

(Och rundade hörn är inga som helst problem)
Att du inte har kolfiber hela vägen ut i vingen spelar ingen roll. Min kolfiberstav är 75cm och vingen 100cm, det märker du aldrig av. Förstärkningen behövs mer ju närmare mitten av vingen du kommer. Om du tänker landa i träd eller med vingen först bör du sätta en kolfiberstav i vingens framkant med. Då får du ju dessutom lite av profilen gratis.

Re: Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Postat: 3 oktober 2010, 17:26:41
av LHelge
Jag köpte bara en kolfiberstav, den är 1 m lång och 4 mm i diameter och verkar ganska stadig. Jag hade tänkt limma den mellan skivorna i vingen. framkanten tänkte jag sandpappra till så den blir lite rundad och sedan tejpa med bred packtejp för att göra det starkare.
Fick en annan idé som jag tror jag ska testa i något annat bygge. På hobbyaffären jag var hade de "plattjärn" i kolfiber som var 1x6 mm de var ganska fladdriga i en riktning men stabila i den andra och dessutom ganska billiga. Jag tänkte att man skulle kunna skära spår i depronen, 3 mm djupa, i två bitar och sedan limma ihop dem med denna list på högkant. Eftersom man limmar ihop två bitar borde det inte göra så stor skillnad i hållfasthet att man skär i ytskiktet.
Nu har jag iaf limmat den lilla modellen och med en skruv modell större i framänden så flyger den riktigt bra! Den flyger uppskattningsvis 3 ggr längre än den faller om man kastar den. När den får upp lite fart så dyker den mer så jag funderar på att försöka vinkla den bakre vinkeln ett par grader för att ge lite negativ lyftkraft. Eller det kanske är enklare att göra det genom att ställa nollläget på höjdrodret så det inte är precis i mitten.
Re: Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Postat: 3 oktober 2010, 18:40:32
av hubben
Justera det med höjdrodret istället.
I min lilla F22:a har jag en 3mm kolfiberremsa på högkant precis som du skriver. Fungerar hur bra som helst även fast jag delat hela vingen och limmat ihop igen med kolfibret mellan.
Ett 4mm kolfiberrör lär räcka gott till vingen, jag kör nåt liknande i min.
Re: Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Postat: 3 oktober 2010, 19:10:44
av Walle
Även jag brukar ibland köra med "plattjärn" av kolfiber på det sätt som du beskriver, och det funkar kanon! Ofta är det som med benbrott, d.v.s. det blir starkast där man har limmat. Det är sällan en limfog spricker.