Sida 2 av 3
Re: Fler än 6-axlar till Mach3?
Postat: 21 september 2010, 20:08:38
av tecno
Ja där hos Arturo är det en djungel.
Hur har du tänkt dig att koppla och växla med dom reläerna?
Re: Fler än 6-axlar till Mach3?
Postat: 21 september 2010, 20:42:22
av H.O
>Har jag fattat rätt att det behövs 2st enpoliga, eller 1st tvåpoligt relä, för att skifta 2st stegmotorer?
I princip så funkar det väl med två växlande poler men jag skulle nog satsat på ett 4-poligt (eller två 2-poliga). Vet inte riktigt hur de lindningar vars ena ände hänger i luften ifall man inte växlar alla fyra trådarna beter sig....
Anledningen till skillnaden i spänning mellan AC och DC är att det är "lättare" att bryta AC än DC. Med DC så är det lättare för en ljusbåge att "hålla sig vid liv" jämfört med AC vid ett och samma kontaktavstånd. AC är liksom lite "självslocknande" eftersom spänningen är noll flera gånger per sekund.
Re: Fler än 6-axlar till Mach3?
Postat: 21 september 2010, 22:10:33
av säter
Ok. då borde man kunna tulla en hel del på maxspänningen.
I mitt fall blir det ju spänningslöst vid omslagstillfället.
Här är ett enkelt schema som jag inbillar mig borde fungera.
Draw1.pdf
Re: Fler än 6-axlar till Mach3?
Postat: 21 september 2010, 23:04:38
av tecno
Varför inte ta den säkrare vägen och ha en driver/motor och växla styrsignaler samt flytta enable till den som skall vara aktiv? Hålla på och jiddra med motorkablaget kommer att sluta med att nåt går runt hörnet när MrMurphy kommer på besök.
Re: Fler än 6-axlar till Mach3?
Postat: 21 september 2010, 23:26:57
av säter
Jo, du har nog rätt.
#växla styrsignaler samt flytta enable till den som skall vara aktiv#
Ni som kan det här, går det att vara så fräck, att man struntar i att växla styrsignaler?
Parallellkoppla styrsignalerna på båda drivarna, och skifta enbart med enable?
Den avstängda drivaren, är den helt passiv eller drar ingångarna för styrsignalerna ström trots att den är disablad?
Re: Fler än 6-axlar till Mach3?
Postat: 21 september 2010, 23:38:39
av tecno
En bra fråga som jag inte kan ge ett bra svar på, personligen skulle jag växla bort den inaktiva helt bara för att ska det jävlas så ska det
Det är så här jag skulle koppla
1. disable av drive 1
2. växla step/dir
3. enabla drive 2
Re: Fler än 6-axlar till Mach3?
Postat: 22 september 2010, 07:22:57
av H.O
Du får titta på dokumentation för den specifika drivaren men om vi tar en Gecko G203 t.ex så har ju den opto-kopplare på ingångarna så det är klart att dom drar lika mycket ström på "diodsidan" oavsett om drivsteget är "disablat" eller t.o.m helt spänningslöst.
Det beror ju lite på applikationen men om du ska ha en drivare/motor (som föreslogs från första början) så finns det egentligen ingen anledning att "disabla" det drivsteg som inte används. Skifta steg- och riktning bara. Då är det ingen risk att den "disablade" motorn flyttar sig etc. Det blir liiite mindre strömförbrukning och därmed liiite miljövänligare att stänga av den icke använda motorn men det är nog försumbart.
Re: Fler än 6-axlar till Mach3?
Postat: 22 september 2010, 10:04:28
av tecno
Finns det ingen 'risk' med att bara skifta step/dir? Vad är det som säger att signalerna ligger 'lika' som innan på den som det växlas till?
Re: Fler än 6-axlar till Mach3?
Postat: 22 september 2010, 10:41:24
av H.O
Nu har du tappat mig Bengt, vad skulle det vara för skillnad att med ett relä växla vilken drivare step/dir är anslutna till jämfört med att rent fysiskt koppla loss trådarna från den ena drivaren och ansluta dom till den andra? Jag antar att det inte är DET du menar (?) men jag är inte med....
Re: Fler än 6-axlar till Mach3?
Postat: 22 september 2010, 10:58:24
av tecno
Gubben är lite snurrig på morgonen innan kaffet har satt sig
Jo vad jag undrar över är driver #2 som står enablad tom på step/dir säg hadde step/dir höga innan och nu kommer det step/dir som låga tex. som växlas från driver #1, vad händer?
Re: Fler än 6-axlar till Mach3?
Postat: 22 september 2010, 11:25:31
av H.O
Steg-
utgångarna från Mach3 är ju alltid i sitt "vilotillstånd" utom just precis när motorn skall "stega".
Så om vi tar G203V t.ex (om stegar på positiv flank) så vilar steg-signalen från Mach3 låg. Alltså, så länge motorn inte snurrar så ÄR signalen låg och så länge man inte får för sig att växla "mitt i" en pågende positionering så ska det inte vara några problem - vad jag kan se.
Men SKULLE man växla just i det ögonblick (~3us) som steg-signalen faktiskt ÄR hög så skulle drivare #2 givetvis se en positiv flank och därmed ta ett steg - men det gör man ju inte.
DIR signalen från Mach3 lämnas alltid i det tillstånd motorn kördes senast, dvs den har inget definerat "viloläge" men för drivsteget har den bara betydelse precis i det ögonblick steg-signalen går hög (fortfarande med G203V som exempel) så om den var hög när man "lämnade" drivare #2 och är låg när man "kommer tillbaka" spelar ingen roll eftersom Mach3 sätter den i rätt tillstånd innan eller samtidigt som steg-pulsen kommer.
Klart som korvspad?

Re: Fler än 6-axlar till Mach3?
Postat: 22 september 2010, 11:56:38
av tecno
Clear as mud
Då är det ju bara att tuta och köra med ett växlande 2-poligt på step/dir
Re: Fler än 6-axlar till Mach3?
Postat: 22 september 2010, 12:35:08
av säter
#DIR signalen från Mach3 lämnas alltid i det tillstånd motorn kördes senast, dvs den har inget definerat "viloläge" men för drivsteget har den bara betydelse precis i det ögonblick steg-signalen går hög#
Intressant, eftersom stansmotorerna bara ska köras i ena riktningen. Då borde det duga att jorda ner DIR ingången på drivsteget.
#Då är det ju bara att tuta och köra med ett växlande 2-poligt på step/dir#
I sådana fall är det bara att tuta med ett växlande 1-poligt på step.
Kan man "låna" DIR utgången från Mach3 för att styra relä't?
Dvs. programmerar man positiv rotation snurrar motor1, negativ rotation motor2?
När man talar om att ett BoB-kort har buffrade ingångar, är det samma sak som att kortet är optoisolerat?
Kan man använda några av dessa optokopplare istället för relä?
Det kan ju inte vara speciellt höga strömmar det är frågan om.
Re: Fler än 6-axlar till Mach3?
Postat: 22 september 2010, 13:18:56
av H.O
>Intressant, eftersom stansmotorerna bara ska köras i ena riktningen. Då borde det duga att jorda ner DIR ingången på drivsteget.
Korrekt - du behöver faktiskt inte ens jorda ner den. Eftersom det är en optoisolator så gör det inget om den hänger lös. (Beroende på typ av drivsteg så klart - alla har inte opto-kopplare.)
>I sådana fall är det bara att tuta med ett växlande 1-poligt på step.
Absolut.
>Kan man "låna" DIR utgången från Mach3 för att styra relä't?
Teoretiskt - ja. Men i praktiken är det tveksamt då reläet tar lite tid på sig att slå om och riktningssignalen sätts på sin höjd några mikrosekunder innan steg-signalen. MEN om du skippar mekaniskt relä och kör på en lösning med logik-kretsar istället (3-4 NAND grindar räcker, typ 7400) så borde det funka. En sak att tänka på är att "G53-positionen" för den axel som driver stansmotorn kommer att växa och växa och växa så du bör ref-köra den axeln varje gång maskinen startar bara för att få tillbaka den till 0 så att säga. Annars kommer den, förr eller senare, att bli FÖR stor,och eventuellt ställa till problem.
Re: Fler än 6-axlar till Mach3?
Postat: 24 september 2010, 10:49:45
av säter
Ang. drift på G53-registret, så borde det fungera att göra som vi diskuterade i B-axeltråden, nolla varje varv med G92.
Nu var det längesedan jag använde G92, men nog är det väl så att man "sätter" G53-registret med G92?
Jag har mest använt G92 på system som saknar G53-G59.
Jag har även tittat efter lämpligt BoB-kort, men det är en djungel.
Jag har inte lyckats hitta något kort hos CNC4PC som har fler än 12 utgångar.
På kort med inbyggda mekaniska reläer, styrs dessa direkt från PC'n via P-porten, eller styrs dom via någon av de övriga ingångarna på kortet?
Om det är det senare fallet, måste jag ha flera än 12 utgångar.
http://cnc4pc.com/Tech_Docs/C11R9_3_USER_MANUAL.pdf