Sida 2 av 2
Re: Sammanfogning av bärande delar i bilar?
Postat: 9 juni 2010, 19:42:14
av Nerre
Problemet är att söker man ögonkontakt så skiter de flesta förare i att stanna eftersom de tolkar det som att man tänker släppa förbi dem.
Jag brukar ibland LÅTSAS att jag inte tittar (men håller koll i ögonvrån och är beredd att slänga mig åt sidan).
För några år sen sopade jag till backspegeln på vänstersidan på rätt många bilar som inte stannade (OBS! Vänstersidan, jag hade alltså hunnit gå över halva vägen utan att de sett mig... de måste varit blinda, alltså behöver de ingen backspegel).
Numera verkar folk dock ha lärt sig, det ser betydligt bättre ut nu än det gjorde 2005.
Enklaste sättet att få bilarna att stanna är att bära på en trappstege eller nåt annat hårt. De flesta bilister är mer rädda om lacken än fotgängarna.
Re: Sammanfogning av bärande delar i bilar?
Postat: 9 juni 2010, 20:33:47
av Glenn
Jag brukar markera genom att ta ett halvt steg ut i gatan typ för att markera att jag vill över, jag har dock konstaterat att bilar mer ofta stannar för mej som är 196cm än tjejen som är typ 160, vet inte om det är vetenskapligt belagt men jag verkar synas bättre enl min iaktagelse
hcb skrev:
Folk som kör omvid övergångsställena ser jag också allt för ofta på tvåfiliga vägar (fyrfiliga? två åt varje håll i alla fall), och även där undrar jag vad de tänker på. "Hm, ena körfältet stanna plötsligt framför den lustiga blåvit skylten med en gubbe på, soft, då kan man ju ladda på litet extra!"
I serien irriterande händelser så kan jag berätta om när jag körde bil genom ett villaområde, det är 50 där men man kan knappt köra 50 efterssom det är en massa övergångsställen, farthinder och häckar där det springer ut folk överallt, iaf så rullar jag fram emot det sista övergångsstället innan det blri "fritt" och ser att det står en mamma med barnvagn och en liten tjej med cykel där och väntar, jag stannar och ser lite i ögonvrån att det kommer en bil bakom mej men tänker inte så mycket på det, inte förräns jag hör tjutande däck och en volvo 740 kör om mej på halvsladd och är typ en decimeter från att klippa mamman med barnvagnen som förskräckt backar åt hållet dom kom ifrån för att inte bli nermejade, sen drar bilen iväg för fullt, jag låter mamman med barnen gå över och kör vidare, varvid jag kommer ikapp bilen som står och väntar på att få svänga v'nster vid stopplikten, jag ska svänga höger och glider alltså upp brevid honnom och kikar in, jag förväntar mej så att få se nån finnig yngling med snus och "fuck you I drive a volvo" tshirt, men till min förvåning ser jag en snubbe i iofs tshirt och mjukisbrallor (WT-varning förvisso), men kanske 30-35 år gammal, och det allra märkligaste, han har två små barn i bilen, på typ 4-6 år..
Vad i helvete tänkte han på där ? ..jag ANTAR att han tyckte jag stannade i onödan och därför tryckte plattan i mattan och körde om, utan att se/tänka på att jag antagligen stannade av en anledning, varvid han nästan mejade ner "anledningen"..
Re: Sammanfogning av bärande delar i bilar?
Postat: 9 juni 2010, 21:37:57
av Nerre
Det "roligaste" jag varit med om när jag stannat vid ett övergångsställe var ju att tanten som stod där inte skulle gå över.... och stod och väntade på att bli upplockad av nån.
Jag försöker lära mina barn att inte gå fram till övergångsstället förrän de ska gå över.
Mycket av problemet med övergångsställen går väl tillbaka till Barnens trafikklubb, där man fick lära sig att se så att det inte kom några bilar innan man gick över... Men samtidigt är det ju så att barn kan inte riktigt hantera det här att bilarna ska stanna men att man inte kan lita på att de gör det...
Det är betydligt bättre med signalreglerade övergångsställen (om man då bortser från korsningar där svängande trafik får grönt samtidigt som det blir grönt på övergångsstället....).
Re: Sammanfogning av bärande delar i bilar?
Postat: 9 juni 2010, 22:07:39
av ret
De här riktigt små och lätta bilarna som fanns förut klarade inte krocktesterna som t.ex. Euro NCAP gör. Bl.a. måste det finnas deformationszoner fram och bak och passagerarutrymmet måste var starkt och ha sidokrockskydd.
Rätt många SUV:ar hade också dåliga resultat (inte Volvo XC90) och dessutom riskerar de att tippa lättare eller att mosa andra fordon.
Det är klart att det är bekvämt för gående att bilar måste stanna och släppa fram dom men nackdelarna är så många inklusive mer koldioxidutsläpp och buller.
Många politiker och TV journalister bor centralt i Stockholm och behöver inte använda bil och vill ha bilfritt. De struntar ofta i övriga.
Sedan finns det också både trafikplanerare och politiker som inte har körkort och varken äger eller kör bil. De förstår inte vilka problem som lagen skapar

. Inte minst problemen vid mörker och dåligt väder.
En gående väger kanske 70 kilo i snitt och en bil 1400 kilo (med last) och ibland är det flera bilar som måste stanna.
Det går åt rätt mycket energi att få upp 1400 kilo i fart efter ett stopp och buller blir det också.
Verkligen inte energismart!
Re: Sammanfogning av bärande delar i bilar?
Postat: 9 juni 2010, 22:31:44
av ristomemo
Nerre skrev:
Mycket av problemet med övergångsställen går väl tillbaka till Barnens trafikklubb, där man fick lära sig att se så att det inte kom några bilar innan man gick över....
Hur menar du att det är ett problem att se sig för?
Re: Sammanfogning av bärande delar i bilar?
Postat: 10 juni 2010, 08:31:20
av Nerre
Det är ett problem att de får lära sig att man ska vänta med att gå över tills det inte kommer några bilar. Eftersom då lär sig alla bilister att fotgängarna stannar och väntar.