Sida 2 av 3
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 10 maj 2010, 19:49:24
av 4kTRB
Det blir praktiskt när man som hängiven rörfantast
vill bygga sin egen hifi-anläggning att ha i bilen.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 10 maj 2010, 20:14:44
av Andy
Vid en olycka är det inte bara kortslutning som kan vara farligt, även mekanisk åverkan på batterier kan bli minst sagt explosivt med tanke på kemin inuti.
Har man sett ett litet litium batteri på några få gram med skadat hölje som kommit i kontakt med vatten så kan man ana vad det innebär med 500kg!
Det kan bli ett mellanting mellan en fosforbomb och napalm.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 10 maj 2010, 20:20:54
av 4kTRB
Ja och hur många bilar har inte hamnat i vatten?
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 10 maj 2010, 23:55:54
av wombat
Men väl ändå rätt patetiskt jämfört med 80 liter bensin?

Litiumbatterierna alltså.
Det intressanta är väl om det är mer eller mindre farligt med batterier i STÄLLET för bensin?
Annars blir det som när vi bilade i Australien.
Vi körde inte på natten för då var ju de läskiga
kängurusarna ute och hoppade.
Farligt farligt.
Risktänk.
Sedan kom vi hem och blåste gladeligen på i 160 i den norrländska skymningen.
Orka vara rädd för älgar, det är ju bara tyskar som tycker det är läskigt.
/W
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 11 maj 2010, 00:03:07
av bearing
100kg litiumbatterier batterier innehåller ungefär samma mängd energi som 1 kg bensin. En bensintank innehåller alltså betydligt mer energi och borde vara farligare.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 11 maj 2010, 00:05:25
av 4kTRB
Jag åkte från Vilhelmina mot Lycksele i skymmningen.
Det kom en och blåste om mig i 180. 1/2 minut senare
upptäckte jag 2 enorma älgar precis i vägkanten mellan
tallarna. Jag såg dom inte förrens jag var ca: 20m ifrån
och jag körde ändå inte mer än i ca 80.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 11 maj 2010, 00:11:07
av 4kTRB
bearing skrev:100kg litiumbatterier batterier innehåller ungefär samma mängd energi som 1 kg bensin. En bensintank innehåller alltså betydligt mer energi och borde vara farligare.
Ja om det tar eld eller blir explosion så är väl det inget bättre.
Men batteri verkar opålitligare på något sätt. Gamla VW bubblor var/är
inget bra konstruerade när det gäller placering av tanken.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 11 maj 2010, 00:34:06
av Johanb
bearing skrev:100kg litiumbatterier batterier innehåller ungefär samma mängd energi som 1 kg bensin. En bensintank innehåller alltså betydligt mer energi och borde vara farligare.
Menar du den kemiskt lagrade elektriska energin eller den termiska energi man får ut om man förbränner batterierna?

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 11 maj 2010, 00:38:20
av bearing
Jag menade den kemiskt lagrade energin som fås vid urladdning av batteriet. Tänkte inte på att energin som avges vid förbränning kan vara större. Vet du hur mycket energi som avges per kilo vid förbränning av lithiumbatterier?
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 11 maj 2010, 04:29:04
av JimmyAndersson
4kTRB:
"Och så alltid en hand på ryggen när man kör..."
Den var bra!

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 11 maj 2010, 09:11:40
av laban12
4kTRB skrev:...
Hur går det när blixten slår ned i bilen?
...
Enligt principen för faradays bur så borde det väl inte hända någonting alls?
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 11 maj 2010, 11:46:23
av netrunner
Tur att tokarna på Aftonbladet inte läser tråden:
Löpsedel: Nakenchock-dötts-batteriet som panik dödar direkt.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 11 maj 2010, 12:12:25
av Nerre
bearing skrev:100kg litiumbatterier batterier innehåller ungefär samma mängd energi som 1 kg bensin. En bensintank innehåller alltså betydligt mer energi och borde vara farligare.
Grejen är att bensin som börjar brinna gör just det: brinner. Så länge den inte är förgasad så brinner den ganska snällt och är dessutom ganska lätt att släcka med vatten (dimma).
Litiumbatterier är lite värre när de brinner. Jag vill minnas att jag har läst om olyckor där de varit tvungna att täcka hela bilen med sand för att få den att sluta brinna.
Om jag inte förstått fel är ett av problemen att litiumbatterierna själva innehåller en oxidant. Bensinen är beroende av syre för att brinna, men det är inte batterierna.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 11 maj 2010, 12:43:44
av Johanb
Jo de är luriga på det viset, känsliga mot stötar, mekanisk påverkan, överladdning, strömrusning, värme mm och reagerar ganska våldsamt.
Hur energiinnehållet är vet jag inte men jag gissar att reaktionens våldsamhet kan orsaka problem.
Ex:
http://www.youtube.com/watch?v=4OsBc8RqSKU
Bensin å andra sidan vill ha ett ganska snävt syreförhållande för att bli riktigt farligt.
Som sagt, bara spekulationer från min sida

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 11 maj 2010, 12:52:20
av Gimbal
Fast att bensinen skulle vara förhållandevis lättsläckt är inte mycket till tröst när du väl sitter fastklämd i bilen och grillas över en stilla eld. Är du inte fastklämd så spelar det heller inte så stor roll för då kan du ju gå därifrån.
Det gäller att det inte börjar brinna överhuvudtaget.