Drar upp den här tråden igen iochmed att jag äntligen hade lite tid att leka med en sensor.
Jag var lite osäker på om det var de tre lödöarna närmast skruvhålen som var till matningspänning och utgång,
så jag mätte resistansen mellan dem och de tre lödöar på motsatta sida där det står Vcc, GND och Out.
Av vad jag kunde se så var det bara GND som var utdragen till en av lödöarna vid skruvhålen.
Vet inte riktigt vad de andra två lödöarna används till.
Jag kopplade iallafall in mig där Vcc, GND och Out var uppmärkt.

(Med 10k pulldown till utputten.)
Första testet var att bygla där V-g visar i första inlägget.
Utan byglingen så hålls Out hög i en väldig massa sekunder.
Med bygling rör det sig istället om 2-3 sekunder.
Bra modifiering så långt.
Men vid de första testerna med byglingen så märkte jag att den ibland kan trigga två (ibland tre) gånger efter varandra, även om man bara rör handen framför en väldigt kort stund, som då startar den första *riktiga* triggningen. De feltriggningarna upphörde efter ett tag och nu kan jag inte återskapa dem.
Jag märkte även att känsligheten eller något har minskat.
Jag testar utan fresnellinsen och har monterat kortet stående på labplattan med själva PIR-sensorn riktad bort ifrån mig.
Utan bygling så kan jag få den att trigga när jag har handen i linje med kretskortet. Det går inte med bygling: Då måste handen vara ca 2-3cm framför kretskortet (ca 5cm över kanten på kretskortet, orkar inte räkna ut vinkeln).
Någon som har liknande erfarenheter av detta?
En sak som kan vara lite trist är att den triggar om (dvs hög, låg, hög, låg) under hela tiden som något rör sig framför den. En lite dum grej är att den slutar trigga när man är stilla framför sensorn......
Sedan vore det kul att höra ifall någon har hittat schema på kretskortet eller kanske rent av listat ut vilka komponenter som är anslutna till pin 3+4 (hur länge pulsen ska vara hög) och 5+6 (hur länge den ska "låsa sig" innan den kan börja trigga igen).
edit:
v-g:
"Jag antar vidare att den raden med lödpaddar är någon slags känslighetsinställning där man kan löda på en potentiometer."
Vilken rad menar du? Den med tre lödpaddar vid skruvhålen eller raden med 5 paddar i din bild?
Jag testade att koppla in en pot till de tre lödpaddarna, men fick bara en signal på utgången just när jag vred på poten.
De fem paddarna är anslutna till ben 3-7 på IC-kretsen. Pinout:
3 - RR1 - Output pulse width control (Tx) * See definition below
4 - RC1 - Output pulse width control (Tx) *
5 - RC2 - Trigger inhibit control (Ti) *
6 - RR2 - Trigger inhibit control (Ti) *
7 - Vss - Ground
(Pin 3-4 : Hur länge pulsen ska vara hög.
Pin 5-6 : Hur länge den ska "låsa sig" innan den kan börja trigga igen.)
Det verkar som att just de fem paddarna bara är vior för att koppla ihop pin 3-7 med komponenterna på "undersidan" av kretskortet.
Jag har börjat att reverse-engineera kretskortet lite. Får se om jag orkar hela.
En bra metod som jag ofta använder är att jag tar kort på båda sidor av kretskortet
och lägger dem ovanpå varandra i Photoshop. (Man måste spegelvända ena lagret,
lättast är om man väljer det lagret med minst antal mångbenade komponenter, t.ex IC-kretsar.)
Metoden är bäst på hålmonterade komponenter, men men det går med SMD också även om det tar längre tid.