Sida 2 av 3
Postat: 1 februari 2005, 20:41:39
av Magnus Pihl
Fet:ar är snabba. Att PWM:a den kommer ge dig problem med EMC i form av utstrålat som säkert påverkar radion. En liten mikrokontroller ger dig troligen inga praktiska problem när det gäller utstrålat, dock kan saker störa ut de, t.ex resetkretsen om den hänger i "weak pull-up".
Metallåda hjälper bara om du har filter på alla ingångar genom lådan. Det kräver en hel del kunskap om EMC och zongränser och hur de fungerar.
Postat: 1 februari 2005, 21:10:10
av cykze
matseng skrev:En annan fråga i sammanhanget är isådanafall - vågar man ha en 1,8 GHz-sändare med 1 watts uteffekt 20 cm från airbagen?
Svar ja. Det vågar man.
Eller vågar billtillverkaren stoppa in ca 38 uC's i bilen?
Svar ja.

Mao så är airbag-elektroniken konstruerad för att klara det mesta vad det gäller störningar. (Konstigt vore väl annars förresten.)
Magnus Pihl: Det där med EMC verkar väldigt komplicerat. Till dess att jag har börjat få kläm det så kör jag på som vanligt och ser vad som påverkas helt enkelt. Sen får man ju lite tips här på forumet och internet också. Det är väl så man får börja som nybörjare.

Postat: 1 februari 2005, 21:21:51
av Magnus Pihl
Cyzke:
Låter sunt. EMC är svårt. Det krävs lååång teoretisk och praktisk kunskap och jag tror inte många skulle påstå sig "behärska det" fullt ut. Jag utbildar mig fortlöpande i ämnet.
Postat: 1 februari 2005, 21:39:46
av evert2
Tyvärr så hade vi ingen kurs i EMC i skolan...tror det är obligatorisk kurs nu

Postat: 1 februari 2005, 21:56:14
av Greensilver
Här kommer lite bilder på hur ett CarGard larm ser ut inuti.
Jag länkar bilderna eftersom de är ganska stora (920kb/bild).
http://www.greensilver.com/pic/elektron ... C_0005.JPG
Kretskort undersida. Notera arean på ledningsbanorna.
http://www.greensilver.com/pic/elektron ... C_0006.JPG
Kretskort ovansida. Notera reläer samt den stora kondensatorn - vad gör den tro? Borde väl ha med matningen att göra?
http://www.greensilver.com/pic/elektron ... C_0007.JPG
Själva höljet i profil som är gjort av strängsprutad lackad aluminiumprofil. Snyggt!
http://www.greensilver.com/pic/elektron ... C_0008.JPG
Höljet ovanifrån.
http://www.greensilver.com/pic/elektron ... C_0009.JPG
Närbild på ett mindre kretskort som sticker upp från det stora, detta är radiomottagaren. Jag vet inte om kodningen sitter i denna eller i uC. Vore kul att veta. Kanske har man köpt in ett färdigt "kodchip" som löser allt det krångliga av en underleverantör...
Skall plocka isär min tändbox också så skall vi se hur den ser ut!
Fler bilder kommer.

Postat: 1 februari 2005, 22:17:15
av Greensilver
Här kommer bilder på styrdonet till bränsleinsprutningen på en 740 -88B. Den sista serien som tillverkades av 740 1988 fick en skatterabatt eftersom bilen var utrustad med katalysator. I och med lambdaregleringen och det nya katalysatorkravet som kom 1989 infördes "nya" LH Jetronic 2.4 med självdiagnos. Detta system levde kvar fram till 1998 på 940. Styrdonet på bilden är själva LH 2.4 boxen den samarbetar med en annan box som i sin tur reglerar tändningen. Tändningssystemet till LH heter EZ 116K.
Stift nummer fyra från vänster på den översta raden är matningen från batteriet. Den ser ut att ta vägen via den bruna "burken" (kondensator?) till motstånden och dioderna längst upp i vänster hörn...
http://www.greensilver.com/pic/elektron ... /bild1.jpg
http://www.greensilver.com/pic/elektron ... /bild2.jpg
http://www.greensilver.com/pic/elektron ... /bild3.jpg
http://www.greensilver.com/pic/elektron ... /bild4.jpg
Postat: 1 februari 2005, 22:36:37
av Johan.o
Kan du se vad det är för IC-kretsar i larmet?
Speciellt µP , det blänker så av skyddlacken. Vore lite kul
att veta villken mikrodator dom använder.
Vad jag förstår så har Cargard gott rykte i bil- larmsammanhang?
Vad är det annars för märke som också "gäller" ?
Postat: 1 februari 2005, 22:46:19
av FS
DEFA är väl även bra grejer om jag inte missminner mig...
Postat: 1 februari 2005, 22:59:43
av Greensilver
Själv grejar jag bara med CarGard om inte folk vill ha talande larm och sådana grejer - då blir det ju andra prylar.
Defa gillar jag personligen inte men jag tror inte att det är dålig kvalitet på larmen.
uC är en PIC, vilken går inte att se då de klistrat en grön pappersdekal ovanpå med texten CSD och någon siffra. Jag vill inte börja peta för mycket i boxen då den är ny...

Postat: 1 februari 2005, 23:02:37
av björn
Japp, Defa och CarGard är de larm som är mest erkända som hög kvalitet.
Postat: 2 februari 2005, 01:03:59
av Tony
Självhållning på reläerna till startspärr(ar), på det sättet ligger de kvar och drar även om matningen till larmboxen skulle gå åt pipan. Är ju inte så kul om bränslepumpen lägger av mittunder omkörning bara för att man slarvat lite med matningen till boxen...
Det kräver ju spänning i vilket fall som helst.
(eller menar du att du tar den från lasten ist. för larmet ?)
Använd bistabila reläer så kan tjuven (eller glappkontakt) koppla i & ur strömmen hursomhelst utan att startspärren påverkas.
Stift nummer fyra från vänster på den översta raden är matningen från batteriet. Den ser ut att ta vägen via den bruna "burken" (kondensator?) till motstånden och dioderna längst upp i vänster hörn...
Yepp, 220uF/40V vad jag kan se.
Den gula ovanför är också en kondensator.
Postat: 2 februari 2005, 11:33:02
av Greensilver
Just precis, sedan reläet väl dragit hålls det av matningen till den förbrukare som brutits. Så fungerar det på exempelvis CarGard 850 och dom andra lite värre larmen med flerkretsstartspärr.
Nedan är en enkel startspärr jag gjorde till min slitbil för ett tag sedan - den funkar också på det sättet:

Postat: 2 februari 2005, 13:00:07
av speakman
Det finns ju faktiskt ett "Open Source"-projekt med styrelektronik för bilar.
http://www.megasquirt.info/
Där har dom lagt ut schema och allt. Kanske går att hitta lite finurliga lösningar där?
Mvh
speakman
Postat: 2 februari 2005, 14:34:50
av Magnus Pihl
Bistabila låser sig även fast matninsspänningen försvinner. Fungerar som principen för lampknappar på sladd med tryckfunktion.
Postat: 13 april 2005, 22:34:08
av Greensilver
Nu håller jag på med kretskortslayouten på en enkel version av Cykze´s blinktackare. Tänkte att vi skulle försöka knyta ihop säcken i den här tråden och få rätsida på vad som måste till för att vi inte skall blåsa våra mikrokontrollers när vi sätter dom i bilen.
Magnus Pihl svarade på ett mycket bra sätt, tyvärr är det svårt för mig som nybörjare att rent konkret förstå vilka komponenter han menade, men jag hade tänkt göra så här:
Först av allt en diod som skyddar mot polvändning. Sedan en kondensator 0.01uF mellan +12V och jord därefter en 7805 som tar ner spänningen till drygt +5V. Efter 7805:an ytterligare en kondensator 0,01uF.
Mellan +12V och jord sätter jag också en Zenerdiod 16V 1W, anod mot +.
Detta är vad jag kunnat klura ut själv genom att kika lite på andra scheman, sen skall det ju till en elektrolykondensator också. Var och vilket värde på denna?
Nedan följer Magnus Pihls inlägg som han skrev lite tidigare i tråden:
Magnus Pihl skrev:Såhär ordnar man en bra matningsspänning. Alla steg är nödvändiga. Jag arbetar mig utifrån och in i beskrivningen:
1. Se till att applikationen inte delar ledare med någon med hög strömderivata. Att koppla in sig direkt på batteriet är det idealiska, även om det i praktiken inte är applicerbart.
2. Diod på ingången för pol. vändningsskydd, och för att kondensatorn som kommer efter inte ska kunna läcka ut bakvägen.
3. Kondensatorer (x2). En liten keram parallellt med en elektrolyt.
4. L/C-filter.
5. Keram.
6. Kondensatorer (x2). En liten keram parallellt med en elektrolyt.
7. En bra mönsterkortalayout.