Sida 2 av 2
Re: Väga gods på trucks gafflar
Postat: 7 november 2009, 12:24:41
av E85
Att du ska klara toleransen +/-0.001% på 1000kg tycker jag känns lite svåruppnåeligt.
Re: Väga gods på trucks gafflar
Postat: 7 november 2009, 12:31:56
av sedated
Limma trådtöjningsgivare på gafflarna sen bygger du en DC exciterad trådtöjnings förstärkare. Kalibrera det sen med en känd vikt. Kanske kan du limma givarna på infästningen av själva lyftdelen.
Förstärkaren är inte svår att bygga. En INA125 och lite småkrafs.
Re: Väga gods på trucks gafflar
Postat: 7 november 2009, 12:36:30
av Swech
0.1kg.... det är inte mycket förskjutning av lasten som behövs för att en sådan beräkning skiter sig
Du får ju olika reultat beroende på vart lastens centrum ligger i förhållande till gafflarna....
Att mäta gaffelns böjning kommer inte att ge resultat som ligger inom 0.1kg eftersom lastens
placering på gaffeln blir så vital för mätningen
Swech
Re: Väga gods på trucks gafflar
Postat: 7 november 2009, 16:19:12
av Purre
bos skrev:> För vad är det som säger att det måste mätas direkt med trucken?
Trådskaparen?
Nja han skrev ju "Jag skulle vilja väga gods som lyfts upp på en trucks gafflar."
Är det då för tungt för trucken så går den sönder innan man fått svar på frågan ungefär. Annars ser jag mest fördelar med en lös våg då fler kan använda den oavsett truck, lättare att serva också eller bygga ut.
Re: Väga gods på trucks gafflar
Postat: 7 november 2009, 18:49:35
av Mindmapper
Den truck som går sönder om den lyfter för tungt tror jag inte skulle bli någon succe.
Genom att väga på trucken skulle man spara mycket tid och pengar då man slipper åka till en våg för att väga. Trucken ska kunna skicka mätdata vidare för behandling av andra system.
Re: Väga gods på trucks gafflar
Postat: 7 november 2009, 19:00:45
av Mizzarrogh
Japp, det skall alltid sitta en överströmmningsventil som säkerhet om man överbelastar hydrauliken som skyddar mot mekaniska skador, då pyser det helt enkelt genom denna (tillbaka till returtanken) om man lyfter alldeles för tungt (men på många starkare fordon brukar fordonet självt börja välta innan dess (tro mig, jag vet)...

).