Finns en gammal tråd om detta - men även den minsta danforskompressorn (TL2A) kräver 7 ampere eller 10 ampere peak på 230V-sidan dom första perioderna för att starta. En 300 VA sinusinverter (500 VA surge/startström) går inte alls hur man än gör.
I prinsip kan man säga att det krävs 4 ampere (230 Volt!!) på startlindningen under 5-10 perioder (sedan nyper PTC-motståndet och stänger av strömmen till startlidningen) för att rotorn skall börja rotera och samtidigt 3 ampere (också 230 Volt!!) på huvudlindningen tills motorn varvar upp. dagens kylskåp är inte ett dugg bättre eller snålarer i det avseende - troligen drar dom ännu lite mer.
jag har en 800VA Sinus UPS för dator och den kan starta en frys/kylskåp från sen 1970-tal - men inte båda kompressorer samtidigt utan går då i skyddsläge och kopplar ned sig helt... - med andra ord måste man garantera att kompressoren inte startar samtidigt under några som helst omständighet om man skall mata från batteri med rimlig storlek på växelriktaren - med andra ord måste man göra något åt dom mekaniska termostaterna med fördröjningskretsar etc. i dessa fall..
om det starta alls eller inte beror på hur växelriktaren beter sig vid svår överlast dom första sekunderna.
om den går i strömgräns och matar på sin effekt vid mycket lägre spänning (ungefär som en labbagregat i strömbegränsning) så är chansen mycket större att kompressorn startar än om den har elektronisk överlastskydd som stoppar strömmen helt så fort det går över den tänkta gränsen (i regel vid dubbla VA-effekten) och det kan variera med fabrikat och lösning av sin växelriktare.
med andra ord måste växelriktaren vara _minst_ 600 - 1200 VA och du måste prova den gentemot tänkta kylskåpet - dvs släpa med 80 Ah bilbatteri tillsammans med växelriktaren ut till butiken och prova med upprepande på och avslag (med 10 minuters vila mellan av och påslag så att trycket är utjämnat var gång) - kolla också hur det beter sig vid halv - 3/4-del urladdat batteri...
---
Vill man läsa lite mer på nördnivå så titta på länk
http://elektronikforumet.com/forum/view ... s&start=30
---
Efter att titta på lite andra kompressorer efter att ovanstående länk skrevs så gäller ovanstående länks modifikation med kondensator endast just danfoss TL2a - provar man på något annan modell så måste man prova ut noga själv och också ta egen risk.
Andra märkens/tillverkares kompressorer (tex. japanska) kan vara mer besvärligare - annan ordning på matningspinnarna och framförallt att de inte har inbyggd inne i kompressorn överlast/ström/temperaturbrytare - utan det är en grunka som sitter på själva startapparaten med temperaturdelen tryckt mer eller mindre hårt mot kompressorkåpan från utsidan, trots att det står 'termal protection'. Utan startapparat - inget skydd alls med andra ord... skall man modifiera där så måste man göra en ersättning som fungerar på samma sätt som skyddet i orginal startapparaten med allt vad det innebär.
Med andra ord, skall man modifiera alls så skall man försäkra sig att det är danfosskompressorer i tänkta skåpet då deras kompressorers datablad är något som går att ladda hem själv från danfoss hemsida - många av dessa kan dessutom levereras i 'tropik-klass' variant för dålig och ojämn strömförsörjning, som i praktiken innebär just en tillbehörskit med konstant inkopplad kondensator i serie med startlindningen på samma sätt som i min tidigare länks beskrivning... dock har man kvar den idiotiska strömslukande starten med PTC-motstånd som i prinsip tar bort alla fördelar med startkondensatorn just under starten - när man behöver som mest moment... - så en tropikkonfigurerat kylkåp med kondensator drar inte mindre ström under starten än en nordisk variant - så det är ingen fördel när det gäller från batterimatningssynpunkt om man inte går in och ser till att PTC-motståndet slutar att fungera och är avbrott hela tiden i startapparaten... (obs expriment på egen risk igen)
I många kyl/frysskåp ser man tom fästen utstansat färdigt i närheten av kompressorn för denna kondensator men levereras inte i nordiska kyl/frys-skåpsleveranser.