Han tänker nog på tophastigheten.
Den kan man inte veta från bara tramporna.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 16 juni 2009, 13:42:25
av 1802
Elcykel (läs ämnesraden). För att klassa den som vanlig trampcykel. Och inte åka fast för körning av motorfordon.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 16 juni 2009, 13:43:35
av FormerMazda
Du skriver så kort, så ibland kan man ju bara gissa vad du vill, tyvärr.
Men nu är jag med.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 16 juni 2009, 16:41:44
av Olle61
Den skall alltså funka ungefär som en servostyrning till bilen, den känner vad man vill göra och hjälper till. Det skulle vara kul att testa.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 16 juni 2009, 18:48:37
av Henry
Mät hastigheten på ett hjul på enklaste sätt med tex en enkel typ av generator, ju snabbare det går desto högre spänning från den vilket styr kontrollenheten för motorn direkt eller indirekt som gör att motorn ges mindre ström ju snabbare det går och vid 25km/h så är det noll kraft till motorn. Om jag tolkat det lilla jag kommer ihåg av lagen om detta så är det som lagen föreskriver om motorn är på max 350W om jag inte tolkat det helt fel. Har för mig att kraften till motorn skall avta konstant hela tiden från start i princip ända upp till 25km/h då det inte får ges något alls, det får alltså tex inte ges 350W hela vägen ända upp till 25km/h.
För att se om man överhuvudtaget trampar kan man ju kanske tex sätta ett litet hjul som trycker på kedjan eller kugghjul som passar direkt till kedjan och som kanske behöver vara aningens slak för att få ett distikt av och på och som då på enklaste sätt detekterar om kedjan är slak eller spänd vilket är det samma som att man trampar eller ej.
Hur detta däremot har lösts kommersiellt har jag inte den blekaste om men finns säkert bra mer avancerade grejer för detta.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 16 juni 2009, 19:19:06
av einar
Monarks postcyklar har bara ett gasreglage och en liten låda med elektronik på styret och inga givare nånstans.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 16 juni 2009, 20:38:57
av Henry
Skulle mycket väl gissa på att Posten kan lyda under lite andra regler än vanliga Svensson behöver göra.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 16 juni 2009, 20:59:00
av danei
Var har du läst nu?
Jag är ganska säker på att det är 250W netto.
Ingen kraft över 25km/h
Att det ska avta på något särskilt sätt vet jag inget om.
Om du har annan information så får du gärna länka till den.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 17 juni 2009, 13:06:29
av övrigt
Info från vägverket:
En elcykel räknas som en cykel om den är konstruerad på följande sätt.
Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, t. ex. för att underlätta
trampningen i uppförsbackar och i stark motvind. Motorn får endast
förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott
vid hastigheter över 25 km/tim. Motorns nettoeffekt får inte överstiga
250 watt.
Det med att den tillförda effekten ska minska upp till 25km/h har jag bara sett nämnas här på forumet. Kan inte se ur texten ovan att det skulle behövas. Hur som helst, lägger man bara motorns synkrona eller tomgångsvarvtal vid 25km/h så har man ju fixat det också.
Det svarade dock inte på frågan... men till den elcykeln jag tänkte bygga (innan mrmister kom med bättre förslag ) hade jag bara tänkt sätta magneter på främre kransen och en reläspole som känner av att dessa passerar. Dock inte helt lagligt
Blev visst en 3:a istället för en 2:a, 250W skall det givetvis vara.
Har läst någonstans en gång att det succesivt skall avta med hastigheten för att vid 25km/h vara noll. Om detta skall ske linjärt eller logaritmiskt vet jag däremot inte. Vet tyvärr inte var jag läste detta men det är nog ett år sedan nu om det räcker, men som du söger så har inte jag heller läst det direkt hos någon lag eller så men hade man snackat med rätt person på vägverket så hade de nog haft en hel koll på detta.
Det skall ju vara som en hjälmotor när man trampar inte något annat, ges då full kraft hela vägen upp till 25km/h men man i princip bara behöver nudda vid tramporna så är det något annat som jag ser det. Tomgångsvarv hos motorn är ändå aningen tillfödr effekt om man nu skall segdra det eller en polis som vaknat på fel sida.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 17 juni 2009, 15:48:03
av vfr
Jag har också för mig att ha läst något om avtagande hjälpkraft. Kan ha varit på någon av hemsidorna för dom som levererar elcyklar.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 17 juni 2009, 20:27:03
av danei
Det kan jag tänka mig att de har. Men det är inget krav. Men det spar ju på batteriet. Det står inger om hur stor förstärkningen får vara. Så bara man trampar å kan den driva på bra. Jag tror att de billigare på marknaden gör så.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 17 juni 2009, 20:48:17
av Henry
Trodde det var lag faktiskt, men har dock inte sökt för att bekräfta om så är fallet eller ej. Tittar man i pdf:n i länken så står det egentligen inte speciellt mycket om vad som gäller i detalj. Man kan ta det som står som att så länge som man bara nuddar vid tramporna och utövar minimalt med kraft själv så kan motorn gå på full styrka från noll ända upp tills den når 25km/h. Då har man nästan i princip en EU moped klass 2 men utan blinkers m.m. och det låter på ett sätt lite konstigt tycker jag, fast lagtexten i sig om elcyklar får man nog utgå ifrån är bra mer utförlig om detta.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 17 juni 2009, 20:54:40
av danei
250W är något mindre än en moped.
Men visst släng på det på en barncykel.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 18 juni 2009, 13:01:21
av 1802
För min del hadde det räckt med en tryckknapp(som tar hela effekten). Och motorn är så svag att man med lätthet motar den. Men skall den vara laglig. Får man ha nån form av trampkännare. Med lite tur klarar man sig med magnet+tungelement på veven. Haffa är oftast inte fullutbildad.... Funderar på ett styrkedjehjul fjäderbelastat och en pot.