Sida 2 av 7

Re: Flip-Flop krets

Postat: 13 maj 2009, 12:22:50
av Fräsen
Vänd på C7 eller R10, omöjligt att bedöma vilken, 180 grader så slipper du kringelbukten i mitten... Lite väl klena lödpaddar och ledningar som lätt släpper där du börjar löda.

Re: Flip-Flop krets

Postat: 13 maj 2009, 13:56:12
av Stuggi
Ok, tror att jag skall bygga om lite isf.

Ponera att jag bygger runt den här kretsen, vilka ändringar bör jag göra? Tryckknappen skall monteras i panelen framför, så en halv-meter borde räcka. Den andra halvan av kretsen kommer inte att användas så här till en början, nåt speciellt som man borde göra eller kan jag bara lämna den utan en switch och last?

Reläerna är 3-poliga effektreläer med 12V spole som skall aktivera nödblinkers på bilen.

Jag skall göra lite uppdateringar på schemat så det är mera lättläst så fortsätter vi därifrån...

Re: Flip-Flop krets

Postat: 13 maj 2009, 14:03:07
av Stuggi
Fräsen skrev:Vänd på C7 eller R10, omöjligt att bedöma vilken, 180 grader så slipper du kringelbukten i mitten... Lite väl klena lödpaddar och ledningar som lätt släpper där du börjar löda.
Jeps, tycker att banorna är för klena själv, men jag har ingen aning om hur jag får Eagle att auto-routa dem bredare. Kan man också lägga en std-bredd och sedan spexa att t.ex. +12VDC och GND ritas bredare? Detta är första kortet jag tänkt göra "på riktigt", så förlåt om jag ställer överdrivet simpla frågor... :D

Re: Flip-Flop krets

Postat: 13 maj 2009, 14:08:20
av Stuggi
Sådär ja, nu har jag ritat ett "läsbart" schema, jag ber så mycket om ursäkt för att jag inte gjorde det tidigare... :D

Bild

Strömfiltreringen fattas ännu, skall försöka hitta ett datablad på reläerna också...

Re: Flip-Flop krets

Postat: 13 maj 2009, 14:20:33
av Icecap
Se där, mycket mer läsbart ju.

Och 50cm kabel är ett problem i bilmiljö!

Re: Flip-Flop krets

Postat: 13 maj 2009, 14:22:04
av prototypen
Relät kan du driva med bilel medan elektroniken går på 8 Volt, inga problem med det.

Protte

Re: Flip-Flop krets

Postat: 13 maj 2009, 14:23:35
av Stuggi
IceCap: Tom. i en bubbla där den mest avancerade elektroniken är batteriets laddningsrelä från 1970?

prototypen; Jo, men hur skall jag koppla det då, 8 VDC in på chippet och 13,8 V på allt annat i kretsen?

Re: Flip-Flop krets

Postat: 13 maj 2009, 14:38:16
av prototypen
Det kommer en ritning med min favorit 4027
Bild

Ska modifiera för 4013, kommer om en stund.

Protte

Re: Flip-Flop krets

Postat: 13 maj 2009, 14:43:02
av prototypen
Du kan använda 8 V till allt elektroniskt och driva relät med bilel
se på mina ritningar.

Bild

Protte

Edit det är ett streck vid relät, har bara hamnat där.

Re: Flip-Flop krets

Postat: 13 maj 2009, 14:56:34
av Icecap
Stuggi: faktisk är det så att ju äldre bil ju värre är det (på ett ungefär).

Re: Flip-Flop krets

Postat: 13 maj 2009, 16:06:58
av Stuggi
Okej, hur löser man det problemet då? :)

Re: Flip-Flop krets

Postat: 13 maj 2009, 16:10:17
av Icecap
Gör som sodjan visar, det är rätt sätt.

Åh ja, trött är man. Protte såklart... :roll:

Re: Flip-Flop krets

Postat: 13 maj 2009, 16:12:20
av prototypen
Sodjan :?:

Re: Flip-Flop krets

Postat: 13 maj 2009, 16:17:37
av Stuggi
Nu har jag troligtvis lyckats omforma schemat för 8VDC supply till logiken;

Bild

Re: Flip-Flop krets

Postat: 13 maj 2009, 16:22:17
av bearing
Borde inte allt som går till +12, utom relät, kopplas till VDD?

Jag tycker det verkar lämpligt att ha mer skydd innan 7808, t.ex. en spole, ett strömbegränsande motstånd och en zenerdiod.