Postat: 27 december 2008, 14:51:08
Duger inte för det här fallet. Dessa batterier kräver dessutom mycket noggrannare laddreglering än blybatterier även om A123-batterier inte blir explosiva vid elektrisk misshandel till skillnad från LiIon/pol-batterier.
I skoterfallet skall den dessutom inte användas som startbatteri eller liknande utan bara för att lugna ned elsystemet.
Stor elekrolytkondensator i kombination med en shuntregulator som klarar hela generatorns ström vid 14 Volt kan fungera (måste kylas, skall inte brinna för att man har alla lampor släckta...).
---
Om man inte redan har stor fet ellytare liggande och skräpar så kan som tidigare nämnt nästan använda vilken mindre telecom/MC-batteri som helst fungera - dock bör fordonets ev. regulator fortfarande fungera - annars blir inte batteriet långvarig här heller...
telecomblybatteri av den här typen (1.2 Ah) för 85 kr eller den här (4.5 Ah) för 130:- skulle nog fungera.
Det är inga startbatterier men kan ge lite spänning nog för att hålla en lampa att lysa en kort stund.
Dessa batterier av AGM-typ och kan stoppas in i alla lägen utom just upp och ned - om de är full laddade när fordonen stoppas in för förvaring och ej anslutna mot något som tjuvdrar ström, så kan dessa hålla över ett år i laddning utan underhållsladdning och är betydligt tåligare än vilken 'våt' (flooded) MC-batteri som helst.
Hittade på jobbet motsvarande 4.5 Ah panasonic som ovan 80-409 som hade stått i lager minst 3 år utan underhållsladdning med vilospänning 12.5 Volt (ca 50% laddstatus) och efter en uppladdning så verka de i stort sett ha samma kapacitet som nya batterier och kunde laddas till 13 Volt vilospänning (mät på polspänning efter 48 timmars vila efter laddning utan inkoppling mot något) vilket indikerar att den inte hade sulfatiserats speciellt mycket under lagringen.
I skoterfallet skall den dessutom inte användas som startbatteri eller liknande utan bara för att lugna ned elsystemet.
Stor elekrolytkondensator i kombination med en shuntregulator som klarar hela generatorns ström vid 14 Volt kan fungera (måste kylas, skall inte brinna för att man har alla lampor släckta...).
---
Om man inte redan har stor fet ellytare liggande och skräpar så kan som tidigare nämnt nästan använda vilken mindre telecom/MC-batteri som helst fungera - dock bör fordonets ev. regulator fortfarande fungera - annars blir inte batteriet långvarig här heller...
telecomblybatteri av den här typen (1.2 Ah) för 85 kr eller den här (4.5 Ah) för 130:- skulle nog fungera.
Det är inga startbatterier men kan ge lite spänning nog för att hålla en lampa att lysa en kort stund.
Dessa batterier av AGM-typ och kan stoppas in i alla lägen utom just upp och ned - om de är full laddade när fordonen stoppas in för förvaring och ej anslutna mot något som tjuvdrar ström, så kan dessa hålla över ett år i laddning utan underhållsladdning och är betydligt tåligare än vilken 'våt' (flooded) MC-batteri som helst.
Hittade på jobbet motsvarande 4.5 Ah panasonic som ovan 80-409 som hade stått i lager minst 3 år utan underhållsladdning med vilospänning 12.5 Volt (ca 50% laddstatus) och efter en uppladdning så verka de i stort sett ha samma kapacitet som nya batterier och kunde laddas till 13 Volt vilospänning (mät på polspänning efter 48 timmars vila efter laddning utan inkoppling mot något) vilket indikerar att den inte hade sulfatiserats speciellt mycket under lagringen.
