Sida 2 av 2
Postat: 10 oktober 2008, 11:24:29
av Seiko89
Postat: 10 oktober 2008, 11:32:26
av PerE
Tack, men jag VET att min motor är en synkronmotor för det står så på den.
Frågan var ju vad DU hade för motor
Per
Postat: 10 oktober 2008, 11:41:53
av Norpan
Nej, det är inte en synkronmotor.
Den är asynkron.
Går det att se lindningarna eller är de helt täckta av plastbitarna, finns en möjliget att säga vad det är om man ser lindningarna.
Postat: 10 oktober 2008, 12:26:08
av GFEF
Bilden visar helt klart en "kortsluten burlindad rotor" vanligaste för asynkronmotor.
Men hur statoren är koplade ger bilden inga ledtrådar.
Postat: 10 oktober 2008, 12:28:10
av 007sweden
Postat: 10 oktober 2008, 13:41:37
av Norpan
Tänkte mest på det på det vi skrivit om innan med hastigheter och en eller trefas.
Med en bild på lindningen går det kanske att se vad det är förnåt, om det nu går att se den överhuvudtaget.
Att det är en asynkron syns tillräckligt väl på ankaret.
Postat: 10 oktober 2008, 14:27:18
av Seiko89
Jag öppnade motorn igen och hittade namnet : FOMA-1152 på insidan av metallkåporna. Vet inte om detta är till nån hjälp men.
Testade att tabort plastet som sitter på lindringarna men det är limmat och kommer gå isönder om jag försöker mer
Om det inte spelar nån roll om plastet är där eller inte så säg det så sliter jag isönder det.
Postat: 10 oktober 2008, 15:23:43
av Norpan
Näe, bryt inte bort plasten, den håller ihop lindningarna och isolerar mot gavlarna.
Kan du ta nåra bilder från sidan så man kan se det lilla man kan se av lindningarna.
Gärna på insidan åxå, om det går.
Postat: 10 oktober 2008, 18:22:13
av Seiko89
Stora bilder!
Bild1
Bild2
Bild3
Bild4
Bild5
Bild6
Har tyvärr ingen superduper kamera så det får bli med mobil

Postat: 10 oktober 2008, 20:15:32
av Norpan
Hmm, var ju inte lätt å se nåt bra där.
Men å andra sidan har jag bestämt mig, prova som vi sa från början 230 mellan blå och röd och kondensatorn mellan blå och gul.
Den kommer inte att explodera och om det är fel tar det minst en minut innan den blir illvarm.
Men håll undan fingrarna från anslutningarna, det är bättre att motorn åker i golvet än att du fastnar, det är plågsamt och kan ha vissa biverkningar.
Men jag tror den startar som du har tänkt.
Så byter du håll genom att växla gul å röd.
Byter heter det alltså häruppe, norr om Örkelljunga.

Postat: 10 oktober 2008, 21:34:13
av Seiko89
Oki, men när jag byter röd och gul, då ska alltså röd kopplas med blå mellan kondensatorn? jag byter väll inte bara röd och gul och lämmnar röd hängande
Postat: 10 oktober 2008, 21:58:12
av Norpan
Egentligen behöver du inte fundera på det innan du provat om det fungerar.
Men det stämmer som du säger, så den röda ska på kondensatorn om du har 230 på den gula.
Motorn ska starta med ett mer eller mindre starkt ryck, gör den inte det ska du prova på ett annat sätt, men det tar vi då.
Om den startar bra så ha den igång en kort stund och känn på lindningen efter du brutit spänningen.
Den bör inte blivit nämnvärt varm på detta.
Postat: 10 oktober 2008, 21:59:03
av MadModder
Växla röd och gul betyder alltså att sätta gul där röd satt och röd där gul satt.

Postat: 11 oktober 2008, 01:05:17
av Seiko89
Hehe, kan tyvärr inte testa den än då vi inte har reservsäkringar ifall nått skulle gå galet

. Ska se om jag kan fixa några säkringar imorron