Sida 2 av 2
Postat: 26 augusti 2008, 12:34:28
av Nerre
Det vettigaste för att inte utsätta grejerna för för hög ström är väl att avsäkra?
Eftersom strömmen beror på lasten så kan du ju inte definiera nån nominell ström utan att ha en nominell last. Och där måste du ju då kontrollera att den nominella lasten inte ger för hög effekt (för då kommer motorn så småningom brinna upp).
Postat: 26 augusti 2008, 13:59:05
av laban12
Eh? Jo men för att kunna dimensionera SÄKRINGEN rätt så måste man väl ha lite hum om vad maxströmmen kan vara - därav min frågeställning.
Postat: 26 augusti 2008, 20:30:55
av GFEF
laban12
>dimensionera SÄKRINGEN rätt så måste man
>väl ha lite hum om vad maxströmmen kan vara
Enligt alla normer skall säkringen var det som brinner först.
Alllt effter säkringen SKALL dimensioneras för att tåla mera än den.
Postat: 26 augusti 2008, 20:33:58
av laban12
!? Uttrycker jag mig oklart?
Det är ju MAXströmmen jag jagar! Det är ju SÄKRINGEN jag försöker att dimensionera!
Läs mina första inlägg igen innan nästa person kommer med goda råd.
Postat: 26 augusti 2008, 20:56:52
av bearing
$tiffs resonemang har du inte någon nytta av om du ska dimensionera för maxström. Den strömmen är I = U/R. Resistansen är summan av lindningsresistansen, FET-resistansen, kabelresistansen och spänningskällans inre resistans. Du behöver alltså få reda på mer data om motorn för att kunna dimensionera.
Postat: 27 augusti 2008, 09:06:33
av laban12
Lindningsresistansen kan jag mäta, så länge vi pratar om resistans.
FETens inre resistans kan försummas, lika så övriga resistanser. Det som händer är ju bara att jag får ett högre värde på maxströmmen - vilket i sig bara inför en högre säkerhet.