Sida 2 av 3
Postat: 23 maj 2008, 13:07:17
av tecno
Den duger troligen, hoppas lagringen i den är OK
Postat: 23 maj 2008, 13:12:46
av tecno
Pelle1 skrev:Vid slipningen ska chucken rotera (snabbt/långsamt?) och
slipmaskinen förs in-ut (axiellt) därefter matar jag nån tiondel
med tvärsliden och kör in-ut igen tills det inte tar något.
Repetera tills det inte slipas nått över hela backbredden.
Kan jag inte spänna ringen invändigt, men utvändigt på chucken, så blir
det fritt i centrum för slipmaskinen?
Du ska spänna ringen invändigt då du slipar invädigt och vice versa.
Ta den största diameteren som behövs för att klara av slipningen.
Det som Beast beskriver blir bara FEL, hur fasen spänner man fast en axel med centrifugal kraft, bara undrar

Postat: 23 maj 2008, 13:14:35
av tecno
grym skrev:bara frågar på ett ungefär vilken sorts svarv det är
att ställa upp en maskin är ett jobb, svarven i garaget som har 8 maskinfötter tog mig ungefär en dag att rikta upp, men då var jag fyllda femton och hadde alldrig gjort något sådant innan, med riktigt maskinpass så märktes minsta lilla fel, och han som kontrollerade hur det gack till var inte nådig
så innan något annat, se till att maskiner står mycket bra
en större fräs tar lång tid att rikta in för ett proffs, jag har sett folk försöka och gett upp efter ett par tre dagar
Helt rätt, tar för givet ATT maskinen står som den ska INNAN man börjar med finliret (ja att ställa in maskin är ju finlir också

)
Postat: 23 maj 2008, 13:16:58
av Beast
Man spänner inte fast ngt därav högt varvtal (simulera fastspänning)
Såg en kille som gjorde detta han fick 1/1000 i runout.
Ska se om jag hittar länken.
EDIT
Hittade den
http://www.varmintal.com/alath.htm en bit ned på sidan.
Där ser man oxo modden på slipmaskinen.
Eller kan man göra en sån här.

Postat: 23 maj 2008, 13:28:03
av Pelle1
Svarven står inte riktigt bra för tillfället men den ska snart flyttas till
annan lokal så det får vara som det är så länge.
Dock, slipa backarna så de inte glipar 0.5mm är rena grovsmidet
Svarven gick väldigt bra även med 'kassa' backar (inga problem svarva
lagerpassningar på 0.01mm) tills för nån dag sedan då jag använt
dubbdockan ganska mycket och fick en känsla rätt som det var att den
'hoppade ur läge' Efter det blev bitarna koniska, 0.2mm större vid
dubbdockan än vid chucken.
Min teori är att föreg. ägare fått in nån smuts (svarsvpån) under dockan
och med skiten klämd mellan docka-gejd justerat in dockan ovetandes.
När jag nu använde den så trillade till slut spånan/smutsen bort och
dockan kom i rätt läge på gejden men då fel i förhållande till chucken.
Plockade bort hela dubbdockan i förrgår och rengjorde ordentligt undertill.
Krävs det en sådan dyr slipmaskin som jag länkade till, eller går det
med luftdriven från Biltema för några hundra?
Postat: 23 maj 2008, 13:31:21
av Pelle1
Slipar proffsen backar på detta viset eller tar man ur dem och slipar eller
fräser, eller köper man bara nya när de är såhär slut?
'Spetsarna' på backarna ser ut typ såhär: VVVVVVVVV
Postat: 23 maj 2008, 13:48:06
av tecno
Det som är viktigt med slipmaskinen att den slipar i rätt vinkel och utan glapp, en liten dremel eller Biltemas luftdrivna har INTE en bra lagring tyvärr så nåt bättre behövs.
Man låter spindeln rotera med lågfart och slipar med minimalt ingrepp så proceduren tar tid, men när det ät gjort så
Visst finns det nya backar att köpa, men att slipa är billigare innan de är slut. Visst slipar seriösa verkstäder in sina backar om det är frågan om hyfsad precision. Vid kritiska långtids jobb så gör man tom anpassade backar till ett moment
Postat: 23 maj 2008, 13:51:10
av tecno
Beast skrev:.....Man spänner inte fast ngt därav högt varvtal (simulera fastspänning)....
Simulera hör inte till verkstadsgolvet, sorry!
Ska man göra detta så ska man göra det med rätt anspända backar och inget annat.
Postat: 23 maj 2008, 13:51:13
av Pelle1
Det verkar ju som centrifugalmedtoden skulle kunna funka - vore betydligt
snabbare och enklare än slipa igenom en ring för komma åt bakom ringen.
Vad är det man ska tillverka enl. din ritning Beast? Jag tycker det ser ut
som den bara visar hur backarna ska stå vid slipningen? =)
Postat: 23 maj 2008, 15:31:36
av idiotdea
Pelle1 skrev:Efter det blev bitarna koniska, 0.2mm större vid
dubbdockan än vid chucken.
Möjligtvis tänker jag fel nu, men borde inte bitarna bli mindre vid dubbdockan än vid chucken istället för tvärtom om dubbdockan inte är centrerad?
Postat: 23 maj 2008, 15:46:38
av Pelle1
Det beror på vilket håll dubbdockan avviker på. Efter en test-justering
lyckades jag få dubbdockan så biten blev mindre ist vid dockan.
Postat: 23 maj 2008, 19:50:41
av Beast
Pelle1 skrev:
Vad är det man ska tillverka enl. din ritning Beast? Jag tycker det ser ut
som den bara visar hur backarna ska stå vid slipningen? =)
Det är en platta som det är 3 hål för backarna + 1 hål för att kunna slipa,
då kan man spänna chucken.(det svarta är en platta inte chucken)
Postat: 23 maj 2008, 20:01:05
av tecno
Varför gå över ån efter vatten ? Ett helt onödigt verktyg till ingen nytta, dyrt som fasen jämfört med en rörstump som GARANTERAT gör att det blir RÄTT
Postat: 23 maj 2008, 21:52:55
av kato
Tänkte bara tillägga att skydda gejdrarna eller rengöra dem ordentligt efter. Äter gejdrar det där.
Enda settet att få ett garanterat bra resultat är att spänna på en ring, du har även glappet i backarna "ut från" chucken att tänka på. När du spänner en bit så trycker man ut backarna lite från chucken så fort den är lite sliten. Bättre att göra det ordentligt, vibbisar är lätt att få.
När jag klockar dubbar sätter jag magnetfoten på chucken och en vippindikator mot dubben. Ett väl beprövat sätt.
Och sen är det bara att provsvarva en bit och mäta med micrometern.
Jag har råkat ut för fall där man ställt dubben lite ur centrum för att få det bra.
Lycka till
/Jim
Postat: 23 maj 2008, 22:52:58
av Pelle1
>Enda settet att få ett garanterat bra resultat är att spänna på en ring,
>du har även glappet i backarna "ut från" chucken att tänka på.
Ja, jag funderade på 'glappet ut' i fallet med endast centrifugalkraft.
Det är nog skillnad på en ny minichuck och de här lite större-blir andra
krafter och förslitningar.
Om ringen sitter längs ut på backarn och jag lyckas slipa innanför.
Därefter flyttar ringen längs in på backarna och skall börja slipa 'resten'
dvs där ringen satt i början. Är det inte risk det blir en kant mellan
slipningarna? Backarna lär ju dessutom 'vippa' lite när ringen är
klämd först fram sen bak?
>När jag klockar dubbar sätter jag magnetfoten på chucken och en
>vippindikator mot dubben. Ett väl beprövat sätt.
Skönt få bekräftat det är en bra metod.

Bara lite otur med den
indikatorklockan. Vippisen blir det nästa gång. Hann prova inte idag.