Sida 2 av 2
Postat: 2 maj 2008, 22:52:05
av Andy
Mitt tips är att aldrig (om det går att undvika) ladda 2 tolvor i serie utan ladda separat även om de är kopplade i serie det förlänger livet på dem. Och jag sätter en peng på 2st L200!

Postat: 3 maj 2008, 09:18:19
av limpan4all
LT1510 har Vinmax=30V vilket ger ganska lite marginal...
En mera komplex lösning men fortfarande rätt enkel är
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/uc3906.pdf
L200 är en bra lösning men blir dyrare än 2st LM317T, dock så blir strömkännarmotståndet billigare så det är mest en smaksak.
Sedan om man vill gå vägen med dubbla spänningskällor (galvaniskt åtskilda) och dubbelt av allt så är ju PB137 från ST enklaste lösningen, inget att räkna alls bara skruva fast i en stadig kylfläns.
http://www.farnell.com/datasheets/69961.pdf
Postat: 3 maj 2008, 10:11:04
av laban12
Var köper man LT1510?
Jag räknar med ETT års livslängd på batterierna eftersom jag 1) köper dem på Jula och de 2) står väldigt kallt under vinterhalvåret. (Därav vikten att underhållsladda)
VARFÖR skulle en seriekoppling av batterierna under laddning vara negativt? De laddas ur seriellt! Är inte cellerna i batteriet seriekopplade med varandra? Jag dubblerar bara antalet celler! Eller tänker jag fel?
UC 3906 verkar ju mumma! Finns på Elfa också... hmm... hmmm...
Postat: 3 maj 2008, 11:40:08
av prototypen
Helst skulle man ladda varje cell för sig.
Laddar man batterierna var för sig så kommer en trasig cell (kortsluten) "bara" att förstöra ett batteri.
ALLA 24 volts fordon laddar batterierna i serie så visst går det.
Protte
Postat: 3 maj 2008, 11:40:41
av limpan4all
Om de skall stå kallt under vinter så tycker jag att valet är enkelt.
UC3906 då får du den nödvändiga temperaturkompenseringen på köpet.
Det är iallafall vad jag skulle gjort.
Postat: 3 maj 2008, 12:57:03
av Andy
prototypen skrev:Helst skulle man ladda varje cell för sig.
Laddar man batterierna var för sig så kommer en trasig cell (kortsluten) "bara" att förstöra ett batteri.
ALLA 24 volts fordon laddar batterierna i serie så visst går det.
Protte
Det stämmer, när fordonets egen generator laddar men på t ex utryckningsfordon som står i beredskap laddas alltid varje "tolva" för sig!
Även "vanliga" lastbilar och bussar mm har ofta laddare för separat laddning i garage/motorvärmar system.
Postat: 3 maj 2008, 14:28:11
av prototypen
Inhyrt står här en L30 och en Scania 93 och inte till någon har man separatladdning i garaget. Kanske för att de klarar sig med egen laddning.
Protte