Sida 2 av 2

Postat: 22 april 2008, 23:33:32
av nsbvzy
jag kör lätt 6 datorer + hubb/adsl modem i ca 4 timmar...så jag tror inte att batterina är kassa...min kompis testade dem med någon sorts belastningsprovare innan han tog hem dem...kan de vara fel på dem ändå?

Postat: 15 juni 2008, 20:04:29
av nsbvzy
hej. problemet är inte löst. skulle verkligen vilja koppla bort laddningen på ups-enheten. men hur f-n då? plockat den i molikyler men hittar ändå inte laddningen på kortet. HELP :(

batterierna är friska...har provat startat TVÅ bilar samtidigt ...de utan svårigheter...??

Postat: 16 juni 2008, 10:39:06
av laban12
Finns det inte enklare sätt att testa batterier än att starta två bilar med dem? ;)

På min HP-ups från ~98 sitter det olika reläer på styrkortet som kopplar spänningar hit och dit. Ett av dessa switchar "riktning" på strömmen till batterierna, laddning vs drift.

Kolla om du har ett motsvarande relä och ersätt det i så fall med en kopparbana som väljer "drift".

Om du kör extern laddning på batterierna så trycker du ju den spänningen/strömmen in i UPS:en också. Hur bra är egentligen det?

Det bästa vore kanske om du kunde jacka upp laddströmmen från den interna laddaren i UPS:en för att köra så mycket originalrigg som möjligt?
Men det är ju ett större ingrepp.

Sen håller jag med om övriga, fordonsbatterier inne känns ju inte 100.
Det finns faktiskt slutna batterier med många Ah!
(men de får man ju inte gratis, tyvärr)