Sida 2 av 3

Postat: 13 december 2007, 22:57:52
av Ulf
Ersättningar och tillsatser i all ära, men det slår inte lite toppolja!

Vid varje tankning av en bubbla jag hade för sådär 15 år sedan så slog man i lite tvåtaktsolja.

Gör det idag på traktorn, en Nuffield 460 -61, den nya miljödieseln har inga strålande smörjegenskaper... .

Postat: 14 december 2007, 08:37:07
av bjolin
En liten fundering kring lysdioder i äldre bilar.
Borde det inte var möjligt att bygga ett näst intill osynligt, utom när det lyser, högt placerat bromsljus med ett lämpligt val av lysdioder och utformning. Det kan inte vara fel att höja synbarheten när man bromsar med sin klenod, i synnerhet som whiplashskadan hamnar mellan skulderbladen om någon ränner i bakifrån.
Personligen ser jag inget problem med att använda lysdioder i intreörbelysningen även om glödlamporna inte ska gå speciellt ofta kan plastdetaljerna kring belysningen börja bli spröda och svåra att få tag på. En lösning som så att säga är permanent kan ur det perpektivet vara trevligt.

(undrar när jag får tid med Amazonen, tidig -63;a).

Postat: 14 december 2007, 09:38:24
av Glenn
bengt-re skrev:prototypen. I innebelysningen är det lagligt, i bakljusen är det ajabaja... Det är ju en bra orsak till att hålla ledsen där
Mjae.

Att bara lysa med lysdioder innanför ett E-märkt glas kanske egentligen är otillåtet (jag gissar att lampan kanske måste vara E-märkt ?) men det är ingen som någonsin kommer att klaga på det bara det lyser tillräckligt mycket.

Sen skulle jag ju PERSONLIGEN inte blanda in lysdioder i en gammal originalbil..

(..säger jag som bytt den idiotiska vetekornslampan som alltid pajar efter 50mil i växelindikatorn på min motorcykel mot en vit lysdiod.. http://web.it.kth.se/~glenn/mc/matare/matarlcd2.jpg )

Postat: 14 december 2007, 10:14:43
av prototypen
En bil från 60 behöver väl ingen besiktning förutom registreringsbesiktningen? Sedan ska Slowfly hålla den i ett trafiksäkert skick helt på egen hand.

Flygande besiktning är väl enda problemet och det ser inte om det är E, F, eller tjofaderittan märkt (vad var det för märkning 1960?)

Ska det vara en veteran så är det glödlampor som gäller så långt det är möjligt.

Sedan kan man bygga om en bil och då är allt tillåtet. Såg en Bubbla med 327 V8, volvo fram och bakvagn och där sätter inte stilpolisen några käppar i hjulet för en lysdiod.

Protte, Dodge -48, köpt rullande.

Postat: 14 december 2007, 11:57:54
av PHermansson
bjolin: Jo visst vore det en bra idé. Har ett projekt på gång med just det, tio 3mm högintensiva dioder i rutan överkant. Inte lätt att få det osynligt bara, tänkte lägga det mesta under rutlisten men den är inte sammarbetsvillig på en gammal bil i kallgarage. Men det ska lösas, bara jag får tid :)

En bil från -60 ska besiktigas vartannat år, det är äldre bilar (40-50?) som inte besiktigas.

Postat: 14 december 2007, 15:15:48
av danei
Jo som sagt det är besiktning på 60 tals bilar. Men en bubbla behöver ingen blyersättning.

VW typ1-63

Postat: 16 december 2007, 17:36:46
av Bosen
Bilar 30år gammla eller äldre har besiktning vartannat år!
Bilar från 1950 och äldre är besiktningsbefriade!

Postat: 16 december 2007, 18:09:53
av slowfly
Inte jättemånga år tills min är besiktningsfri :) i år är den ju 48år gammal!

Postat: 16 december 2007, 18:53:57
av Bosen
Nä inte 50år gammal utan 1950!!!
Det årtalet flyttar sig inte!!!

Postat: 16 december 2007, 19:47:21
av slowfly
Jaha fan då...

Hoppas de flyttar fram året om några år :)

Postat: 16 december 2007, 19:56:17
av Gimbal
Som redan sagts, diod och motstånd.

Här är en prototyp jag gjorde för att testa om ljuset räcker för att ersätta några "myslampor" som sitter i en bokhylla i båten.

Den är tänkt att ersätta en sådan där spolformad lampa vad tusan de nu heter, bara att byta utan ändringar i armaturen. Det funkade fint.

Bara som ide....
Bild

Postat: 16 december 2007, 20:09:19
av prototypen
Helt underbart med gem. :lol:

Den som sett gemutredningen med Staffan Ling förstår hur högteknologiskt gemet är.

Protte

Postat: 16 december 2007, 21:05:32
av slowfly
Shit va nice litet kretskort! Ska nog testa göra en likadan faktist! Kan inte du mäta hur långt det är mellan spetsarna på gemen? Har ingen glödlampa hemma...

Postat: 16 december 2007, 21:35:10
av Gimbal
Det finns flera storlekar så du får nog mäta på din. Min var 39mm.

se elfa http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 013657.htm

Postat: 16 december 2007, 21:44:19
av Bosen
slowfly skrev:Jaha fan då...

Hoppas de flyttar fram året om några år :)
d é nog ingen större risk! Dom vill ta bort besiktningsbefriningen! :(