Sida 2 av 2
Kurs Oxelösund - Visby
Postat: 20 november 2007, 15:42:43
av SvenPon
Logga gärna in någon gammal skeppare och
berätta vad du sätter för kurs för att komma till Visby från Oxelösund.
Du står där med din LapTop och litar på mitt program eller kollar din GPS
Sen skall Vi bekräfta att dom gamla matteformlerna gäller
mvh Sven Styrman
Ps
Kom inte och säg "Vad har detta med elektronik att göra ?"
Alla fasmätningar på allt vad man gör inom elektronik handlar om matte och vinklar !
och Ni som bara läst sin och cos lär Er tangens och ArcTangens mfl... !

DS
Postat: 20 november 2007, 18:21:34
av danei
Jag tror att ni pratar om lite olika saker. Sven pratar om hur det blir om man tar förhållandet mellan longitud och latitud där man är och förutsätter att det är samma hela vägen till målet. Medan Gimbal förutsätter att man har samma förhållande som vid ekvatorn. Stämmer det?
Postat: 20 november 2007, 19:20:03
av Gimbal
Nej, åtminstone inte för min del. Det är däremot möjligt att jag missuppfattat Sven. Det jag var emot var att räkna som om man var vid ekvatorn.
Räknar man så så blir kursen Oxelesund- Visby (Med Svens koordinater) 131.5 grader.
Medans om man kompenserar för förhållandet lat/long (vid latituden mitt emellan de två punkterna) får 149.2 grader. En skillnad på ca 17 grader.
Min gamla GPS anger kursen till 149 grader.
Jag skulle nog valt kurs över grund 149 grader.
mvh Gimbal kustskeppare, något rostig.
Postat: 20 november 2007, 21:17:52
av danei
Precis. ni pratade om lite olika saker.
Matte nostalgi.
Postat: 21 november 2007, 06:01:41
av SvenPon
Ok jag tog fram mina gamla matteböcker.
1 Longgrad är 55.55 km på Lat 60.
1 Longgrad är 57.22 km på Lat 59 Dvs är sträkan 1.67 km längre.
Detta ger ett fel på 0,8 gr om man flyger denna diagonal.
Ang siffran 149 så är det säkert Ok har inte kollat.
Det vill säga skulle jag flyga denna diagonal och ansåg att jag flög i en box
111.11 * 55.55 så blir kursen 153.4 när den sanna kursen skulle vara 152.6
Jag har inte tillgång till GPS.
Någon slå gärna in dessa positioner och berätta svaret.
60:00:00 18:00:00 <-> 59:00:00 19:00:00
Usch som min gamla morfar alltid sa när det kom matte på tal.
"Det är en djä... massa vinklar på en plog"
Ps
Skall noga kolla min algoritm ovan.
"Somthing is rotten about this"
DS
Sven(68)
Så här blev det
Postat: 21 november 2007, 09:31:17
av SvenPon
Jag får det till 152,7 med följande formel. (Adrian Martin)
a=acos(sin(n1)*sin(n2)+cos(n1)*cos(n2)*cos(e2-e1))
Avstånd = 60*a (i sjömil)
Riktning = acos((sin(n2)-sin(n1)*cos(a))/sin(a)/cos(n1))
(om sin(e2-e1)<0 får man ta 360-riktning)
n1,e1,n2,e2 start/slut i grader (öst och norr > 0)
Snyggt Adrian
Postat: 21 november 2007, 13:10:06
av marcla
Tack SvenPon!
Jag skall testa om det funkar någon gång under dagen
Kurs till waypoint
Postat: 28 november 2007, 23:54:58
av SvenPon
Sundsvall - Göteborg
Postat: 29 november 2007, 13:39:30
av SvenPon
Om Ni tycker att detta är intressant så kan ni gå in på
http://sv.wikipedia.org och kolla på ortens koordinater.
Ex. Jag kollade Sundsvall - Göteborg
N 62:24:00 E 17:19:00 Till 57:42:00 11:56:00 blir i min Hkp
Sätt kurs 211 gr dist 330.63 DM = 612,270 Km = ~ 61 mil
Stocholm-Haninge >---- Trelleborg
N 59:07:00 E 18:04:00 Till 55:22:13 13:10:16
Sätt kurs 217 279.98 DM 518.485 Km = ~ 52 mil
Postat: 30 november 2007, 15:33:52
av limpan4all
Varför inte byta till RT90 som kartformat i GPS´en då blir det hela skitenkelt.