Postat: 25 oktober 2007, 22:37:56
Det är inte lätt att mäta nåt nu när bägge komponenterna jag köpte har brännt.
Men Vin som kommer från motorn är 8V. (mätt med skop och multimeter)
Styrspänningen är 3V enligt oscilloskopet (går inte att mäta med min multimeter då det är en PWM signal)
Testade en gång när motorn var lös som på bilden och då funkade det, dock testade jag inte så mycket och länge. Sen när jag monterat ihop grejerna så snurrade motorn som den skulle en några sekunder sen snurrade motorn hela tiden och ytterligare någon sekund senare så brann komponenten och motorn stannade.
Så det känns som att Martas diagnos är rätt. Frågan är nu bara vad man gör nu, jag är kass på att hitta bland alla trasistorer och vad man ska kolla.
Och just nu så är jag så körd i huvudet att jag knappt vet vänster och höger..
Men Vin som kommer från motorn är 8V. (mätt med skop och multimeter)
Styrspänningen är 3V enligt oscilloskopet (går inte att mäta med min multimeter då det är en PWM signal)
Testade en gång när motorn var lös som på bilden och då funkade det, dock testade jag inte så mycket och länge. Sen när jag monterat ihop grejerna så snurrade motorn som den skulle en några sekunder sen snurrade motorn hela tiden och ytterligare någon sekund senare så brann komponenten och motorn stannade.
Så det känns som att Martas diagnos är rätt. Frågan är nu bara vad man gör nu, jag är kass på att hitta bland alla trasistorer och vad man ska kolla.
Och just nu så är jag så körd i huvudet att jag knappt vet vänster och höger..