Sida 2 av 2

Postat: 21 september 2007, 22:23:05
av grym
om du inte har någon last på utgående så har du inte någon ström genom transistorn och då inte heller någon basström, all ström shuntas av zenerdioden

när du får last och det går ström genom transistorn drar det den strömmen /425 i basström , som tas av den gemensamma strömmen som kommer via motståndet som går till transistorns bas/zenerdioden

så zenerdioden får motsvarande mindre ström när transistorn belastas, när man belastar den hårdare än vad man räknat med så finns det ingen spänning nog för att zenerdioden ska leda och spänningne är inte längre reglerad och sjunker drasiskt

kolla gärna på något datablad över zenerdiodskurvor, ladda ner något lämpligt från elfa

Postat: 22 september 2007, 15:10:42
av IN270
När jag tagit bort dioden har jag fått knappt 16V ut!? Alltså inte någon minskning!?


Har nu testräknat enl. soundbrigades rek:

Tänkt att fungera till fläkten 12V/0.16A!

Vin=15.39V(efter bryggan)
Önskad Iut=0.6A
hFE=268(uppmätt) typvärdet sägs vara 40/250
Vz=13V(12+0,6... 1)
Basström=Iut/hFE=0.6/268=0.0022A
R=(Vin-Vz)/Ib=(15.39-13)/0.0022=1086, och något mindre... 1Kohm?


Ett annat räkneexempel 9V:

Vin=15.39V
Iut=0.6A
hFE=268
Vz=10
Ib=0.0022A
R=2.4Kohm

Borde väl bli 9...9.4Vut!?

Kan dock inte förstå hur de i boken räknar/dimensionerar med R=100ohm till Vin=12.6V!? Borde väl bli 1.26W för dioden och de själva rekommenderar en diod på 10V/0.4W?


Här är en pdf-fil och diagram för dioden 70-054-57 BZX55/C10 men vet inte vad jag ska kolla efter?: http://www.elfa.se/pdf/70/07005309.pdf

Postat: 24 september 2007, 18:15:22
av danei
12.6V-10V=2,6V

2,6V/100Ω=0,026A

10V*0,026A=0,26W<0,4W

Så det är inget problem. Hela spänningen ligger ju liksom inte över resistorn utan 10V ligger över dioden också.

Postat: 26 september 2007, 22:03:58
av IN270
Labbet, har blivit liggandes...

Men, tack för klargörandet, danei!

Verkar som det är rätt stora marginaler.

Har kikat lite på en variant med Darlingtonkoppling som sägs spara dioden och vara mkt stabil!

Postat: 26 september 2007, 23:26:24
av grym
darlingtonen göra bara att man får större hfe och högra minsta spänningsfall över trissan

men bättre brukar det bli, även om det kanske blir andra effekter med temperaturstabilitet och liknande istället


ska man ha det stabilt bör man ha någon slags aktiv elektronik som jämför utgång med börvärde, t.e.x en op

Postat: 27 september 2007, 09:40:52
av speakman
2n3055 är väl vanliga(st?) för ändamålet?

Postat: 27 september 2007, 11:27:33
av HUGGBÄVERN
Titta en bit ner på sidan - där finns ett exempel på just en sådan sorts regulator du vill bygga:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=105

Postat: 27 september 2007, 11:50:07
av speakman
Vad gör DB139:an?

Postat: 27 september 2007, 12:03:25
av HUGGBÄVERN
BD139:an och 2N3055:an sitter ihop som en darlingtransistor där:
hfe(tot) = hfe(BD139) * hfe (2N3055). Alltså totala förstärkningen är produkten av respektive transistors förstärkning. Det innebär att du behöver mindre ström till basen (på BD139), motståndet och zenerdiodens effekter kan minskas (liksom motståndets resistans).
Den här extrema regulatorn ger ström till ett bautarörs glödtråd (10V @ 5A).

Men du ser lite principen. Generellt skulle väl jag välja en fix regulator (eller en variabel som LM317), men ska du ha ut mycket ström vill gärna regulatorer bli dyra, och han man några 3055 liggande kan man ju knåpa ihop något själv.

Postat: 27 september 2007, 12:05:06
av speakman
Ah, givetvis...

Men skulle man inte kunna sätta en spänningsdelare istället för zenern för att få det reglerbart?

Postat: 27 september 2007, 14:22:36
av HUGGBÄVERN
Man kan göra en enkel reglerbar historia med en potentiometer, fast ska den vara riktigt bra måste man ha nån sorts referens och gjärna en felförstärkare som ser till att det är en mer "exakt" spänning som kommer ut.

Postat: 27 september 2007, 15:35:01
av Mindmapper
I ditt fall har du nog med marginaler precis som danei visat. Börjar du med darlington ska du ha så kraftig trafo och stor C1 att spänningen inte sjunker nämvärt när du belastar. Nackdelen med darlington är att du tappar två diodspänningsfall istället för ett, som i en transistor. Välj istället en transistor med bra Hfe och den ström och spänning tålighet du behöver. Att ta till med 10A transistorer om man ska ha ut 0,5A ställer bara till det, samt gör det dyrare.
Edit: kommatering

Postat: 30 september 2007, 21:56:36
av IN270
Tack för svaren!

Jo, provkopplade en liknande krets som du länkade till soundbrigade, fast med två bd139 och inte alla kondensatorer.