Sida 2 av 2

Postat: 18 juli 2007, 20:02:18
av xxargs
Deror också på hur länge öppentiderna är vid full gas och varv redan från början- är det redan 90% öppet i det läget så kan du inte få dina 30% extra vid fullgas när du kör med etanol och det riskerar går magert - något att kolla om du tänker fullgasköra på högtsta varvtalet mer än någon sällsynt tillfälle...

För vanlig 3000 rpm-körning till jobbet så lär det nog inte vara nångra större problem...

Postat: 18 juli 2007, 21:46:39
av v-g
Stavningen är choke. :)

Postat: 19 juli 2007, 01:20:12
av Johan.o
Läste på entanol.nu och uppmärksammade också detdär med
att man kan få problem med att man kan behöva byta spridare, alt ändra bränseltrycket.
desutom kanske man bör se över sina bränselslangar, är dom i dåligt skick
sedan tidigare kan de 'plötsligt' börja läcka när man kör etanol.

Annars verkar det rätt fritt fram.
Men är det någon som kör etanol-konverterat och har koll på startproblem vid
låga temperaturer?

Tydligen ska det fungera att spruta in startgas vid uppstart.

Borde man inte kunna förvärma entanolen på något smidigt sätt annars?

Postat: 19 juli 2007, 03:05:55
av xxargs
Det gäller att få värmen på rätt ställe - dvs luften som sugs in inte är för kall då när etanolen förgasar så slukar den väldigt mycket värma - mycket mera än bensin. Här hjälper det nog inte att värma upp själva etanolen några grader extra om all annat är svinkallt redan innan. - får göra som fotogentraktorer förr - köra med bensin lite i början tills man får upp lite värme.

---

Någon som vet hur etanolbilarna (med E85 i tanken) fungera när det är snorkallt ute - räcker det med bensinandelen i soppan eller har man i dessa bilar ytterligare arragemang för att det skall starta säkert??

Postat: 19 juli 2007, 20:07:00
av HåkanO
I den där flexitune som jag kopplat in idag finns det en inbyggd Choke (tack v-g) som ytterligare öppnar spridarna. Hur det fungerar har jag ingen aning om det visar sig i vinter. Ska nog köpa in en flaska startgas att ha i nödfall.

I alla fall tankade 20 liter E85 idag och provade i bensinläget gick bra vid låga varv men när jag tryckte ner gasen storknade motorn. kopplade då om till E85 läget och då vart det fart på den igen. Tankade sen fullt och bilen går precis som vanligt alltså som ett spjut :D

48,8 liter för 378 kr Förtränger man sen att den kommer att dra 30% mera bränsle känns det faktiskt bra....

60 liters tank borde bli 81% E85 varav ytterligare 15% är bensin.

Håkan

Postat: 19 juli 2007, 20:12:02
av HåkanO
xxargs skrev:
För vanlig 3000 rpm-körning till jobbet så lär det nog inte vara nångra större problem...
Som jag kör är alla varvtal över 3000 beroende på att jag av misstag lagt ur växeln... :)

Postat: 20 juli 2007, 01:17:15
av Johan.o
Hur sprutar man in startgas vid dessa nödfall då?

Postat: 20 juli 2007, 01:59:26
av BEEP
Man kan göra som jag gjorde på en gammal 140a med likströmsgenerator att man sätter fast en slang före gasspjället och drar in slangen till förplatsen och när det är väldigt kallt ute så tar man fram lukta gott eterflaskan och sprutar in gasen i slangen.

HåkanO:
Ska man inte höja tändningen när man kör på E85?