Sida 2 av 2
Postat: 8 april 2007, 20:21:28
av ehf
v-g det där är gedigna grejor det. Inget rikemanstjaffs där inte.

Postat: 8 april 2007, 22:12:47
av farskost
Nu är din vishet länkad från STCStråden : )
Postat: 9 april 2007, 01:38:38
av Långmilare
13th.Marine skrev:floke: De löser inte felet permanent, utan i de flesta fall lossnar det igen (har läst igenom hela tråden då jag började leta tips där =)).
Om nån är medlem där så får de gärna länka hit på SAABturbo... =)
EDIT: Konstaterade att AC-LCDn funkar som den ska så då vart projektet klart.
Sa vi bara se vad farsan tycker =)
STCS-tråden diskuterar i grunden tre olika varianter: Strykjärn (icke permanent), kulspetspenna (väldigt icke permanent) och tryckökning (permanent om det görs rätt).
Tryckökning gjort på rätt sätt fungerar utmärkt, det gäller bara att få upp trycket så det blir gastätt (dvs energin för oxidering är lägre än vad som behövs för expansionen vid oxideringen). Så reparerade jag min SID för fyra år sedan, funkar utmärkt, se här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t=#1042311
Fördelen med att löda är väl att man slipper skaffa material, nackdelen är väl att man riskerar att bara ha ett försök.
Sedan trodde jag inte att lödning skulle funka så bra, jag trodde inte filmen var riktigt så värmetålig och att det inte skulle löda ihop under filmen (pga limrester), vilken lödtemperatur använde du? (Några av paddarna ser inte ut att ha lött ända ut, men det kanske bara är en synvilla?)
(Sedan håller jag med om att Autoliv:s lösning är ovanligt epa, och än värre att de aldrig lyckades fixa det utan att den ersattes MY04 och MY05 av den mer svårlästa Yazaki-SID:en, i princip nya 9-3-SIDen, som saknar vissa funktioner som den gamla har.)
Postat: 9 april 2007, 11:57:35
av RRacer
Jag fixade displayen till min 9-3 i vintras. Förutom att värma upp kabel/paddar så la jag in 2 tunna kablar bakom gummiringen som trycker mot flatkabeln. Nu trycker det betydligt bättre, och displayen funkar som den ska.
När jag hade allt isärskruvat så plockade jag bort de små lamporna för knappbelysningen, och när allt var återmonterat så ville de inte lysa. F**K!
Har inte orkat fixa dem.
Postat: 9 april 2007, 17:04:36
av 13th.Marine
Farsan noterade att Handsfreen var borta och jag förklarade att även SIDen var fixad. Var uppskattat iaf.
Långmilaren: Jo, dock vågade jag inte sätta strykjärnet emot och när jag såg att paddarna var lite blottade tänkte jag att det borde funka.
Löder man bara försiktigt så funkar det, körde på strax under 300grader.
Tennet flyter nämligen in under och löder samman flatkabeln och paddarna.
Det är lött på alla paddarna, dock ger bilden sken av att så är inte fallet.
Postat: 9 april 2007, 18:12:51
av Jim_the_one
Ska orka skruva isär min igen någon dag, körde med att värma paddarna lite med lödkolven och det gick bra förutom en pixelrad och när jag försökte fixa det så gick det åt andra hållet ist. men men.
Bilen i fråga är en 9-5 2.3t Vector -03
Sen vill jag minnas att just SID2 som den heter inte är så dyr just för att dom är feltillverkade.
Dock så är det inga problem med "ACC-displayen"
Sen har jag också en nokia handsfree monterad, dock sitter den på en sån där fin konsol på högersidan. Men jag kan inte använda den då mina Nokia telefoner har andra kontakter i botten.
Det borde inte vara så svårt att byta till SE handsfree.
Min sitter med typ vanliga 3.5mm plugg in i "svarta lådan"
Postat: 9 april 2007, 19:02:44
av 13th.Marine
SID2 har jag ett vagt minne av att det stod på min med, är dock inte säker.
Ah just det, det fanns den varianten med. "Min" satt precis ovanför klockan.
Sitter nått som påminnet litet om en nätverkskontakt fast med större avstånd mellan pinnarna till handsfreen på denna. Dock funderar farsan på att skaffa en Blåtandshandsfree istället, kostar dock en tusenlapp.
Postat: 9 april 2007, 23:04:54
av PHermansson
Ser fint ut!
Som petig Saabklubbare måste jag bara påpeka att detta gäller Saab 9-5, i en Saab 95 är det glödlampor och analoga mätare som gäller.
Postat: 9 april 2007, 23:13:07
av Jim_the_one
reagerade lite på det när jag läste rubriken. hehe
men jag är inte så jätte noga med det huvudsaken är ju att folk förstår.
hmm det kanske va "telefon" kontakter på min med. ska snart skruva ner den ändå, Svärfar ska få den. Han har en 9-5 Aero -00
Sen har jag faktiskt ett paket liggandes som jag plocka ur en taxibil som skulle säljas, dock var det inte en saab men det va samma svartalåda och telefonhållare 6310an passar har jag för mig och några till..
Postat: 10 april 2007, 11:56:58
av 13th.Marine
De har ni rätt i, är van vid den upphöjda 5an och tyckte själv det såg fel ut.
Postat: 10 april 2007, 22:14:17
av vfr
Det riktiga sättet att skriva det är en stor 9:a följt av en lite mindre upphöjd 5:a. I vanlig skrift är det gängse standard att skriva 9-5.
Egentligen kanske det är en skitsak vad man kallar den men ändå tycker jag inte riktigt om när den kallas 95. Orsaken är att dom som inte vet eller inte bryr sig så mycket, lätt tar efter och sedan rör det till allting vid tillfällen när det _inte_ är självklart vad man menar. Detta gäller inte bara i det här sammanhanget med SAAB utan i alla sammanhang där det används felaktiga beteckningar eller enheter på någonting. Vet man inte så vet man inte. Vet man, så bör man därför inte slarva. Det är min mening.
Ursäkta, lite offtopic.
Postat: 2 augusti 2007, 21:11:18
av Långmilare
Postat: 2 augusti 2007, 23:19:31
av 13th.Marine
Jopp,
Smal spets och snabbt tillvägagångssätt, annars går det nog inte så bra.
Kan lägga till att farsan fortfarande har alla pixlar =)