Trident skrev:jag vet inte hr kännsligt det är men jag har kört med 9,6V i ett år utan problem. Högre vågar jag inte gå ifall man bränner kortet det kostar dryga 400kr och det får man många batterier för *S* Jag har inte måtten på mitt batteripaket men jag ska kolla det senare. Det är ju självklart trångt att på in packet med. Men vikten gillar jag på dina paket. Ett cr123 väger runt 17 gram x 3 det är inte fy skam heller. måste veta bara att det ger 9V och inte tex 8,6 eller nått då blir det lite för slött. Jag testade med 6st dyra gp powerbanks AA batterier med laddare mm men när dom var full laddade så var dom precis som alkaliska batterier var när man skulle byta dom.Så 8 AAA löste problemet.
Om det finns vettig regulator till själval logiken så är det nog bara din switch-trissa som möjligen kan ta stryk av den högre strömmen genom din motor vid högre matningsspänning - blir den het när du använder den? - av bristen på kylflänsar på dina bilder så verkar den bara ha en ON/OFF-funktion
---
3 st LiIon i serie varierar mellan 12.3 volt fulladdat till 9 Volt i sluttampen, så din utrustning måste tåla detta utan haveri - nu kommer spänningen att sjunka en del när din motor harvar igång pga. inre resistansen i batteriet - men du har samma problem med alkaliska batterier.
Dina nuvarande NiMh batterier varierar runt 1.5 Volt nyladdade, varma ur snabbladdaren, runt 1.35 Volt när dom har vilat sig ett tag eller efter en kort urladdning och därefter ligger ganska stadigt runt 1.2 Volt större delen av kapaciteten och man bör bryta vid 0.9 Volt
- Det var denna skillnad mellan 1.2V och 1.5 Volt mellan NiMh och akaliska batterier som gjorde att du var tvungen att lägga på ett par extra NiMh-celler i din batteripack för nöjsam funktion.
- det betyder att din polspänning kan ha vart uppemot och tom. över 12 Volt när du trycker in dina varma nyladdade NiMh.batterier i din kasset, vilket i sig tyder på att det skulle funka med 3 st LiIon/Pol-celler i serie utan problem.
NiMh:
8x1.5 Volt = 12 Volt (precis nyladdade - det kan tom. vara över 1.6 Volt cell)
8x1.35 Volt = 10.8 Volt (efter en halv dags vila eller kortare urladdning)
8x1.2 Volt = 9.6 Volt ('bruksspänning')
8x0.9 Volt = 7.2 Volt (urladdat)
LiIon/pol
3x4.1 Volt = 12.3 Volt (nyladdade)
3x3.6 Volt = 10.8 Volt (när ca halva kapaciteten är förbrukad)
3x3.0 Volt = 9.0 Volt (tomt batteri)
- ser ut som det skulle kunna gå, dock så är LiIon-batteriet slutkörd och bör laddas i stadiet som är normal 'brukstakt' när du använde 8st NiMh.
Om du inte avänder skyddade celler så bör du komplemetera med en liten lysdiod, zener och motstånd som slocknar vid 9 Volt (i vila) och på så sätt indikerar att nu är det slutlekt med den här batterisatsen - annars förstör du LiIon-batteripacket då det i principt inte tål att djupurladdas en enda gång.
---
Nu vet jag inte hur mycket ström din maskin drar in action - är det över 1 ampere så tror jag inte av mig angivna vasonbatterier är så lyckat pga. den relativt höga inre resistansen, utan du bör nog titta på LiPol-batterier som används inom el-modelllflyget (där jagar dom vikt om något...) då en sådan 1.2 Ah-pack lätt kan kräka ur sig 30 ampere kontinueligt utan problem
- men räkna med en ganska stor påse pengar för sagda batterier och tillhörande avancerade laddare (varje cell måste laddas med individuell övervakning så att de är alltid på samma laddnivå per cell för att få hållbarhet)