Sida 2 av 3
Postat: 9 januari 2007, 17:10:44
av danei
Nej den bilden visar rippel. Det är inte vad du är ute efter. Du ska ha en späning innan likriktning gissar jag.
Postat: 9 januari 2007, 18:53:19
av Finnepinnen
jupp den ska kopplas in på W på generatorn
Postat: 9 januari 2007, 21:24:22
av Finnepinnen
Det är väl bara bygga en svängninskrets men variabel frekvens. Och köra 12 volt sinusvåg till signalsladden, eller?
Postat: 9 januari 2007, 21:26:26
av danei
Vad vill du uppnå?
Postat: 9 januari 2007, 21:33:04
av Finnepinnen
Grejjen är att jag ska bygga en växelvisare till motorcykeln. Därför tänkte jag att man kunde bygga en simpel givare i växellådan som skickar en signal till en pic att skicka ut ett pulståg till varvräknaren. På så sätt slipper man ha en äcklig display eller några lampor. Analogt, snyggt och prydligt.
plus att det blir en hyfsat lätt lösning, eller jag hoppas på det iaf
//Peter
Postat: 9 januari 2007, 21:34:55
av danei
Ska visaren visa vilken växel som ligger i?
Postat: 9 januari 2007, 21:36:20
av Finnepinnen
jupp
det är så jag tänkt iaf
Postat: 9 januari 2007, 21:40:34
av danei
En variant är ju att köra in pulståg. Ett annan lösning är att modda mätaren. Olika spänningsdelning beroende påväxel. Eller PWM rakt in. Skippa elektroniken.
Postat: 9 januari 2007, 21:42:36
av Finnepinnen
sant sant

har jag inte tänkt på hehe, ska kolla lite närmare.
Men det som var grundtanken var bara att skicka in ett pulståg.
Det var därför jag startade hela tråden.
Frågan var mer hur jag skulle kunna modulera signalen som ska in, och om någon visste hur signalen såg ut.
Postat: 9 januari 2007, 21:44:42
av bearing
Det kanske går om du sätter en liten spole pararellt med kollektormotståndet. Då får du en spänningsspik över motståndet. Du kanske måste använda större motstånd för att få tillräcklig spänning.
Ett annat sätt som jag tror funkar är att slänga ut elektroniken ur lådan och driva nålen direkt via picen. EDIT: sent
Postat: 9 januari 2007, 21:45:25
av Finnepinnen
då borde man ju bara kunna köpa nån billigare variant, typ en ampermeter eller liknande
Edit: dom har iofs inte lika långt slaglängd på visaren. Ett problem är att dom är ganska kraftigt kapslade. Ska kolla lite närmare.
Postat: 9 januari 2007, 21:50:11
av prototypen
NU FATTAR JAG INGET
Ska visaren peka på 1 när ettans växel är i och 4 när fyrans växel är i??
Då är det bara att rensa ut all elektronik ur varvräknaren och med en brytare och trimpot för varje växel. eller.....
Prototypen
Postat: 9 januari 2007, 21:52:09
av Finnepinnen
mjo kanske det, jag tyckte bara att om man kunde få nån lätt drivning utan för mycket meck så vore det ju toppen

men det verkar skita sig
Postat: 9 januari 2007, 22:09:42
av prototypen
OK det var så det var tänkt.
Det blir en massa programmerande men kommer säkert att funka. mät motorns varvtal (tändningen) och utgående varvtal från växellådan (en induktiv givare direkt mot kedjedrevet, ja lite luft emellan), beräkna kvoten mellan dessa frekvenser, kommer inte att bli exakt men kvantisera detta till lämpliga intervall och driv vridspolen med ström utifrån detta.
Nu återstår bara problemet när du nyper in kopplingen.................
Jag har funderat på kopplingsfri automatisk växling och då får man räkna och jämföra frekvenser, tillsvidare kopplar jag (av, elektronik och med foten(bil))
Prototypen
Postat: 9 januari 2007, 22:12:09
av prototypen
Kunde bara fortsätta....
Min morbror hade en motorcyckel med koaxial axel in i växellådan, den innre för att växla med och den yttre med en visare som visade vilken växel som låg i.
Prototypen