Sida 2 av 3

Postat: 23 oktober 2006, 13:40:59
av TomasL
Problemet uppstår om bilen står parkerad ett par veckor, då tenderar all utrustning att tömma batteriet.

Postat: 23 oktober 2006, 13:43:23
av Greensilver
Då fungerar det ju med underhållsladdning:
http://www.ctek.com/se/home.asp

Postat: 23 oktober 2006, 13:45:49
av TomasL
Inte om den står parkerad på flygplatsen :(

Postat: 23 oktober 2006, 13:51:42
av Gimbal
Jag har en Citroen C5 och den har gått ner i batterisparmode ett par gånger. Åtminstonde har den påstått det när jag satt i nyckeln.

Postat: 23 oktober 2006, 14:02:34
av TomasL
Misstänker väl att moderna bilar har nått form av skydd mot total urladdning.

Min XM-92a har det definitivt inte, Vill minnas att ett fullt uppladdat batteri klarar sig i två veckor eller så. (200 mA i vila)

Postat: 23 oktober 2006, 14:11:38
av björn
Moderna bilar har vad jag vet inte mer skydd mot urladdning än gamla, tvärtom drar ofta moderna biler mer ström när dom står, därför har oftast nyare bilar (=mer elektronik) större batterier än gamla.

Angående urdraget batteri när bilen står så tycker jag (precis som greensilver) att du skall försöka hitta vad som drar ur batteriet istället för att gå runt problemet.
En annan "lösning" är väl helt enkelt att koppla bort batteriet när bilen står under en längre tid (på flygplatsen tex) antingen manuellt eller med ett relä/solenoid.

Postat: 23 oktober 2006, 14:33:56
av TomasL
Nu har vi kanske spårat ur lite från det ursprungliga, men om man tittar på viloförbrukningen i min bil så förhåller det sig så här, ungefär:
Insprutning, minnesbackup samt kodlås.
ABS, minnesbackup.
Fjädringssystem, övervakning av dörrar samt minnesbackup.
Radio, minnesbackup.
Centrallås, övervakning av dörrar samt mottagare.
Kupébelysning, övervakning av dörrar.
Klocka, Drift.

Tillsammans ca 200 mA (många bäckar små).
Med ett 80Ah batteri räcker det i ca 400 timmar dvs 16 dygn.
Därefter är det tveksamt om bilen går att starta utan hjälp.

Personligen har jag inga större problem med detta, då jag känner till det. Men har hört om andra som kommit tillbaka från sin semester och inte kunnat starta sin splitter nya bil.

Postat: 23 oktober 2006, 16:10:47
av B1n4ry
Öhh? En bil som inte kan stå mer än 14 dagar har ju något problem.
Min bil (en XC70) klarade lätt 1 månad under förra vintern.
Min gamla bil, en volvo 740, klarade ca 2 månader utan problem och då hade den ändå eftermonterat larm.

När man mäter på viloströmmen på en "ny" bil så bör den inte vara många mA... Ok att den drar mer i några minuter efter stopp men sedan sjunker det.

Kollade precis med farsan som säljer bilar... En "nyare" Volvo eller Renault som står i bilhallen startar lätt efter att ha varit ostartad i 2-3v. Och då har folk ändå gått ur och i bilen dagligen så kupelyset har använts en del. Dock händer det att folk lämnar dörren öppen, ljuset eller stereon på och då åker starthjälpen fram.

EDIT: Vissa enstaka av de absolut nyaste modellerna klarar tydligen knappt en vecka! Dom skruvar man ur batteriet på nu mera...

Det var bättre förr. Startade en terrängbil 11 som stått i drygt 1 år en gång... Lite segt men det gick...

//B1N4RY

Postat: 23 oktober 2006, 16:39:10
av TomasL
>Öhh? En bil som inte kan stå mer än 14 dagar har ju något problem.

Inte nödvändigtvis, det beror ju på hur mycket som måste hållas vid liv.
Mycket prylar= Hög viloström

Misstänkar att på min bil är det datorn för fjädringssystemet som drar mest ström då den i princip är halvvaken hela tiden, tillsammans med kodlåset.

Postat: 23 oktober 2006, 16:53:19
av Gimbal
Varför i hela friden ska den datorn (fjädringssytemet) vara i gång? Den kan väl ändå inget göra om inte hydraulpumpen snurrar?

Postat: 23 oktober 2006, 17:38:29
av TomasL
>Varför i hela friden ska den datorn (fjädringssytemet) vara i gång? Den kan väl ändå inget göra om inte hydraulpumpen snurrar?
Övervakar dörrarna, kör igång fjädringssystemet om nån dörr öppnas (med accumulerat resttryck).

Postat: 23 oktober 2006, 18:01:00
av Greensilver
Vad skall det vara bra för?

Postat: 23 oktober 2006, 19:40:11
av TomasL
För att undvika konstiga effekter när man slår på tändningen och startar motorn tydligen.

Postat: 23 oktober 2006, 19:48:10
av danei
I min bil från 60 talet klarar av att övervaka om dörrarna är öppna utan att dra ström. Om man öppnar tänder den lyset i kupen. Så är det i alla bilar vad jag vet. Utan att man drar ur batteriet. Så att dra igång något när man öppnar dörren, ska inte behöva dra ur batteriet när man inte öppnar dörren.

Postat: 23 oktober 2006, 19:54:03
av TomasL
Jo kan så vara, men här övervakas dörrarna av en dator, som uppenbarligen måste vara igång för att det skall fungera.