Sida 2 av 4
Postat: 6 oktober 2006, 13:16:40
av danei
Räcker det inte med en strömgenerator per färg? Klart att pulseraden likström påverkar elektroniken. Det blir inte en kontinuerlig ström. Men visst det funkar säkert. Förlusten blir snarare högre efter som du inte kan utnytja toppspänningen. Då åker du på att bränna bort en massa effekt.
Postat: 6 oktober 2006, 14:08:32
av prototypen
Sodjan, jag misstänkte det, man får klippa och klistra
prototypen
Postat: 6 oktober 2006, 14:58:31
av JimmyAndersson
Verkar inte som om allt upptäckt det, men för att korta ner en lång adress kan man skriva:
Kod: Markera allt
[url=http://www.elfa.se/mapp/mapp/fil]Kort beskrivning[/url]
Då ser det ut såhär:
Kort beskrivning
Postat: 6 oktober 2006, 19:22:31
av camata
camata skrev:Tänkta delar:
Spänningsregulator
Ytmonterade RGB-LEDs
Runda RGB-LEDs
Likriktarbrygga
Kabel
Resistorer
Glättingkondensator
Omkopplare/switch, 3-stegs "slutande"
"Accessory"-plug likt
denna
-Har jag glömt något?
-Har fattat vad jag ska med kondingen till nu, men hur många Farad ska den vara på?
-Var kan jag hitta den där Accessory-pluggen?
-Vilken av LEDsen är att föredra..?
Verkar inte som att alla har upptäckt det, men det förekommer faktiskt i den här tråden. (För att vara sarkastisk tillbaks

)
Åter till ämnet:
Jag vill ha 11
RGB-LED's (runda eller ytmonterade har jag inte bestämt mig för ännu). Dessa drivs av den
växelström som skoterns statorplatta genererar. Växelströmmen likriktas genom en
likriktare som i sin tur går genom en
Glättningkondensator och förgrenas till de olika
motstånden och vidare till
trimpottar/ställbara motstånd (á la 0-100%) för att "dimma" respektive färg i LEDen tills jag får den färg jag vill ha.
Statorplatta -> Likriktare -> Kondensator -> Motstånd (1-3) -> Vridpotentiometer (1-3) -> LEDs (1-3)
- Vad är det för "effektsteg" jag skulle behöva, och varför?
- Om LEDsens angivna strömförbrukning specas till 20 mA och pottarna styr strömmen, hur ska jag då isf kunna reglera spänningen för att styra glödgen av LEDsen? (om jag nu är helt ute och cyklar så kanske LEDs bara kan vara antingen på eller av?. Isf är hela vridpotts-problemet löst med en brytare på varje färgs krets, istället.)
Postat: 6 oktober 2006, 19:29:01
av cyr
LEDar är inte bara på eller av, ljusstyrkan varierar med strömmen.
20mA specar maxströmmen, du kan driva med 2mA om du inte behöver så mycket ljus...
Postat: 6 oktober 2006, 21:47:58
av JimmyAndersson
"Verkar inte som att alla har upptäckt det, men det förekommer faktiskt i den här tråden. (För att vara sarkastisk tillbaks )"
Sarkastisk??? Jag försökte bara hjälpa till. Tack så mycket för den!

Postat: 6 oktober 2006, 21:58:53
av prototypen
Var inte ledsen Jimmy, det var jag som undrade varför sidorna inte rymdes på min 20 tummare och nu vet åtminstone jag hur man undviker detta.
Som en kollega alltid sa "upp med hakan pojkar"
Prototypen
Postat: 6 oktober 2006, 23:12:38
av prototypen
Nu har jag ritat ett schema.
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... ysning.jpg
Drosseln har inget värde men det finns säkert någon som kan räkna på induktans.
prototypen
Postat: 7 oktober 2006, 09:45:55
av camata
Jag har nu skissat upp min tanke, iom att jag inte förstod mig på din skiss, prototypen. Sry...
Det är skissat i Crocodile Physics och jag får det inte att fungera där, riktigt... Det är som att spänningen inte är konstant, utan töms efter ett tag.
CYP-filen
Bild
Postat: 7 oktober 2006, 11:03:34
av prototypen
Jodå
Spänningen töms efter ett tag. 58F räcker annars en stund. Ta bort kondensatorn så fungerar din ritning. OM du ska ha en kondensator ska den sitta parallell över likriktarbryggan. Pottarna du använder måste vara stadiga saker, kommer att gå varma.
Förklara sedan vad som inte är klart i min ritning.
Fel på din ritning är attt RGB dioderna har gemensam anod, med reostat (pot) går inte ljust ned till noll.
Det är bara att fortsätta.
prototypen
Postat: 7 oktober 2006, 11:24:17
av camata
Kondensator hade jag tänkt att ha för att hålla spänningen på en jämn nivå. Det är väl inte helt fel..?
Det är säkert inget fel med din ritning, för en fackman! För en noob som mig så var det lite mer att titta på än vad man håller på med i grundskolan och gymnasiefysiken.
Men för att tänka rent funktionellt och lättast; går att hålla alla på samma anod? Enda som påverkar resultatet är väl att de i absolut värsta fall skulle glöda lite? Och det mår LEDen väl inte dåligt utav?
-Om du kollar rent spec-mässigt på de runda och de ytmonterade LEDsen, vilken skulle då DU föredra?
-Utifrån det valet; vad ska man välja för pottar och konding?
(Mycket tacksam för din konstruktiva hjälp!)
Ny skiss
Postat: 7 oktober 2006, 12:02:08
av prototypen
Ta bort kondensatorn!
Som den är kopplad på din ritning så stoppar den ström till dioderna. 58 Farad är så stort att.... ja jag vet inte vad.
Valet mellan runda hålmonterade och ytmonterade är väl en praktisk sak. Ytmonterade är väl någon millimeter hög medan en rund är 8-9 mm hög. Rent generellt har det varit att ytmonterade ger mindre ljus och har större spridningsvinkel. Att handmontera ytmonterat är pilligare.
Trimpottar finns inga som tål 220mA utan du måste ha ett förstärkarsteg som på min ritning. Och kondensatorn, jag tycker den ska väck, den höjer spänningen som du sedan måste bränna bort. Kondensatorn jämnar ut ripplet men har ingen stabiliserande effekt. Spänningen kommer att variera med motorvarvtalet med eller utan kondensator men ljuset kommer att variera mindre än om det satt glödlampor där.
Nu kommer många att säga att man sätter dit en switchmode men det klarar inte Camata av att bygga, han kanske klarar av att seriereglera! Inget illa till dig Camata, man börjar från grunden och bygger sin kunskap uppåt, jag började med att få glödlampor att lysa och 40 år senare får jag lysdioder att lysa.
Prototypen
Postat: 7 oktober 2006, 14:42:16
av JimmyAndersson
Istället för 58F ska det nog stå 58µF. Hoppas det iallafall.
Camata: Det ser ut som om schemat kommer från ett simuleringsprogram? Isåfall, vilket? Det ser ut som om man kan styra potentiometrarna väldigt smidigt.
och, nä jag är inte sarkastisk den här gången heller.

Postat: 7 oktober 2006, 17:48:48
av camata
Programmet heter Crocodile Physics och finns under en begränsad tid för nedladdning
här.
Projektfilen ifråga finns
här.
Den som orkar får gärna förevisa en skiss från programmet på hur jag bör tänka... (modifiera filen så att det fungerar i praktiken. =))
Om jag då kanske skulle satsa på att köra med de runda LEDsen, trots att de ska ligga ned? De kommer ju ändå att fylla hela bakdelen av mätarhuset med ljus, vilket de ytmonterade inte kommer att göra. Det är förvisso ljusledare i mätartavlans plexistomme rakt från fabriks-LEDsen, som skulle passat de ytmonterade perfekt.
Fast man om antar att de ytmonterade har ungefär samma lyskraft som fabriks-LEDsen så är det ju bara waste of money med ytmonterade.
Postat: 7 oktober 2006, 18:01:19
av prototypen
Camata!
Som simulering duger det men RGB dioderna har en gemensam anslutning och den ska kopplas till plus och regleringen till minus. Kondensatorn behövs ej, ställer bara till en massa problem.
Prototypen