ie skrev: ↑23 oktober 2025, 23:11:49
Jag har bara exporterat i STL och det funkade.
.STL innehåller ingen färgdata, så jag tvivlar på att du lyckats med det
Tikercad kan inte heller exportera i .3mf tyvärr, så jag exporterar i .obj och sen kan jag importera det i slicern, då funkar färgerna.
Anycubics slicer är dock tämligen buggig angående det där, man får bråka lite för att kunna få rätt färger, absolut enklast är det
om man har korrekt inställda färger i magasinet, och sen väljer färger i objektet som är så lika dessa som möjligt, då fungerar
slicerns "auto" när den matchar färger själv, ska man använde den manuella fuktionen finns det flertalet buggar som krånglar till det väldigt mycket.
Jag hoppas verkligen att detta lagas i nån uppdatering, man kanske borde skicka in en buggrapport.
Re: Hur skapa flerfärgsmodeller
Postat: 24 oktober 2025, 08:37:06
av salle
Om du målar topplagret så att det får rätt färger, kan du inte göra objektet så tjock (t ex 10cm) då bör ju topplagret oxå blivit betydligt tjockare, då kan du klippa den på den höjd du vill och få objektet med alla lager färgade.
Jag använder Bambulabs slicer.
Re: Hur skapa flerfärgsmodeller
Postat: 24 oktober 2025, 09:52:58
av hawkan
Undrar om det inte är lättare att helt enkelt ge upp. Använd färgläggningsverktyget för hand.
Zooma in och använda liten pensel där det behövs. Det går, tar tid och källa för förbättring.
Re: Hur skapa flerfärgsmodeller
Postat: 24 oktober 2025, 11:11:56
av SeniorLemuren
Jag vet ju inte vilken slicer ni andra använder till Anycubic som är "buggiga" Jag laddade inte den medskickade slicern utan laddade hem "anycubic slicer next" från nätet och jag trycker allt fungerar bra, bara man lär sig hur det skall fungera på bästa sätt.
Jag sätter alltså alla färger i slicern. På det viset behöver jag inte bekymra mig om hur slicern uppfattar färgerna från Fusion. Jag behöver inte ens sätta några färger i Fusion om jag inte vill.
Jag gjorde en liten demo om hur jag hanterar filer från Fusion360 här.
anycubic slicer.mp4
Re: Hur skapa flerfärgsmodeller
Postat: 24 oktober 2025, 12:05:45
av SeniorLemuren
Slängde ihop en video om hur jag exporterar filen för 3D flera färger.
export 3mf från fusion360.mp4
Re: Hur skapa flerfärgsmodeller
Postat: 24 oktober 2025, 12:42:37
av Glenn
SeniorLemuren skrev: ↑24 oktober 2025, 11:11:56
Jag vet ju inte vilken slicer ni andra använder till Anycubic som är "buggiga" Jag laddade inte den medskickade slicern utan laddade hem "anycubic slicer next" från nätet och jag trycker allt fungerar bra, bara man lär sig hur det skall fungera på bästa sätt.
Det är den jag använder, troligen andra med.
Senaste versionen förstås.
Och ja, den är buggig på flera sätt, men just detta är det största problemet med den.
Jag sätter alltså alla färger i slicern. På det viset behöver jag inte bekymra mig om hur slicern uppfattar färgerna från Fusion. Jag behöver inte ens sätta några färger i Fusion om jag inte vill.
Använder du paintfunktionen då ? det går ju på enkla saker, men den är ju oerhört bökig att använda på mer komplicerade objekt, eller använder du "change filament" i högerklickmenyn ? då måste ju objektet vara uppdelat för att kunna ha flera färger på samma objekt.
Jag gjorde en liten demo om hur jag hanterar filer från Fusion360 här.
anycubic slicer.mp4
Ska kolla när jag är på en ospärrad dator.
Absolut enklast tycker jag är att designa i olika färger i cadprogrammet och sen exportera i ett format som stöder olika färger.
Om färgerna man valt är ungefär samma som man har ställt in på skrivaren att man har i magasinet (alt man har rfid-rullar) och klickar på "auto" så funkar allt.
..Ska man däremot börja ändra färger vid importen så buggar det ur och requestern hänger sej osv.
Re: Hur skapa flerfärgsmodeller
Postat: 24 oktober 2025, 13:37:22
av SeniorLemuren
KIolla videon. Det du upplever är inte buggar det är fel användning av slicern. Jag har hittills inte hittat några buggar och jag har skrivit ut en hel del modeller med flera färger utan några som helst problem.
Edit: Eftersom jag använder Fusion360 så är ju självklart modellen uppdelad i olika componenter och bodys. Det är ju själva finessen med ett caddprogram.
Re: Hur skapa flerfärgsmodeller
Postat: 24 oktober 2025, 13:44:18
av Glenn
Varför skulle det inte vara en bugg ? Jag tror inte du försökt göra det jag gör.
Du sa ju själv att du inte ens försökte matcha färger i importen ? Det är ju då buggen uppträder.
Requestern hänger sej ju när man försöker manuellt välja färger, skulle det vara en feature menar du ?
Huruvida det är uppdelat i enskilda delar beror ju även på vilket format man exporterar i, .stl verkar inte klara av det exempelvis, och då kan man inte använda den fuktionen oavsett vad man ritar i.
Re: Hur skapa flerfärgsmodeller
Postat: 24 oktober 2025, 14:00:17
av Glenn
Nu har jag lyckats titta på din film, du gör ju som sagt inte det som gör att buggen uppträder.
Otroligt bökigt sätt att göra det på dessutom, eftersom du kan exportera i .3mf (vilket jag tyvärr inte kan från tinkercad) så skulle du ju istället
kunna välja färger redan i fusion360, och sen importera till slicern och välja "auto" så hade alla färger blivit rätt från början.
Jag måste kolla hemma sen hur det blir när man går omvägen via .obj, om man kan få upp alla enskilda bodys sådär då, men det är ju ett jäkla
jobb när dom inte är vettigt namngivna (alla heter "body") och man har många.
..Det funkar inte heller om man kör via .stl skulle jag tro.
Buggen uppträder ju när du importerar ett objekt och ska mappa färgerna, kör man auto så går det bra, men man kan välja att göra en manuell mappning,
och det är då det buggar ur, listan på färger öppnas i requestern och sen hänger den sej.
Till råga på allt verkar det vara en bugg, eller möjligen en märklig feature, att när man misslyckats med det och dödat requestern så har slicern
slagit ihop alla bodys till en, då kan man plötsligt inte ha olika färger på objektet längre - precis som om man hade importerat en .stl
Re: Hur skapa flerfärgsmodeller
Postat: 24 oktober 2025, 15:20:03
av SeniorLemuren
När det gäller obj så kan hittar jag denna information:
OBJ är ett äldre, allmänt filformat för 3D-modeller som främst lagrar geometri och kan inkludera textur- och färgdata i en separat fil, medan 3MF är ett modernare, mer detaljerat format som designats specifikt för 3D-utskrift och kan lagra geometri, färg, textur, material och annan data i en enda fil. Jämförelsen ligger i att OBJ är mer universellt medan 3MF är mer kapabelt och framtidssäkrat för komplexa 3D-utskrifter.
Du kanske kan testa att convertera obj till 3mf och testa den vägen. Slicern verkar ju inte ha några problem med 3mf.
Visst kan jag skicka med information om de olika färger man ger objekten i Fusion, men just för att det går att bestämma färgerna i slicern så sparat det tid. Nu visar ju videofilmerna i detta fallet att jag färglagt redan i Fusion360. Men det är inte så vanligt att jag gör det och jag kan ju även ändra senare i slicern.
När jag får lite ner tid så skall jag testa med tinkercad och se hur det funkar.
ie skrev: ↑23 oktober 2025, 23:11:49
Jag har bara exporterat i STL och det funkade.
.STL innehåller ingen färgdata, så jag tvivlar på att du lyckats med det
Så skrev jag inte.
Jag exporterar min modell med flera bodies. Importerar i slicern och tilldelar en färg till varje objekt, såsom beskrevs i ett inlägg strax innan. Jag sätter alltså inte färgerna i Fusion.
Edit: Varje body/component måste exporteras separat.
Re: Hur skapa flerfärgsmodeller
Postat: 24 oktober 2025, 17:42:07
av SeniorLemuren
När du exporterar flera komponenter i stl till slicern så händer det väl att de inte alltid kommer på plats utan du måste sammanlänka dem manuellt eller?
Jag gjorde på samma vis innan jag visste att det gick att använda 3mf och hade ett helsike att få texterna på rätt ställe i sina uttag på klypan som jag visade i videon. De var ju tvungna att passa på tusendelen i sina fördjupningar om inte slicern skulle klaga.
Re: Hur skapa flerfärgsmodeller
Postat: 24 oktober 2025, 17:45:53
av ie
Jag får rätta mig... (Det var ett tag sen.)
Jag exporterade varje body/component separat. Sen i slicern importerade jag alla ingående delar (valde flera filer att importera), varvid slicern frågar om de ska importeras som separata objekt. Svar ja, och man kan tilldela färg för respektive objekt.