Nu vet jag ingenting om just det företaget, min praktiska erfarenhet är att det är ca 50/50 att de vet vad de håller på med om det är någon ung, glad amatör som vill tjäna pengar.
Instämmer annars med E Kafeman här, jag brukar alltid lägga ut vitt pappersunderlag och noga tejpa och försegla alla anslutningar, mm när man jobbar med hydraulik eller saker som höghastighetsväxlar, etc
Men, gamle chefen höll till på ett skitigt betonggolv, alternativt ett gammalt rostigt svetsbord han hade i "hallen" fick jobbet gjort omedelbart och hans arbeten håller nog ännu idag...
Blev mina jobb, bättre? Det vet jag inte men jag tvivlar...

Han var en sådan som kunde sitta och handfila maskinverktyg till tiondelar av mm på frihand medan jag kämpar för att få kykoportsnyckeln att passa och det tog mig en hel dag att fila ut den för hand...
(samma med elektronik, jag förklarade, när han byggde ihop styrenheterna till gamla maskiner, vad alla grejerna gjorde och vilken som skulle kopplas mot vilken, men han satta ihop det snyggare än någon på elfirman)
Vad gäller skogsmaskiner så har ju nyare maskiner ett förhållande där maskinen med tiden passerar en gräns där såpass mycket börjar bli utslitet att den inte längre lönar sig att använda i yrkesmässig körning då den både blir för dyr att reparera (enklare delar är förhållandevis billiga, men blir det mer avancerade saker som går sönder blir kostnaden en helt annan, kan lätt springa upp i över 70-80 KK per tillfälle att laga maskinen då enbart i kostnad för nya delar, även om maskinen kostar några miljoner så är detta någonting man måste ta i beaktande jämfört med att köpa en ny maskin och få igen en del av värdet när man säljer den sedan, men man har alltid en ny maskin som man vet fungerar) och orsakar för många stillestånd med löneanställda ute i fält, man kommer efter i tidsplaner som kunder måste passa för avverkningen, mm.
Så, vid yrkesmässig användning har maskinen ett begränsat antal drifttimmar när den fortfarande är lönsam att hålla i aktiv drift.
Gäller det avverkning på farfars hemman för snickeri eller sälja till massaved som man hugger själv spelar det ju däremot troligen mindre roll om man blir stående ett par veckor, då kan man ju göra andra saker, man kan använda en riktigt gammal maskin från 70 talet som är enkel och relativt billig att laga även om det tar fyra gånger längre tid att få arbetet gjort i slutänden, men skall man sälja stora mängder timmer kan man ju då hyra in någon att göra jobbet, om man då är personen som blir inhyrd förväntas man att göra ett professionellt arbete och inom rimlig tid.
Sedan finns det ju gråzooner som om man tex jobbar med entreprenadjobb och kör traktorgrävare som ligger mitt emellan att laga, men en ny maskin kostar 6-8 miljoner, jämfört med att lägga ned 70K på att fixa delar, men för en sådan maskin som inte innehåller samma typ av delar som tex en bandgrävare med hydraulmotor så kan maskinen vara i aktiv tjänst mycket längre, men det förutsätter också att man har en verksamhet där man kommer undan med bara den maskinen och kanske en gammal maskin som är större och har bättre framkomlighet, osv som komplement men man inte är beroende av att den alltid fungerar samma dag. Det är många med enmansföretag som kör så.
Gamla maskiner som fungerar väl har ju också en stadig efterfrågan då många önskar en maskin men man inte riktigt kan motivera inköp av eller har råd med en ny maskin, tex en större maskin man använder sällan, eller lantbruksjobb där man kommer undan med en urgammal bandgrävare från 70 talet, osv.
Egentligen är det väl samma vid bygghörna, jag vill också ha en lödstation för 35 000:- men nu håller jag inte på så mycket att det skulle vara motiverat och även om jag fortfarande höll på saker för försäljning så skulle en station för 8-9K räcka mer än väl till det. (nu har jag en förhållandevis billig lödstation, men den duger till det jag gör nu hemma, traktorn duger att lassa sten med och dra hem ved, det räcket gott till mig nu, men knappast till grannen, då skulle han inte ens hinna få hem skörden innan det ruttnade på åkrarna.).
