Sida 2 av 2

Re: Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?

Postat: 1 september 2024, 01:21:51
av nifelheim
stoppa dit något liknande denna
https://www.skruvat.se/Generatorregulator-P1098948.aspx
D+ kopplar du till B+ via ett relä som bara är draget när motorn går

Re: Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?

Postat: 1 september 2024, 14:33:22
av MiaM
En variant är väl att bygga en krets som ger exakt samma spänning som matas till ordinarie generator, men inte belastar den ordinarie kretsen. Då givetvis så att båda laddar samma batteri (och så får du ha separat krets)

OBS: rekommenderar lampa i serie med D+ ifall du följer nifelheims förslag.

Re: Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?

Postat: 1 september 2024, 16:00:07
av Mizzarrogh
Laddningsrelä menade jag, ingenting annat... :oops:
Brukar ju ofta gå att hitta på skroten billigt.

Re: Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?

Postat: 1 september 2024, 16:58:21
av nifelheim
MiaM skrev: 1 september 2024, 14:33:22
OBS: rekommenderar lampa i serie med D+ ifall du följer nifelheims förslag.
Ska inte vara några lampor där, då kommer inte generatorn att ladda fullt.

Laddningsreläet jag länkade till är tänkt att användas på en generator med D+ lindning
den saknas i detta fall, då måste strömmen till magnetiseringen(DF) komma från B+
Där finns ju "alltid" ström så magnetisering vi lampa är inte aktuellt.
En lampa kommer bara begränsa magnetiseringen.

Re: Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?

Postat: 1 september 2024, 17:15:09
av Mizzarrogh
Exakt, de nya verkar tydligen ofta sakna det när jag kollade på den jag fick av brorsan, skumt... men så verkar det tydligen vara idag.