Sida 87 av 87

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 2 oktober 2025, 15:32:32
av mrfrenzy
Kom att fundera på kondens efter ovanstående inlägg, sitter motorn typ på gummikuddar och finns det värme i utrymmet? Annars känns det som kondensrisken blir väldigt stor.
Det är ett typiskt fall för att aktivera funktionen "motor winding heater" i VFDn. Det kör en konstant ström på 100-300W i lindningarna om motorn står stilla och det är kallare än X grader i motorn.

https://library.e.abb.com/public/ecd864 ... eating.pdf

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 2 oktober 2025, 16:03:36
av MiaM
Det låter annars som ett gott skäl att köra avfuktare på luft som ventilerar utrymmet, kanske? Lär ju dra mindre än att värma via lindningarna, men å andra sidan inte hålla lika länge.

Är tanken att man kör denna värme en stund innan man använder motorn, eller kör den 24/7 resten av båtens liv?

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 2 oktober 2025, 17:20:21
av mrfrenzy
Jag tror det blir mycket dyrare att värma/avfukta hela rummet än bara 100W inuti motorn.

I "normala fall" kör man väl det 24/7. I en fritidsbåt kan man säkert nöja sig med att ha det kopplat så VFDn får ström när man gör klar för segling några timmar innan avfärd.

TS vet säkert mycket mer om hur kondens på fartyg beter sig än oss.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 2 oktober 2025, 19:22:02
av Nerre
Fartygsskrov fungerar väl som en avfuktare? Havet är normalt kallt, så fukten kondenserar mot det kalla skrovet och rinner ner i kölsvinet (där man har en länspump).

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 2 oktober 2025, 22:13:37
av MiaM
mrfrenzy skrev: 2 oktober 2025, 17:20:21 Jag tror det blir mycket dyrare att värma/avfukta hela rummet än bara 100W inuti motorn.

I "normala fall" kör man väl det 24/7. I en fritidsbåt kan man säkert nöja sig med att ha det kopplat så VFDn får ström när man gör klar för segling några timmar innan avfärd.

TS vet säkert mycket mer om hur kondens på fartyg beter sig än oss.
Jag tänker att det är ett utrymme som folk normalt inte vistas i, och som inte lär behöva särskilt mycket ventilation, och därmed kan man tillföra avfuktad luft med rätt lågt flöde, bara tillräckligt för att trycka undan andra vägar där fuktigare luft kan tryckas in.