Sida 82 av 83

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 22 april 2024, 11:08:32
av mrfrenzy
Utlösningsvillkor är oftast inte användbart vid batteridrift.
Växelriktarna kommer att slå ifrån på överlast eller jordfel långt innan säkringen börjar fundera på att lösa ut av kortslutning.

Räkna på hur mycket kortslutningsström växelriktarna kan leverera och vad som behövs för att lösa ut 10-16A säkring.

Det brukar bli så att man får klara sig utan selektivitet mot kortslutning.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 22 april 2024, 16:03:17
av gunne
Frågan kanske är lite av akademisk karaktär. Från Victronsystemet till centralen är det bara ca 2 meter så bara man inte väljer ett skosnöre till kabel lär det funka.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 22 april 2024, 20:58:42
av mrfrenzy
Det viktiga för utlösningsvillkoret är inte avstånd till centralen, det är avståndet till uttaget/förbrukaren längst bort från centralen med klenast kabel.
Exempelvis om du har 40 meter 3G1.5 till något uttag i andra änden av båten och det blir jordslutning där så ska den 10A säkringen lösa inom 0,4 sekunder.
Jordfelsbrytare är förstås en hjälp här, men på ett fartyg har man säkert många grupper som för driftsäkerheten inte går via jordfelsbrytare.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 22 april 2024, 21:19:49
av nifelheim
På fartyg har man (helst) IT-jordning och jordfelsövervakning :)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 24 april 2024, 02:53:08
av MiaM
Med tanke på att hela båten är att betrakta som en skyddsjordsledare med enorm area så är väl landgången det enda som kan bli farligt vid fel där utlösningsvillkoret inverkar. Batteridrift och dieseldrift påverkas givetvis inte alls av detta. Allmänt så måste det väl finnas några regler eller standarder för att mata ett skepp med avseende på utlösningsvillkor?

Jag erkänner att jag har åter igen glömt vad senaste vändorna var i detta med isoleringstransformator, 230V fas-nolla v.s. 230V fas-fas osv blev. Trafo på inkommande landström löser ju dessa problem, förutom isolationsfel i själva trafon och de tas i sin tur av jordfelsbrytare. (Antar att man vill ha jordfelsbrytare både på primären och sekundären? Helst skulle man väl vilja ha en sex/sjupolig JFB men jag antar att det inte finns)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 24 april 2024, 09:17:34
av gunne
mrfrenzy skrev: 22 april 2024, 20:58:42 Det viktiga för utlösningsvillkoret är inte avstånd till centralen, det är avståndet till uttaget/förbrukaren längst bort från centralen med klenast kabel...
Ja, men frågan om förimpedansen kvarstår ju. Hur dimensionerar man godtycklig anläggning vid okänd förimpedans?

Nu har vi skaffat SS-IEC 60092-352 och jag ska läsa den som godnattsaga för barnen så att de sen kan förklara för mig vad som gäller.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 24 april 2024, 18:28:14
av mrfrenzy
För det första behöver man svar på frågan ovan, hur är jorden ansluten vid drift från växelriktare? Är det 230V mellan fas och jord i vägguttagen?

Hur mycket kortslutningsström kan växelriktaren ge och hur länge? - Detta är förimpedansen. Troligen blir det jättehög impedans och därför behöver man jordfelsbrytare.

Har växelriktaren inbyggt skydd mot jordfel och hur reagerar det?

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 24 april 2024, 20:40:21
av Haralt
Förmodligen stänger växelriktaren av sig innan kortslutningsströmmen uppnås. När växelriktaren belastas hårt på 230 Volts utgången, sjunker spänningen förmodligen under nedre gränsen 195,5 Volt och växelriktaren stängs av. Det är väl någon sådan skyddsfunktion i den?

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 25 april 2024, 12:29:49
av Nerre
Vill man vara avancerad går väl förimpedansen att mäta?

Bara att mäta ström och spänning med två stycken olika resistiva laster? Då får man två punkter och lutningen på linjen mellan dem motsvarar impedansen?

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 25 april 2024, 18:09:49
av mrfrenzy
Den mätningen gäller bara om det finns ett matande elnät med generator/transformator som kan leverera tiotusentals ampere. För en växelriktare fungerar det inte alls eftersom den håller konstant spänning oavsett belastning tills den slår ifrån.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 26 april 2024, 13:08:19
av gunne
Nerre skrev: 25 april 2024, 12:29:49 Vill man vara avancerad går väl förimpedansen att mäta?

Bara att mäta ström och spänning med två stycken olika resistiva laster? Då får man två punkter och lutningen på linjen mellan dem motsvarar impedansen?
Och så gäller den ju bara vid aktuell landströmsanslutning. Om jag flyttar på båten till annan plats och mäter igen kommer jag ju inte få samma värde. Och den kommer inte vara samma vid landanslutning som vid batteridrift eller generatordrift.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 26 april 2024, 13:33:46
av gunne
Växelriktarna är 3 st Victron Multiplus II kopplade i trefasdrift. Länk till manual.

De ska kunna leverera 15 kW och även skicka vidare ström från ingången. Så vid landströmsdrift (avsäkrat 16A) kan de skicka ut 15 + 11 = 26 kW => 37 A. Vid generatordrift kan de leverera 15 + 15 = 30 kW => 43 A. Men tanken är att säkra av till 32 A då vi aldrig kommer behöva mer.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 26 april 2024, 13:47:32
av gunne
mrfrenzy skrev: 24 april 2024, 18:28:14 För det första behöver man svar på frågan ovan, hur är jorden ansluten vid drift från växelriktare? Är det 230V mellan fas och jord i vägguttagen?
230 V mellan fas och jord. Nollan skapas av ett relä internt i växelriktarna vid batteridrift om den inte finns tillgänglig via landström/generator.
Har växelriktaren inbyggt skydd mot jordfel och hur reagerar det?
Nej. Men från andra håll finns krav på att ha jordfelsövervakning och den är tänkt att sitta direkt efter växelriktaren. All hushållsel kommer skyddas av olika JFB/personskyddsautomater men vissa kritiska laster kommer ligga utan JFB.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 26 april 2024, 17:58:33
av Fossingarna
gunne skrev: 26 april 2024, 13:33:46 Växelriktarna är 3 st Victron Multiplus II kopplade i trefasdrift. Länk till manual.

De ska kunna leverera 15 kW och även skicka vidare ström från ingången. Så vid landströmsdrift (avsäkrat 16A) kan de skicka ut 15 + 11 = 26 kW => 37 A. Vid generatordrift kan de leverera 15 + 15 = 30 kW => 43 A. Men tanken är att säkra av till 32 A då vi aldrig kommer behöva mer.
Det står ju i manualen, att den använder endast en av funktionerna ”vidarekoppling AC” eller ”inverterdrift, dvs. du kan maximalt få 15kW

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 27 april 2024, 02:26:38
av MiaM
gunne skrev: 26 april 2024, 13:47:32
mrfrenzy skrev: 24 april 2024, 18:28:14 För det första behöver man svar på frågan ovan, hur är jorden ansluten vid drift från växelriktare? Är det 230V mellan fas och jord i vägguttagen?
230 V mellan fas och jord. Nollan skapas av ett relä internt i växelriktarna vid batteridrift om den inte finns tillgänglig via landström/generator.
Antar att du menar att relä bondar jord mot nolla? Invertern lär väl alltid mata ut mellan nolla och fas, snarare än t.ex. mellan jord och fas?