Det har inte blivit någon ny provtur med dingen ännu, det har regnat och varit sol om vartannat hela dagen.
Däremot har jag börjat kolla på rör- och tanksystemet i båten. Förvirrande var förnamnet!

Vänligen ignorera stavning i skisserna nedan, jag är dyslektiker i grunden, med tangentbord går det bra men med penna inte fullt lika bra. Speciellt inte när jag håller blocket i ena handen och skriver med den andra..
Först ut har vi invattensystemet:
Photo 2013-06-17 19 14 24.jpg
Jag kan inte lista ut vad den där tanken på babordsidan är till för. Röret som går mellan den tanken och vattenintaget på styrbordsidan är riktigt tunnt. Vad kan det fylla för syfte? Röret som går uppåt kommer upp i en "krok" uppe på däck. Den runda grejen på kröken efter vatteintaget är vredet, kröken är en ventil. Den stora runda grejen är en kraftig pump som kopplas direkt till huvudmaskinen, den är inte inkopplad.
Sen har vi toatanken:
Photo 2013-06-17 16 30 40.jpg
Inga konstigheter, den har en ejektorpump, samt inlopp för att spola ur tanken, och även ett extra inlopp för att spola rent siktglaset. Vattnet kommer från trycksystemet från föregående bild. Det verkar inte finnas något sätt för att manuellt tömma tanken ut genom bottenhålet (vilket man ju ändå inte får om man är inomskärs). Däremot går toaletten i maskinrummet att använda i nödfall, även om tanken är full. Frågan är, vad händer om man glömmer båda kranarna i öppet läge, både den ut under skrovet och den in till tanken? Vattenlinjen ligger någonstans två tredjedelar från tankens botten.
Utloppet från ejektorn kommer upp på däck och ser ut så här:
Photo 2013-06-17 12 54 04.jpg
Man borde kunna suga med sugbil här, om man bara trycker emot en slang och kanske tätar med några våta trasor. För jag tycker inte det ser ut som att deras normala slangkopplingar kommer passa där, den är lik med ser inte ut att vara helt rätt.
Sen har vi det mest förvirrande, länspumpningen, manuella pumpningen och tankarna.
Photo 2013-06-17 16 30 22.jpg
Vid användning av ejektorn är det väldigt straight forward, beroende på vilka kranar man öppnar så suger man olika delar i skrovet eller nån av de tre tankar kopplade till ejektorsystemet. Den lilla tanken på babordsidan har utloppet i botten, felritat av mig.
Handpumpen verkar vara tänkt att kunna pumpa både mellan tankarna och även för att länspumpa manuellt, dock måste man ju i så fall först pumpa från skrovet upp i styrbordstanken (kallad bilge tank i ritningen nedan), sen pumpa från den och ut genom ejektorpumpen. Den lilla babordstanken måste ju enbart fungera som oljeavskiljare, det går ju att pumpa från skrovet direkt upp i lilla tanken.
Av de två rör som går upp i lock på däck ser det förliga locket (röret till vänster i skissen) ut såhär:
Photo 2013-06-17 16 33 09.jpg
Och den som går ner i stora styrbordstanken ser ut såhär:
Photo 2013-06-17 16 33 32.jpg
Jag har förståss ingen aning om vad det står på locken, jag kan inte krusidulliska
Jag har inte tagit med de nyinstallerade rörsystemen, värmesystem eller ackumulatortank, den huvudvärken tar jag en annan dag
Någon slags ritning av båten:
Photo 2013-06-17 17 15 32.jpg
Edit: Bytte ut första skissen, hade missat röret som går från efter tryckpumpen till den tunna ledningen som går mellan sjövattenintaget och den lilla tanken. Jag vet inte säkert att tanken
inte är ett annorlunda sjövattenintag, men det vore konstigt.