Sida 8 av 13

Postat: 3 mars 2008, 07:31:49
av monoton
Därför vi kör MD på jobbet och därför kostar det ingenting. Men jag kan tro att SW är smidigare. Har kört Unigraphics/NX och Solid Edge tidigare och jag gillar de betydligt bättre.

Postat: 4 mars 2008, 22:28:49
av monoton
Har kommit lite till på 3D-ritningen. I princip så långt som jag hade kommit i 2D så nu börjar det roliga, inte bara rita om det som redan är klart. :)

Här är bordet på plats och linjärskenorna till alla axlar. Z-axeln ser lite vansinnig ut men det är bara provisoriskt, det är så långa som jag kan få linjärskenorna som max och plåten de sitter på är som de utkapade bitar jag har i källaren. Hur det faktiskt blir får vi se om några dagar.
Den frigående höjden från bordytan till underkant på åkvagnarna på Y-axeln är ca 185mm. Avståndet från underkant på plåten för Z-axeln till bordet är ca 50mm. Det innebär ca 22mm från underkant KRESS-spindel till bordet. Vi har tänkt använda typ Kress för att prova maskinen men jag vill även göra en HD-spindel som är bättre än en Kress och som drivs med ett servo eller liknande. Håll utkik efter fler bilder i tråden snart!
Bild

Här en lite glutt underifrån/bakifrån. Här kan ni se de stora hålen som skruvarna monteras genom då linjärskenorna fästs underifrån i t-spår. Syns gör även lättningshålen i bordet och hålbilden för att fästa kulskruvsmuttern i mitten av bordet.
Bild

Kom gärna med åsikter, frågor och funderingar kring vårt projekt!

EDIT: Kom på att jag vill göra en motvikt till Z-axeln också, nåt vajerbaserat med en motvikt på baksidan tror jag blir bra.

Postat: 4 mars 2008, 22:32:47
av dar303
Tjohoo! :)

Postat: 4 mars 2008, 22:38:16
av sweFredrik
Blir fina grejjer det där!

Är inte överrens med mig själv ännu huruvida det var en bra idé. Men på min z-släde så satte jag skenorna på den plåten som spindeln sitter på, mest för att öka böjstyvheten på den "nedhängande" biten. Dock krävs det lite mera plats att placera ut vagnarna på andra plåten då, så att de inte täcker varandras hålbilder. Men det ser ut som om du har den platsen.

Följer med spänning ditt val av spindel!

Postat: 4 mars 2008, 22:43:27
av monoton
Fredrik, jag tänkte precis som du men tyvärr finns inte utrymme på vagnarna att montera dem över varandra, så att säga. De är ganska kvadratiska i aluminiumhuset, ändarna är plast och däri vågar jag inte dra fast vagnarna. Kanske går det om jag förskjuter vagnarna uppåt men då blir den frihängaden längden ännu längre. Men du har rätt i att det måste stagas upp och det ska det också göras när jag kommit lite längre i konstruktionen! :)

Postat: 4 mars 2008, 22:46:07
av Meduza
På min maskin har jag designat in aluminiumprofiler på "högkant" sittande på plattan för Z just för att öka böjstyvheten.

Postat: 4 mars 2008, 22:49:42
av monoton
Meduza, nåt åt det hållet kommer det bli. Ungefär som på Charcoals CNC-mackapär.

Postat: 5 mars 2008, 05:16:20
av charcoal
Hehe!
Det kändes härligt att man kunde inspirera till en del på detta fina bygge!

Postat: 6 mars 2008, 19:51:11
av monoton
Har en ide som jag inte blir kvitt, vilket iofs kan vara bra! Det gäller motvikt för Z-axeln. Istället för en mekanisk motvikt som kräver eget skensystem och som ökar Y-axelns massa och krånglar till det hela lite grann så tänkte jag på två pneumatiska cylindrar som är ihopkopplade enligt följande bils:
Bild
Bortse från att de är olika långa, det var allt jag hittade just nu, det ska givetvis vara två likadana cylindrar, lika långa. Tänker såhär:
2 cylindrar ihopkopplade där en sitter på maskinen och "trycker upp" Z-axeln. Slangen dras genom kabelkedja ihop med kablar osv till den andra cylindern som sitter utanför maskinen och på toppen av cylinderstången sitter en motvikt som väger samma som Z-axelns rörliga delar ihop. Istället för luft fyller jag systemet med VATTEN för att inte få komprimeringseffekten som luft har. Effekt: När Z-axeln rör sej neråt åker motvikten upp och vice versa. Detta balanserar ut Z-axelns massa.

Detta är säkert inget nytt men vad tror ni, kan det fungera?

Postat: 6 mars 2008, 20:10:07
av Meduza
Lättflytande olja tror jag är bättre, då vatten kan orsaka oxidation på många metallytor... men annars så tycker jag det låter som en bra ide!

Postat: 6 mars 2008, 20:13:21
av monoton
Cylindrarna på bilden är rostfria. ;) Men jag förstår vad du menar! Olja kan nog vara bättre.

Postat: 6 mars 2008, 20:17:06
av jojje
Man kan ju ha lite glykol i vattnet. :D

Postat: 6 mars 2008, 21:08:00
av Mizzarrogh
jojje, Ja, eller hur... :roll: :lol:

Postat: 7 mars 2008, 09:10:52
av rikkitikkitavi
en lättflytande olja är bäst.

innehåller inte syre som kan oxidera eller bilda gasbubblor.

minsta luftficka gör att du får en dämningseffekt på din Z-rörelse och då helt plötsligt blir det jobbigt för systemet...

nackdelen är att strömningsmotståndet gör att du kommer få ett ökat motstånd för din drivenhet som du också får ta hänsyn till.

men det är en god ide i grunden som säkert kommer fungera.

Postat: 7 mars 2008, 09:37:23
av jojje
Bromsolja då?
Den tål tom högre temperaturer, och är lättflytande.