Swirtch till CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Bola

Swirtch till CNC-fräs

Inlägg av Bola »

Hej!

Dags att sätta på switchar för home funktionen i Mach3. Vad använder ni er av?
Jag har testat med enkla mikrobrytare från clas ohlsson och det verkar vara rätt bra repeterbarhet på dessa men risken för att smuts skall komma in och störa känns väldigt stor. På grund av detta har jag funderat på induktiv givare, exempelvis denna: http://www.jbcnc.se/product_info.php?cP ... cts_id=165
Hur är det med repeterbarhet på dessa? Hur mycket påverkas dom av omgivningen, dvs om man lägger en metallbit nära, telefon nära eller kan dessa på verkas av en stegmotor?
Finns det andra alternativ som kan vara interessanta?
X-IL
EF Sponsor

Re: Swirtch till CNC-fräs

Inlägg av X-IL »

Jag har testat lite med mikrobrytare precis som du, men jag beställde 10st induktiva NPN NC-givare från Kina för några dagar sen, tänker koppla två i serie per axel. De har ju ett rätt bestämt avkänningsområde så jag tror inte att du ska lyckas störa dem så lätt av misstag, en annan sak är väl om du lyckas inducera störningar i kablar osv.
Har läst lite på forumet och folk har varit väldigt nöjda med sina induktiva brytare.
floppen

Inlägg av floppen »

Nu vet jag inte vilka val som finns i mach3 men på min fräs sitter vanliga microbrytare och för att uppnå en perfekt nollning så går fräsen tills microbrytaren ger utslag och sen går motorn till sin nolla och sen förinställt +- x antal steg för att bordet alltid skall hamna rätt.
Detta gör att när tillslag sker inte är så känsligt men bör vara 180 grader från motorns nolla för att lämna lite marginal.
Nu är detta en maskin med servon som sitter direkt på skruven.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja nån motornolla finns ju inte på de flesta hobbyfräsar med stegmotorer. Går ju att haka på en tachosignal, men lite overkill kanske?
Men sök på induktiva givare i forumet, har för mig att jag läste repetition på hundradel.

EDIT: Yes det var H.O som skrev om det här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 54#p893554
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Varför två i serie?
En i vardera ändläge?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Japp en i vardera ändläge, så de agerar inte bara hembrytare utan ändläge också.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Okej! Smart.
Men hur hanterar den det om givaren triggar? Får den köra X- om den triggat när den gjorde X+ rörelse tex. ?

Vilka givare beställde du?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag beställde dessa: http://www.ebay.com/itm/140813950267

Vad det gäller hur det ska konfigureras har jag inte kommit dit ännu, men vad jag förstått ska det funka fint i MACH3.
Bola

Inlägg av Bola »

Ok, tack för input. Det verkar ju vara minst lika bra repeterbarhet som med mikrobrytare iallafall så då känns ju induktiva givare betydligt bättre att använda. Dom givarna du beställde verkar ju helt ok i pris också så det blir nog några sådanna.
Men hur är det egentligen med ändlägesbrytare, kan man verkligen använda samma switch till det som hemläget? Kopplar mach3 bort änlägesbrytaren om man använder homing funktionen? Och sen aktiverar den när homing är klart?
Tyckte inte riktigt jag kunde utläsa det i manualen.
H.O

Inlägg av H.O »

Exakt så är det.
Ingången har dubbel funktion. Om samma ingång konfigureras som både home och limit så kopplas limit-funktionaliteten bort när homing-sekvensen körs. När homing-sekvens inte körs reagerar den som limit. Gränslägena triggar mjukvaru-nödstop i Mach3. Det finns en funktion som heter AutoLimitOverride, den låter dig jogga av gränsläget varpå de "aktiveras" automatiskt men man måste alltså vara försiktigt då det GÅR att jogga åt fel håll - alltså åt samma håll som det aktiverade gränsläget.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

På varje maskin jag varit med och konstruerat så har jag alltid lagt en mekanisk ändlägesbrytare sist
som absoluta slutpunkten. Skulle maskinen missa lägesbrytaren oavsett vad det är för någon typ av maskin med rörliga delar
fräs, hiss, svarv, fördelare mm så skall ändlägesbrytaren nödstoppa eller processtoppa vilket man nu föredrar.

Kanske overkill på en hobbymaskin tycker en del men jag föredrar oftast både hängslen å livrem oavsett.
Det kan spara en del i plånboken när olyckan är framme. :)

/ Tompa
Skriv svar