Elmätaren visar fel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
victor_passe

Elmätaren visar fel

Inlägg av victor_passe »

Hej, jag byggde en logger som loggar pulserna från våran elmätare och visar grafer osv.
Vi märkte en (inte så) skoj sak med den.

Räkningen har alltid varit väldigt hög för elen, ungefär 50% mer än vad den borde vara.
Så vi tänkte undersöka lite, vi tog en brödrost som var märkt med 1900W och mätte den momentana förbrukningen när den var inne och ute flera gånger, varje gång så ändrades förbrukningen med ca 3500W enligt elmätaren.

Vi köpte en liten elmätare som man kopplar mellan eluttaget och lasten, den indikerar lite under 1900W men huvudelmätaren indikerar fortfarande 3500W.
Vi testade samma med ett 2000W element och då visade den lilla elmätaren som man kopplar emellan lite under 2000W och huvudelmätaren ca 3600W.

Men när vi drar igång en 3Fas apparat som tex våran luft-luft-värmeväxlare så visar den rätt.
Bara enfas grejjer visar den fel.

Vi ringde leverantören som såklart sa att det inte var några fel på deras mätare och att den var max 3.5% fel eller något sådant.
Men de skickade hit en gubbe som bytte mätaren till en ny.
Den nya har visning av momentan effekt som överens stämmer precis mot min logger, så loggern visar vad huvud elmätaren säger.

Men samma sak med den nya, en brödrost drar 3500W. Det kan ju omöjligtvis stämma, det är ju 10A säkringar = 2300W och 3500>2300.

När vi mätt upp med brödrosten har vi alltså kopplat in och ur den med ca 5sek väntetid och elförbrukningen ändras då exakt lika mycket varje gång.

Har vi gjort något fel? Eller är deras mätare fel och har vi fått för hög faktura? Eller är den en inställning som leverantören gör, "Vi går med för lite vinst, fuska lite"- knappen?
Vi har nyligen köpt huset och bara bott här några månader men den förra mätaren har varit installerad sedan många år tillbaka och då troligtvis tagit för mycket betalt under en längre tid.
Pejlaren

Re: Elmätaren visar fel

Inlägg av Pejlaren »

Är det inte så att det finns med någon "tidsparameter" i mätningen? Vad händer om brödrosten rostar bröd i en timme. (bortsett att du blir fattig)
Kan du inte mäta strömförbrukningen och nätspänningen och räkna fram hur mycket den drar?

Men hur man än gör så blir man rövknullad av elbolagen.... :evil:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

börja med en glasklar mätning,

allt annat frånslaget på säkringsnivå, sedan en timmas körningmed ex en enfas elbjörn eller något som tar rätt effekt och går att köra en timma

ser fram emot vad som är fel, mycket intressant
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tja lite enkelt så skulle man ju kunna tro att dom bara mäter strömen på två faser och sen försöker räkna fram den tredje och då antar att all belastning är symetrisk. Men jag har mycket svårt att tro att det kan vara så korkat.
Fast skillnaden mellan 2200 och 3500 är ju ungefär såsom SQR 3dvs 1,73...
Men jag håller med grym, mät om mät rätt med en kontrollerad last i alla tre faserna och se om det är lika.
Eller är det så att du i själva verket har ett felaktigt elnät så att din last inte går ut genom nollan när du kör enfas?
svanted

Inlägg av svanted »

synnerligen intressant?
här är det läge för att verkligen mäta.. och mäta rätt.... och sen gå till polisen.. om de tagit 50% för mycket?
det säkraste vore att anlita ngn fackman som använder spåbara mätmetodet som kan sättas på papper....
men vem det skulle vara vet jag inte?

tyver det verkar som man borde kolla sin egen elmätare... :x
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Detta har varit uppe innan:
EF: Fått ny elmätare. Den nya visar 15% högre effektförbrukning!
EF: Ny elmätare, märklig förbrukning
EF: SVT/Plus: Fortum/Landis & Gyr elmätare felaktig.

Vad jag minns mäter dom flesta med halleffektsensorer direkt mot ledarna.

Instämmer att det nu lutar åt att kontrollmäta sin egen mätare.
Och varför vara snäll mot nätbolaget..
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

victor_passe skrev:...vi tog en brödrost som var märkt med 1900W och mätte den momentana förbrukningen när den var inne och ute flera gånger, varje gång så ändrades förbrukningen med ca 3500W enligt elmätaren..
Koppla in samma last på alla faser, en fas i taget och kolla om du hittar en fas som inte reagerar på belastningen mellan fas-nolla. Då vet du att du har en "2-element mätare" DVS en mätare avsedd BARA för laster som ej utnyttjar nollan.

Det borde även synas på mätarens front då den borde i så fall vara försedd med symbolen med två små ringar som vardera är ihopbunden med varsin änden på ett " V "
IDÉATOR

Inlägg av IDÉATOR »

Tyvärr försöker svinen lura oss på alla sätt dom kan.
Morsans mätare dog och dom kom och bytte (utan att boka tid ell.).
Killen som bytta sa att dom hade mycket stor fel% på mätarna så dom hade fullt upp.
Iaf. blev den bytt och senn kom det roliga.
Eftersom dom inte kunde avläsa mätarställningen fick dom "hitta på" en förbrukning.
Förbrukningen har legat på drygt 8000 KWh per år i lång tid men, nu tyckte dom
ca 14 500 KWh var "rätt".
Har hållit på och bråkat med dom men, fortfarande inte rätt faktura enl. ök.
Inte konstigt dom tjänar så enorma summor!
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Borde man inte kunna avkräva ett kalibrerings certifikat på elmätaren. Jag kan tänka mig som man kalibrerar vilken multimeter som helst med spårbarhet metod osv. stämplat och fint.

Jämför med en livmedelsbutik, de får inte väga och ta betalt efter vikt om de inte har kalibrerade vågar. De skall krönas av SP akrediterade mäthus.
Väldigt konstigt att elbranschen får ta betalt med icke krönta/kalibrerade mätare
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

ChristianS: Good point. I all rimlighet borde den som står för kalaset ha vissa garantier för att det blir rätt.
Har själv märkt en ökad påstådd förbrukning sedan de bytte mätare för ett par år sedan. Tyvärr bodde jag här så kort tid innan dess, så jag har inga siffror att få en riktig jämförelse med.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Kanske läge att ta upp detta med uppdrag granskning eller plus som har lite mer pengar och effekt på systemet?
Kan tänka mig att dom har lättare att få ut mätutrustning som är kalibrerad och kan logga värden.
Skulle det visa sig att det är fel kan det stå dom dyrt om dom måste betala tillbaka till alla kunder runt om i landet för att dom tagit för mycket betalt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om jag inte är ute och cyklar så krävs det att elmätarna är certifierade enligt nån prestanda-standard (jag vet att vi har fått förfrågningar om att prova elmätare men vi har fått säga nej eftersom vi inte har utrustning för att testa prestanda).

Men grundpunkten här är väl att elbolaget måste kunna styrka att du verkligen har förbrukat den el de tar betalt för? Om du bestrider en räkning så är det upp till dem att bevisa att deras mätare visar rätt?

Man har väl inte godkänt att betala "det mätaren visar" utan bara "det man förbrukar"?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Kanske läge att ta upp detta med uppdrag granskning eller plus som har lite mer pengar och effekt på systemet?

Kunde ju vara en god idé, bara plus-gänget fattar hur man ska göra. Ibland tycker jag deras tester är ganska primitiva och bevisar ingnting. Skulle inte förvåna mig om de bara kopplade in en brödrost och en energimätare från Clas i Sjön i tre-fyra slumpvist utvalda hushåll och sedan drog slutsatser från det.

Min energiförbrukning i lägenheten ökade också markant när de bytte mätare. Kändes som 20-30% upp.

(OT: min Clas-i-sjön energimätare visar förresten hela 49 watt bara när datorn står i off-läge... Men så varm blir den ju inte , så det måste väl vara helt fel?)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Vilken modell av clas i sjön-mätare är det? - det är väldigt olika på generation och tillverkare på hur de hantera komplexa laster (mer eller mindre andel reaktiv effekt) och övertoner på ström och spänning.

sedan kanske du fortfarande har datorn igång fast du tror att du har den avstängd ;-)

En del energimätare visar väldigt fel och sätter Volt x Ampere = VA = Watt och blir heltokiga om man har laster som bara drar ström pulsmässigt på periodtopparna som datornätaggregat, energilampor mm. medan andra börjar med moderna effektmätarkretsar faktiskt mäta hyffsat rätt även för komplexa laster som tex. clas i sjön 36-2897 för 99:-

Kan en mätare visa PF (Power factor), VA, Watt förutom Volt och ampere i olika moder (det gör den nämnda 99:- mätaren) så brukar dom vara lite bättre och mäter lite mer rätt på konstiga laster som datornätaggregat, energispalampor mm. än mätare som bara kan visa V, A och Watt.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

ChristianS skrev:Borde man inte kunna avkräva ett kalibrerings certifikat på elmätaren....med spårbarhet metod osv. stämplat och fint. ... om de inte har kalibrerade vågar. De skall krönas av SP akrediterade mäthus... konstigt att elbranschen får ta betalt med icke krönta/kalibrerade mätare
Det du talar om sker redan. För att få sälja en mätare för debitering måste den vara verifierad av ett ackrediterat lab enl. MID direktiven.
Den mätreferensen som används för att verifiera mätare måste alltid vara i prima skick och kontrolleras mot ett mätlabb med högre precision än det accrediterade verifierade labbet.
Så en svensk firma som verifierar mätare väljer oftast att kontrollera sina mätreferenser mot SP för kröning.

Ett företag som ängnar sig till och tillverka och kalibrera energimätare kan även VERIFIERA mätarna själva om dom har ett ackrediterad labb som jobbar avskilt från produktionen för att eliminiera "äh, skit samma, kör ändå så vi hinner med" -faktorn.

Ett problem som t.ex. de energimätarna som programmet "PLUS" tog upp, mätare som mäter galet på "svåra laster" FÅNGAS INTE av en vanlig verifiering. Därför att mätarnas problem var relaterat till övertoner. En normal verifiering går inte in på övertoner utan använder perfekt sinus. Att mätaren klarar övertoner SKALL GARANTERAS av den enskilde energimätartillverkaren.
Skriv svar