Ledmatris med 25 mm pitch

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Ledmatris med 25 mm pitch

Inlägg av Maze »

Har under hösten gjort en nystart på mitt ledprojekt och tänkte passa på att ge det en ny tråd. Efter en del utvärderingar av den förra prototypen har jag kommit fram till följande.

Den tidigare prototypen hittar ni härhttp://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=24152

25 mm pitch
Minst 2000 NIT ljusstyrka
Ytmonterade lysdioder
14-16 bitar upplösning per färg
Minst 400 Hz uppdateringsfrekvens
Homogena moduler med 16x16 pixlar
Inbyggd PSU i varje modul

När det gäller drivningen av dioderna tänkte jag använda vanliga on/off drivare den här gången. Dessa kostar mindre än PWM drivare och gör det möjligt att välja upplösning och uppdateringsfrekvens fritt. Upplösning och uppdateringsfrekvens begränsas av den kortaste tiden som varje diod kan vara aktiv. Detta gör det svårt att implementera högre upplösning än 12 bitar med vanlig PWM med hjälp av on/off drivare då de flesta drivare kan klockas i högst 30 MHz. Dessutom måste data klockas in seriellt.

För att lyckas implementera ovanstående tänkte jag istället använda binär modulation där dioderna moduleras direkt av de bitar som utgör pixlarnas värden. Tiden som varje bit ligger ute viktas av dess signifikans. Fördelen är att varje period innehåller flera omslag vid högre ljusstyrka vilket ger en virtuell högre uppdateringsfrekvens. Kravet blir nu att klara runt 100 Hz för att hinna visa alla frames korrekt. Tyvärr måste den aktiva tiden för dioderna minskas ytterligare för att komma upp i tillräcklig upplösning. Detta tänkte jag lösa med hjälp av enable ingången hos drivarna vilket gör det möjligt att slå av alla dioder utan att behöva klocka in nollor seriellt. Detta behöver bara göras i början av varje period när tiden som varje bit ska visas är kortare än tiden det tar att klocka in data seriellt. Nackdelen är att nån procent i ljusstyrka försvinner.

Första steget blev att ta fram ett par kort med lysdioder och leddrivare som kan användas vid implemetering och utvärdering. Till styrning används till en början ett Spartan3 FPGA utvecklingskort.

Framsidan på ett av ledkorten med 32 ytmonterade dioder. Har åtta likadana kort som senare ska monteras ihop till en modul på 16x16 pixlar.

Bild

Baksidan av ledkortet med leddrivare, avkoppling, spänningsregulator och anslutningar. Använder mig av Texas TLC5928 drivare som har väldigt snabba stig och falltider på utgångarna och snabb respons på enable ingången vilket är viktigt i det här fallet.

Bild

Har hittat två intressant lysdioder så jag gjorde kort för både varianterna. Har även tagit svart lödmask på en del kort för lite utvärdering. Den första varianten är en diod från Avago i PLCC-4 kapsel.

Bild

Den andra dioden är också från Avago men i PLCC-6 kapsel som är lite större.

Bild

Alla korten monterade och ihopkopplade med FPGA kortet. Fick tag i en helt ny switchad nätdel på ETA auktionen som får stå för strömförsörjningen.

Bild

Senare är det tänkt att ha ett enda kort i varje modul med måtten 400x400 mm med både lysdioder, leddrivare och FPGA.

Bild

Ett litet smakprov. Verkligen stor skillnad mellan dessa dioder och de hålade som användes i den tidigare prototypen. De här ger väldigt fina och rena färger och är grymt ljusstarka. Färgblandningen är även några snäpp bättre då det smälter ihop till en enda färg redan på ett par centimeters avstånd.

Bild

Har haft fullt upp med exjobb hela hösten så jag har bara hunnit implementerat vanlig PWM med 14 bitars upplösning som ger ca 80 Hz uppdateringsfrekvens. Än så länge går det bara att skicka över bilder via serieport från datorn. Har skickat efter mönsterkort till ett DVI interface som jag hoppas kommer innan nyår. Har även fått hem ett nytt FPGA kort med lite större FPGA på för att få plats att implementera allt.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Häftigt projekt!

Kolla upp HDCP då detta trassel ingår i DVI.
Hur har du ordnat DVI -> LVTTL?, eller du kanske kör TMDS direkt på ingångarna?

Lött korten själv eller lejt bort det?, tänkte att om man skulle fixa 300k pixlar vid något skede kan det vara en fördel att ha någon form av serieproduktion ;)

Linux eller Microsoft för utvecklingsmiljön ..?
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

Använder Texas TFP101 för DVI interfacet. TMDS in på ena sidan och paralllell LVTTL ut på andra sidan. Vad jag fattar det som så är HDCP tillval för DVI och då ofta när det gäller andra mediaprylar än datorer. Jag är mest ute efter att få in en vanlig VGA upplöst bild från en PC. Har däremot satt dit ett EEPROM för DDC data på interfacet.

Korten ovan har jag satt ihop själv. Håller på och letar efter en legotillverkare för den första serien av kort.

Använder Xillinx ISE för utveckling som jag kör på Windows XP.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Åhh, sånt här är alltid intressant!

Ska bli spännande att se fortsättningen.
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Re: Ledmatris med 25 mm pitch

Inlägg av Maze »

Har inte hänt så mycket den senaste tiden med detta projekt förrutom att jag lyckades löda ihop ett DVI interface tidigare i våras. Och nu efter ett par regniga dagar så har jag lyckats skriva lite kod som gör det möjligt att driva hela displayen med hjälp av en DVI signal.

DVI interfacet är baserat på Texas TFP101 som omvandlar TMDS signalerna till vanlig RGB som sedan skickas vidare till en FPGA. Ett EEPROM sitter även där för EDID data.

Bild

Ska försöka få fram ett videoklipp på displayen också nu när den kan visa rörliga bilder. Står man en bit bort går det till och med att spela upp delar av verkliga videoklipp som går att se vad det är.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Ledmatris med 25 mm pitch

Inlägg av POS »

Här kommer lite inspiration till projektet: http://www.break.com/index/dorm-light-show-wars.html
Här är det svårt att tävla i storlek....

Jag såg att MrMister eventuellt skulle ta med nått liknande som du bygger från kina, 6st sånna så har man en rejäl widescreen-tv :)
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Ledmatris med 25 mm pitch

Inlägg av cosmox »

Maze: Kul projekt! Finns det någon speciell anledning till att några av banorna från DVI-kontakten är "vågiga"?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Ledmatris med 25 mm pitch

Inlägg av sm2wmv »

cosmox skrev:Maze: Kul projekt! Finns det någon speciell anledning till att några av banorna från DVI-kontakten är "vågiga"?
För att få samma längd på dem?
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Ledmatris med 25 mm pitch

Inlägg av cosmox »

Ja, jag lurade också på det men var inte helt säker på om DVI var så tidskritiskt.
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Re: Ledmatris med 25 mm pitch

Inlägg av Maze »

Jo, det är mest för att få samma längd på dessa. I den upplösning jag kör med så spelar det nog ingen större roll men vid högre upplösning så blir datatakten rätt hög. Sen såg jag att andra kort med DVI interface hade matchade längder på banorna så jag gjorde detsamma med mitt kort.
Användarvisningsbild
Teqqan
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 april 2008, 23:45:35
Ort: Lund

Re: Ledmatris med 25 mm pitch

Inlägg av Teqqan »

Hur går det med LED-matrisen Maze?
Dina projekt är en enorm inspiration för mig, därför är jag lite nyfiken.
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: Ledmatris med 25 mm pitch

Inlägg av Gildebrand »

>>När det gäller drivningen av dioderna tänkte jag använda vanliga on/off drivare den här gången.

Hur gör du då för att blanda färger?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ledmatris med 25 mm pitch

Inlägg av sodjan »

Det gör ögat. Bara det "blinkar" tillräckligt fort...
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: Ledmatris med 25 mm pitch

Inlägg av Gildebrand »

"blinkar" tillräckligt fort? Du menar alltså att han pwm:ar dioderna?

Men drivarna hade ingen inbyggd pwm, sker det i styrkretsen eller?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Ledmatris med 25 mm pitch

Inlägg av netrunner »

Jag gillar alla projekt där Clas Ohlson:s katalog är en del av den bärande konstruktionen.

Intressant strategi att låta utlokalisera så mycket som möjligt till varje kort.
Skriv svar