Lönt att försöka ta sig in i Husqvarna transformator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1624
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Lönt att försöka ta sig in i Husqvarna transformator?

Inlägg av teljemo »

Bild

Hej,

Drivenheten till min automower gav upp i veckan...
Funkade inte ens fast jag testade de lite high tech bankande med näven på den :lol:

Den lilla apparaten är en jätte fin sak som är klassad IP44 och då verkar dom gjutit hela mackapären.
(Denna "killgissning" är endast baserad på att det inte finns några skruvhål eller synliga skarvar på lådan)
Min enhet satt monterad utomhus (följde med husköpet) men vet ej om det är optimalt för en IP44 (sköljtät)? Bor ändå i Halmstad kommun så regnar ju konstant... 8)

Frågan
I alla fall.. Om det är en gjuten historia.. Går det att skära/såga/slipa sig in utan att ha sönder något utan att veta vad det är för layout där inne?
Och om man lyckas, vad brukar vara sönder i en sån här mojäng och är det lönt att byta ut..


Jag har redan köpt en ny men hade ju varit bra med en reserv :D

(Off topic
Galna priser på dessa enheter.. Rent tekniskt borde man väl kunna införskaffa vilken transformator som helst som levererar 28V och 2200mA för en betydligt mildare summa.
Om nu inte Husqvarna byggt in nån frän funktion som skickar pulser och signaler..
)

Transformator info
Här är min trasiga transformatormodell:
Art.nr: 586 75 53-01
https://www.lindarn.se/automower-transformator-320

Modellen har ersatt pga att den gått sönder mycket så min nya är av en senare modell :)
Art.nr: 590 44 23-01
https://www.gplshop.se/xxxxx-entreprena ... 20-520.php

Tack
rikkitikkitavi
Inlägg: 14954
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Lönt att försöka ta sig in i Husqvarna transformator?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Tja, in går det alltid att ta sig. Är man försiktig så skadar man inte det som finns på insidan. Att laga det, well...

Ibland är elektroniken hyfsat ingjuten också , då kan du glömma att laga den. Men är det naken elektronik finns det hopp.

Efter det kan du glömma all IP44 klassning, eller isolering men den sitter väl ändå på en JFB om den är utomhus?

Men jag kan inte se varför du inte bygger en 2,2A 28VDC nätdel på egen hand och slaktar loss kontakten?
Det sitter väl inte någon smartelektronik som gör att laddningen inte startar om det är någon annan spänningskälla? De har bara valt en jobbig kontakt :) ?

Den vägen känns otroligt mycket lättare än att såga upp och försöka laga en eller flera trasiga komponenter i ett switchat nätaggregat som är kompaktbyggt. Även om man hittar det som är trasigt kan det vara annat som är på väg att ge sig.

Mina fem cents.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Lönt att försöka ta sig in i Husqvarna transformator?

Inlägg av peolah »

Varför inte använda en som nedan och bygga in i en billig IP44 kapsling!?

Iofs går dessa bara att justera upp till ~ 27.2V och blir strömuttaget 2.2 A överstiger man 50W (~60W)
Men jag tvivlar på att det är så snäva marginaler, länkar till en 100W också men denna går bara att justera upp till 26.2V utan modifieringar!

Jag använder själv en hel del Meanwell , det är väldigt bra switchade nätdelar!

https://www.elfa.se/sv/dc-stroemfoersoe ... cache=true

https://www.elfa.se/sv/dc-stroemfoersoe ... cache=true
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3544
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Lönt att försöka ta sig in i Husqvarna transformator?

Inlägg av breflabb »

Det är alltid läge att kolla om det går att fixa.
Nuförtiden är allt sådant limmat oavsett IP klassning.
Jag har varit inne i en hel del sådana och lyckats laga dom flesta.
Oftast är det elektrolyterna som ger sig.
Hur kommer man in då? Har försökt med en hel del olika metoder och kom på en
som funkar.
Mora kniv och hammare
Sätt kniven i ena hörnet och slå till
Och så fortsätter du till nästa hörn .
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Lönt att försöka ta sig in i Husqvarna transformator?

Inlägg av Tekko »

Ibland funkar det även att bara banka runt hela fogen något/några varv så ramlar halvorna isär.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34051
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lönt att försöka ta sig in i Husqvarna transformator?

Inlägg av Glenn »

Eller spänna fast den i ett skruvstycke tills det spricker.


Men jag har funderat på att bygga en specifik apparat att såga/fräsa upp sådana med, typ en dremelkopia med sågblad som man kan ställa höjd och sjup med precision på, sen drar man bara boxen förbi där och sågar spår i plasten..

Framförallt vill jag såga mej in i elektronikboxar i bil/MC dock.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1624
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Lönt att försöka ta sig in i Husqvarna transformator?

Inlägg av teljemo »

Tack för alla tipsen.
Ska både se om jag tar mig in i apparaten och kolla upp mer ang att sätta ihop ett eget agg..

2 grannar har råkat ut för samma haveri i veckan. Inte exakt samtidigt dock.
Våra robotar är köpta ungefär samtidigt (2015).
Är detta ett fall av planerat åldrande på apparaterna kanske.. eller har nätet i grannskapet varit lite instabilt med mycket spikar..
Palle500
Inlägg: 4510
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Lönt att försöka ta sig in i Husqvarna transformator?

Inlägg av Palle500 »

Kontaktdonet ser ut som detta, vilket säljs av Biltema
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000031729
Bild
butthead
Inlägg: 116
Blev medlem: 3 juni 2008, 17:27:01
Ort: Stockholm

Re: Lönt att försöka ta sig in i Husqvarna transformator?

Inlägg av butthead »

I manualen för min AM305 (adaptern ser iallafall likadan ut) så står det att transformatorn bör placeras under tak. En utomhusprodukt alltså, vilket ger högre krav på elsäkerhet än vanliga inomhusprodukter. Att öppna den, laga den och köra den med JFB låter farligt. Hur skyddar du den mot fukt och damm sen? Det får inte lägga sig och överbrygga isolationen mellan primär och sekundärsidan. En "sealed" produkt ger upp till 4 ggr kortare skyddsavstånd (kollar creepage PD1 vs PD2 MG III) , vilket alltså inte ger tillräcklig isolation om du inte får den helt tät. Enligt HQ får du inte heller ändra originalutföradet. Du gör detta på egen risk.

En ny transformator för 1495kr vart femte år ger djg en kostnad på 82 öre om dagen. Kanske inte här du ska spara pengar.

Kolla med ditt försäkringsbolag. Trädgårdsmaskiner brukar vara försäkrade och Trygg Hansa hade iallafall för några år sedan en lägre självrisk på elektronik.
ToPNoTCH
Inlägg: 4913
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Lönt att försöka ta sig in i Husqvarna transformator?

Inlägg av ToPNoTCH »

Det är ingen idé att ge sig in i den.

Jag fick en exakt sådan på mitt bord för 3 veckor sedan och den är helt igen gjuten på insidan.

Någon svart gjutmassa som är stenhård.
FormerMazda
Inlägg: 6123
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Lönt att försöka ta sig in i Husqvarna transformator?

Inlägg av FormerMazda »

Åskan tog min, öppnade den och den var helt ingjuten..
Åska särskilt, men sådana nätagg brukar inte vara lätta att reparera.
Köp ny original ersättare, eller nåt annat med minst samma spänning och ström. Kabeln till stationen har du ju.
Jag körde min på labbagget medan jag väntade på ny adapter.
bearing
Inlägg: 11322
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lönt att försöka ta sig in i Husqvarna transformator?

Inlägg av bearing »

Har du konstaterat att det är trasig? På min hade stiften i kontakten backat lite bara. Annats som kan ha hänt är ju brott i kabeln, ifall den t.ex. varit klämd i ett fönster. Så börjar med att kolla sånt, tycker jag.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1624
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Lönt att försöka ta sig in i Husqvarna transformator?

Inlägg av teljemo »

Jag beställde nu direkt och den är levererad och installerad.
Fick lite mindre än halva summan av försäkringsbolaget.
Försäkringskillen va så förvånad att jag själv löst det.. Dom brukar skicka ut elektriker för att diagnostisera och komma med kostnadsförslag samt installera nytt..
Han frågade hur jag installerade själv.. eehh.. 2 hål i väggen! :lol:
Han var dock tacksam då de brukar bli en betydligt större kostnad med en elektriker inblandad.. Sorry elektrikern 8)

Jag har inte försökt gräva mig in i den gamla än, kanske kasseras istället baserat på era erfarenheter..
Jag mätte på stiften i kontakten. Sladden har inte varit i kläm och den har suttit stilla så kabelbrott och lösa stift låter mindre troligt.. men nu får jag väl klippa kabeln närmare lådan och mäta där iallafall.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Lönt att försöka ta sig in i Husqvarna transformator?

Inlägg av Tekko »

Är nog en "epoxy" mha två komponent polyuretangjutmassa.
optodsl
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 september 2013, 13:40:32

Re: Lönt att försöka ta sig in i Husqvarna transformator?

Inlägg av optodsl »

Gammal tråd men…

Fick över ta en klippare, visserligen gardena men det är ju typ samma, men fick inte med nätdelen.

Passar den kontakten från Biltema?

Är kontakten kopplad direkt till kontaktblecken?

Polaritet?
Skriv svar