Signalfel, bygla termistor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Neslund
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 december 2018, 23:23:50

Signalfel, bygla termistor

Inlägg av Neslund »

EBE7238E-0F36-4356-BC37-5A68D25CBD1A.jpeg
Hej, jag har en skördare som varnar styrfel. På kortet hade en termistor lossnat en ptc c975. Hittade inte den så ersatte med en MF-RO25. Dock så varnar den ännu. Om jag däremot tar en järntråd och byglar så tystnar felet. Är helt ny inom detta, vad beror det på? Är den känslig på att termistorn måste va exakt som original? Eller innebär det att jag byglar förbi något. Kortet i fråga är nån typ av signalförstärkare för styrningen på traktorn. Allt började med att jag bytte kablar från kortet till hydraulventilerna den styr, kan jag ha blandat ihop å jordat fel någonstans eftersom den funkar då jag byglar. Längst ner till höger ser ni vart den saknas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3544
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Signalfel, bygla termistor

Inlägg av breflabb »

PTC motstånden har olika värden i rums temperatur. Det behöver inte vara original
men motståndet bör vara i närheten. Om du kan mäta motståndet på den eller en annan
med samma beteckning på kortet så är det lättare att hitta ersättare
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3544
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Signalfel, bygla termistor

Inlägg av breflabb »

Enligt databladet så är den på 1,8 ohm. Det ligger ganska nära MFR-025 som du tog.
Men det kan också vara att kretsen är känslig
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Signalfel, bygla termistor

Inlägg av lillahuset »

Kom igen nu, var sitter elektroniken med ett PTC-motstånd? I en jävla traktor. Hur litet temperaturintervall ska traktorn kunna fungera i? -30C..+50C?
PTC-motståndet är troligen någon sorts strömbegränsning med ganska okritiska parametrar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Signalfel, bygla termistor

Inlägg av JimmyAndersson »

Med tanke på hur många PTC'er det sitter på rad så lär de inte användas för att främst reglera något efter temperatur.
Och av märket "Clare" att döma så lär det vara reläer som de sitter vid.
(Clare gör trevliga relän, ofta tungelement-typ, precis som .. vad 17 heter de. Namnet försvann just. Undrar om jag tänkte på Omron. Troligen.)

PTC'erna sitter troligen som skydd, eventuellt (strömbegränsare), till reläerna.
(Både PTC och NTC-resistorer brukar man se som temperatur-mätare, även om de nog främst uppfanns för att reglera ström. Det är likadant med shiftregister: Många kom i kontakt med dem i uppkopplingar med "rinnande ljus", men de är främst tänkta som serie->parallell-omvandlare ungefär. 555-IC'n används inte heller främst som den var tänkt.)

Men varför det inte fungerar med den du bytte till vet jag faktiskt inte. Det känns inte logiskt.
Ah, läste inlägget igen, och felet lär garanterat bero på att du kopplade lite fel. Jag ser ingen annan förklaring.
De sladdarna som går in vid den saknade PTC'en; vad kommer de ifrån? Kan du följa sladdarna eller mäta på dem när du rör reglagen?
Ett tips är att sätta tejp och skriva vad sladdarna är till när du lossar på något. Det är så dags att säga det nu, jag vet. :mrgreen:


Traktor-el är ganska enkel, jag menar, det är inte en skog med sladdar som i en bil,
men ofta kommer sladdarna från alla möjliga håll och det är sällan direkt rent, så ett mätinstrument brukar ge många "aha-upplevelser".
(Nya/moderna skördare är en annan sak. De är som en förstorad dator ungefär. Men förr eller senare kommer sladdar till relän och slangar till ventiler, så då går det att mäta där åtminstone.)


Neslund:
Ungefär var i landet finns du?
(Jag råkar vänta på en kille med traktor och skotare som fått problem med sin traktor... :D )
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6996
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Signalfel, bygla termistor

Inlägg av Marta »

En PTC för strömbegränsning är mycket mera än dess resistans vid 25°C. Det är helt avgörande om den nya PTC har ungefär samma värmeavgivning och samma brytpunkt där resistansen börjar stiga. När den väl börjar stiga blir det en självpådrivande process som till stor del bryter kretsen.
Neslund
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 december 2018, 23:23:50

Re: Signalfel, bygla termistor

Inlägg av Neslund »

Okey, ja är ganska lätt att mäta upp då alla kablar faktisk är uppmärkta med gula sifferband och dessa sifferkoder finns i elschema. Dock det som gör mig brydd är byglingen. Jag bor i Lycksele Västerbotten :) .
Idag ska jag köra till en likadan maskin några mil bort och se hur det ser ut på den.
Neslund
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 december 2018, 23:23:50

Re: Signalfel, bygla termistor

Inlägg av Neslund »

Kan man ha bränt något relä då man byglat. Bara en tanke, är dom känsliga?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6996
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Signalfel, bygla termistor

Inlägg av Marta »

Är det som reläet styr helt, så knappast något brännt relä.

Är den nya termistorn ungefär lika stor i sitt fysiska omfång och har den samma resistans och temperatur för sin brytpunkt som den ursprungliga?
Neslund
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 december 2018, 23:23:50

Re: Signalfel, bygla termistor

Inlägg av Neslund »

Nej den är mindre den nya och skiljer en del på värdena. Jag har provat att mäta. Vissa kopplingar har ca 22v med termistorn i och när jag byglat med ståltråd så sjunker dom värdena till ca 1,5v.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6996
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Signalfel, bygla termistor

Inlägg av Marta »

Om ingenting drar för mycket ström så kan det vara just att den är mindre och avger mindre värme till omgivningen.

Kommer den väl över en viss brytpunkt så resistansen börjar öka så värms den mera och resistansen ökar ännu mer så den blir ännu varmare... Så skall det vara, men antagligen först vid en stöörr last än Din ersättningstermistor medger.

Skaffa en ny som är rätt, det är en nödvändig skyddskomponent. Inte trevligt med bygel om något går sönder och orsakar följdfel med sönderbrända kretskort.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1057
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Signalfel, bygla termistor

Inlägg av JohnGalt »

Skriv svar