Proove

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
nim
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 oktober 2003, 23:06:09
Ort: Upplands Väsby

Proove

Inlägg av nim »

Hej
Har ett antal fjärrkontroller från Proove. Alla har det gemensamt att pulståget ut från IC-kretsen är "diffust" vilket påverkar tillförlitligheten och räckvidden negativt. Kretsarna är märkta M3D L28.5570CC-G. Jag har letat datablad utan framgång. Jag skulle vilja ersätta kretsarna med en PIC men går bet eftersom jag inte kan se hela pulståget samtidigt på oscilloskopet. Har ngn ett tips om var man kan hitta ett datablad?
Med vänlig hälsning
nim
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26747
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Proove

Inlägg av Nerre »

Det ser ut smo du har flera överlappande svep (annars är signalen omöjlig, den kan inte vara på två nivåer samtidigt).
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26197
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Proove

Inlägg av Icecap »

nim: vid att ställa hold-off på scopet upp kan du säkra att den kör ett svep per pulståg.

Sedan kan du ställa triggerfördröjningen så att du kan se hela pulståget i delar. Själv brukar jag ta ett antal kort som man sedan kan sammanställa till ett samlat långt bild.
nim
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 oktober 2003, 23:06:09
Ort: Upplands Väsby

Re: Proove

Inlägg av nim »

Nerre
Ja det ser ut som överlappande svep men när jag fyller skärmen med bara ett svep (24 High) ser det lika konstigt ut fast i mycket mindre skala. Jag har kört oscilloskopet mot en signalgenerator på alla möjliga sätt men inte lyckats få fram liknande konstigheter så scopet verkar vara OK. Det syns tydligt på scopet att där signalerna överlappar varandra är intensiteten mindre. Jag har försökt att se om det ligger en klockfrekvens och spökar i överlappningen men det syns bara en svag uppgång i början och en svag nedgång i slutet. Helt obegripligt.

Icecap
Om jag förstår rätt, så tror jag inte att mitt scope har någon hold-off funktion. Men jag har i alla fall lyckats ställa tidbasen så att jag har bara ett svep i taget på skärmen. Sen gjorde jag som du tipsade om, fotograferade de 12 pulståg jag vill efterlikna och ska nu försöka förstora dem i Photoshop så att jag kan se vad som är kort/långt.
nim
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Proove

Inlägg av YD1150 »

M3E,(M3D-).pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nim
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 oktober 2003, 23:06:09
Ort: Upplands Väsby

Re: Proove

Inlägg av nim »

YD1150
Tack för hjälpen.
nim
Skriv svar