IR-startare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Medicinsk-teknik
Inlägg: 28
Blev medlem: 17 oktober 2005, 22:54:17
Kontakt:

IR-startare

Inlägg av Medicinsk-teknik »

Hej, jag funderar på att bygga ett ir-larm, som ger en positiv puls när "ir-strålen" bryts, bygger man två "pinnar" ut från tex. där diskettenheten ska sitta, och fäster ir-larmet där. Kopplar sedan + pulsen till moderkortet där annars pulsen kommer från startknappen. detta innebär att man skulle kunna starta datorn genom att föra handen mellan två "pinnar" och datorn startas.

Går detta att genomföra.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26221
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Såklart går det!

Du måste bara ha en dator med stand-by spänning eller mata med extern matning, sen är det inget problem.

Om du starter datorn med att det skickas en positiv puls till nätdelen redan har datorn alltså stand-by spänning (brukar driva USB-bussen vid avslagit dator) och då är det bara att bygga.

En sak du ska tänka på är att om någon brytar ljusstrålen under drift är det avstängningssignal till datorn, de flesta "moderna" datorer kommer då att utföra en kontrollerat nerstängning. Liiiiite pissigt att tappa en pappersbit och allt man har jobbat med försvinner.......
Buffi
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 april 2004, 19:28:44
Ort: Stockholm

Inlägg av Buffi »

Är ju bara att koppla så att när datorn har "vanlig" spänning utåt på t.ex. molexkablarna så avaktiveras IR-starten... då ska det ju inte vara några problem med sånt.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

På alla de tre laptoppar jag har haft har det funnits möjlighet att välja vad som skall hända när man tynger på knappen (i Windows). Minns jag inte helt fel fanns det under högerklick på skrivbordet -> Egenskaper -> Skärmsläckare -> Avancerat (eller något ditåt) -> någon flik där. På samma ställe kunde man också bestämma vad som skall hända när man stänger locket på den bärbara datorn.

Lättast är väl att byta till Linux, här går inte datorn av fast jag trycker på strömknappen. ;)
Skriv svar