Lagat laptop-laddare - farligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pluggen
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 augusti 2014, 21:11:08

Lagat laptop-laddare - farligt?

Inlägg av Pluggen »

Jag bytte precis ut en toroidspole i en laptop-laddare, men är en fullständig nybörjare. Vågar jag sätta i kabeln och se om den fungerar igen, eller är det tokfarligt?

[Edit: "Löddad"->"Lagat" i rubriken - hcb]
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5790
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Lagat laptop-laddare - farligt?

Inlägg av hcb »

Hej och välkommen!

Om du är en fullständig nybörjare skulle jag kraftigt avråda från att ge dig på starkströmskretsar om du inte är säker på vad du gör och att du gör det på ett säkert sätt.

Dock: har du bytt spolen mot en likadan (varför, förresten? de går sällan sönder), kontrollerat att lösningarna är OK och att höljet sitter ihop bra o.s.v. är den troligtvis inte farlig.
Pluggen
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 augusti 2014, 21:11:08

Re: Lagat laptop-laddare - farligt?

Inlägg av Pluggen »

Tack. Det verkar vara ett trevligt forum det här. Jag påbörjar en elektronikutbildning alldeles snart, så det kan hända att det postas fler dumma frågor framöver :p

Anledningen till att jag bytte ut spolen är att ledarna var knäckta så det fick bli en ny. Vad kan hända om man skulle få fel styrka på den?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14954
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Lagat laptop-laddare - farligt?

Inlägg av rikkitikkitavi »

I värsta fall kommer laddaren bli överhettad och kan tom börja brinna men det är ett extremfall.

Troligen går något annat sönder, det beror på var toroiden satt och vilken funktionen den hade.

En bild hade underlättat.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26221
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lagat laptop-laddare - farligt?

Inlägg av Icecap »

Pluggen: som rikkitikkitavi skriver kan bytet vara utan kritiska värden förstörs - och det kan likaväl vara en komponent som måste vara inom vissa gränser.

Så ett kort hade varit en hjälp. Innan mer information ges är det omöjligt att svara.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Lagat laptop-laddare - farligt?

Inlägg av agfamatic »

som sagt om spolen är av samma modell och har samma eller snarlika specifikationer samt är rätt och bra monterad ska det inte orsaka några problem.
men innan man ger sig på nätspänningskretsar bör man ha läst på om hur nätspänning fungerar samt riskerna med 230v växelström. jag är själv helt självlärd på elektronik men kan dessvärre inte rekommendera några specifika böcker för själv slukade jag allt jag kunde hitta om elektronik både i bokform och på internet.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Lagat laptop-laddare - farligt?

Inlägg av blueint »

Det som man bör kolla som minimum är väl:
* Att anslutningar sitter fast som de ska
* Isolationsavstånd är intakta utan lödspår, lossade banflärpar mm
* Transformatorn, optoisolator och EMC-kondensator är i ordentligt skick (oskadda)
* Korrekt montering med avseende på pin-numrering, polarisation osv
* Komponenterna sitter fast
* Skalet monteras på så att allt sitter fast på ett korrekt sätt och inget sticker ut
* Avlastningsskydd fungerar på primärsidan som minimum

Mät galvaniskt med diodtest mellan primär- och sekundärsida oinkopplad samt provkör gärna i några minuter för att upptäcka uppenbara fel. Mät att utspänningen är korrekt.
opampen
Inlägg: 1795
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Lagat laptop-laddare - farligt?

Inlägg av opampen »

Välkommen Pluggen!

Du skriver att ledarna var "knäckta"? Hade dom brunnit av eller gått av på annat sätt? Hade du mätt upp spolen så du fick samma när du bytte?

Troligen är det något annat fel på laddaren, kan vara någon trissa eller konding.

Du måste alltså felsöka och inte bara byta utan att ta reda på felet. Du ska ha grundläggande elek.kunskap för att öppna apparaten! Om du inte är säker så skulle jag avråda dig att ge dig på liknande.

Det kan vara förenat med livsfara och skada på apparat om det vill sig illa. Nu behöver det inte vara så dramatiskt denna gång, men nätspänningen 230 Volt ska man ha respekt för!

Du kan gärna läsa lite om el och elektronik, rekommenderar följande böcker;

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... %C3%B6cker

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... %C3%B6cker

Hoppas att du kommer att få mycket nöje och att det blir många intressanta projekt sen när du blir lite mer varm i kläderna!
Josasp
Inlägg: 404
Blev medlem: 8 mars 2009, 16:59:47
Ort: Pattaya, Thailand

Re: Lagat laptop-laddare - farligt?

Inlägg av Josasp »

Jag kommer som vanligt med ett non-kosher svar ;)

Plugga i den i väggen och se om något händer, smäller, exploderar eller tar eld.
Verkar den överleva det, så rör inte kontakterna ut med fingrarna och mät spänningen.

Verkar spänningen stämma och ingenting är tok, ja då fungerar den nog.

Men det är inte direkt "rätt" sätt att testa utrustning kanske ;)
Pluggen
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 augusti 2014, 21:11:08

Re: Lagat laptop-laddare - farligt?

Inlägg av Pluggen »

Så här ser laddaren ut, med toroiden utmarkerad.

Jag hade laddaren i resväskan när jag flög på semester. De var uppenbarligen lite vårdslösa med den i bagagehanteringen, för när jag kom fram var det inget liv i den. Skakade jag lite på den så blinkade den till, vilket överensstämmer med observationerna när jag sedan öppnade den. Toroiden hängde nämligen då i ena ledaren.

Ni har förstås rätt. Jag bör vänta med detta tills jag har blivit lite mer varm i kläderna. Det var bara min nyfikenhet som tog överhanden och förståndet fick stryka på foten. Det är inte så att jag behöver laddaren, jag har nämligen två andra där dock den ena har en kontakt som sitter lite dåligt och den andra inte passar alls. Jag funderade på att ta kontakten från den trasiga och sätta den på den som inte passade.

Jag tar och fortsätter med andra säkrare projekt och så får laddaren snällt ligga och vänta tills jag har mer erfarenhet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14954
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Lagat laptop-laddare - farligt?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Hej
Det ser ut att vara en anslutning för 230VAC sladd uppe till höger på kortet, ovanför den trasiga toroiden.

Det får mig att misstänka att det är en avstörningsdrossel. Den fungerar så att tillsammans med kondensatorer skapar de ett filter som stoppar högfrekvent brus från den switchade omvandlaren (allt det med lim på sig) att gå baklänges ut på elnätet. Det som kallas för elektromagnetisk störning, i detta fallet ledningsledd.

Bildgoogla på "emc filter" så ser du principerna.
Jag skall inte komplicera mer än så , det är svårt att säga exakt funktion om man inte har kopplingen klart för sig. Men där kan du läsa lite mera , och detta är grundläggande kunskaper för att förstå viktiga koncept.
Så det var inte bortkastad tid alls. Ofta lär man sig mycket på försöken att laga något, eftersom man då kan plocka isär och titta och fundera hur det fungerar. Misslyckas man har det ofta inte kostat mer än några komponenter. Apparaten var ju trasig ändå...

när du sedan är mogen kan du ju läsa på mer om "switchade omvandlare" , " Switched power supply"


Baserat på denna bilden så tror jag inte risken är så stor för att den exploderar. Har du dålig kontakt så kommer inte spänningen fram till omvandlaren eftersom det är avbrott i filtret.
Är filtret feldimensionerat (tex för liten drossel) kanske du får sämre bortfiltrering av störningar, vilket kan vara ett potentiellt problem. En för stor drossel är inte troligt att det påverkar negativt.
Det är bara ifall du har väldigt tunn koppartråd på den nya drosseln som denna kan bli överhettad, som ett motstånd och orsaka problem.
Detta sagt skulle jag ändå vara försiktig. Det kan vara flera komponenter som har lossnat av omild behandling. Lödningar kan vara försvagade. Men det är lite långsökt iofs. Det kan också vara ett måndagsexemplear med en dålig lödning du haft och lite mer än normal behandling har orsakat detta.
Pluggen
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 augusti 2014, 21:11:08

Re: Lagat laptop-laddare - farligt?

Inlägg av Pluggen »

Jo då, 230VAC-kabeln ansluts där. Jag misstänkte också att det var en avstörningsdrossel, men det var ungefär så mycket jag lyckades googla fram. Det är ju svårt när man inte har tillräcklig kunskap. Nu har jag lite mer kött på benen och vet bättre vad jag ska söka på, så det tackar jag för.

Ni skulle alltså avråda från att plugga in och se om den ger ström, och sen koppla ur och lägga laddaren i lådan igen? Jag vill bara veta om den fungerar ju :P

Det är en 220µH 170mohm 1A toroidspole förresten.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Lagat laptop-laddare - farligt?

Inlägg av prototypen »

OM den nu sitter i serie med inkommande ström så är den ganska okritisk och går att ersätta med en tråd.
Alla garantier kommer då att försvinna, EMC egenskaperna kommer att fördärvas men det är inte något problem i testsyfte.

Att tråden i toroiden gått av beror nog på flitigt användande och bagagehanteringen var nog droppen som fick tråden att slutligt ge upp. Sådana tunga komponenter bör vara limmade för att inte vicka hit och dit.

Har du satt dit en likadan så tveka inte att stoppa i kontakten men ta skydd (kolla Mythbusters när de ska spränga lite).

Kul med ny medlem, så nu får vi alla ta om beräkning av förkopplingsmotstånd till LED :lol:

Protte
rikkitikkitavi
Inlägg: 14954
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Lagat laptop-laddare - farligt?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Vad är ett förkopplingsmotstånd ? ;) 8)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Lagat laptop-laddare - farligt?

Inlägg av prototypen »

Jahapp, då får vi sätta 2 på skolbänken :P

Prutte
Skriv svar