PCI-kort för beräkningar
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 12 augusti 2003, 12:11:39
- Ort: Lindesberg
PCI-kort för beräkningar
Tjenare.
Satt & funderade på om man skulle kunna bygga ett externt PCI-kort för att ta hand om vissa beräkningar istället för processorn... Någon som har lite hum om hur kraftfull processor kortet skulle behöva för att inte vara meningslöst?
Hur mycket data kan skickas via pci-bussen, hur många instruktioner krävs för att skicka instruktionerna fram & tebax?
Satt & funderade på om man skulle kunna bygga ett externt PCI-kort för att ta hand om vissa beräkningar istället för processorn... Någon som har lite hum om hur kraftfull processor kortet skulle behöva för att inte vara meningslöst?
Hur mycket data kan skickas via pci-bussen, hur många instruktioner krävs för att skicka instruktionerna fram & tebax?
- MicaelKarlsson
- Inlägg: 4669
- Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
- Ort: Aneby
- Kontakt:
Vad 17 hade du tänkt sätta på pci-kortet som är snabbare än dagens processorer och går att knåpa ihop för hand?
edit:
oj det var visst endel av frågan
hade lite svårt att hitta något vettigt men här ser man iaf vad en något föråldrad cpu klarar:
http://techreport.com/reviews/2001q4/at ... dex.x?pg=3
700 miljoner flyttalsoperationer per sekund...
vad ska du beräkna?
edit:
oj det var visst endel av frågan
hade lite svårt att hitta något vettigt men här ser man iaf vad en något föråldrad cpu klarar:
http://techreport.com/reviews/2001q4/at ... dex.x?pg=3
700 miljoner flyttalsoperationer per sekund...
vad ska du beräkna?
Senast redigerad av frejo 10 oktober 2005, 18:52:25, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 12 augusti 2003, 12:11:39
- Ort: Lindesberg
Tanken är att kortet skulle avlasta processorn.. Jobbar på en spelmotor för tillfället & skulle gärna hantera fysiken i spelet via ett separat kort (som alternativ).. vet att sådant är under utveckling, men vore kul att experimentera med. Processorn kunde alltså skicka en instruktion & värden för en tyngre beräkning & sedan ta emot ett färdigberäknat värde.. Så frågan är om (som ett exempel) en extra cpu på låt säga 400 mhz som är helt dedikerad till ett antal beräkningar skulle göra någon nytta, eller om det helt enkelt tar ut varandra....
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 12 augusti 2003, 12:11:39
- Ort: Lindesberg
du får nog satsa på någon annan buss då PCI är hopplöst slött och börjar försvinna från nyare datorer
att helt enkelt köra en separat processor för allehanda uppgifter är nog inte så effektivt, det är nog bättre att satsa på något specialiserat för en viss uppgift i sådana fall
ett annat alternativ skulle vara något som är gjort för just detta, typ kluster eller färdiga datorer/moderkort med fler processorer
http://www.tyan.com/products/html/thunderk8qsdpro.html
http://www.ebay.se/viItem?ItemId=6810581388
angående wep-crackningskort:
http://www.eff.org/Privacy/Crypto/Crypt ... ESCracker/
inspiration?
EDIT: Kass smiley och kassa länkar
att helt enkelt köra en separat processor för allehanda uppgifter är nog inte så effektivt, det är nog bättre att satsa på något specialiserat för en viss uppgift i sådana fall
ett annat alternativ skulle vara något som är gjort för just detta, typ kluster eller färdiga datorer/moderkort med fler processorer
http://www.tyan.com/products/html/thunderk8qsdpro.html
http://www.ebay.se/viItem?ItemId=6810581388
angående wep-crackningskort:
http://www.eff.org/Privacy/Crypto/Crypt ... ESCracker/
inspiration?
EDIT: Kass smiley och kassa länkar
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 12 augusti 2003, 12:11:39
- Ort: Lindesberg
Är osäker på huruvida det skulle fungera...
Säg att jag har ett kort som gör ungefär på detta vis (har inte allt i huvudet nu, men ungefär)
Exempel:
en triangel med lite egenskaper skickas till "fysikkortet"
vec3(0,0,0),vec(0,1,0),vec(0,1,1)
och sedan en matris för transformering av koordinater..
en variabel för massa
en för friktion
en för hastighet
en för vinkel
Skickar sedan en till triangel med samma egenskaper.
"fysikkortet" kör funktioner för att räkna ut kollisioner & förflyttning.
Sedan skickas en matris tillbaka till cpu'n som då har en tabell med koordinater utan att den i sig har behövt räkna, bara att lägga på matrisen & rendera. beror ju mycket på precisionen hur ofta data skickas...
Datorn i sin tur gör de eventuella ändringar som ska göras (inmatning, nya objekt, m.m) & skickar sedan ut data till kortet, som behandlar datan & returnerar matrisen.
Teoretiskt sett borde detta funka. Frågan är hur bra.
Säg att jag har ett kort som gör ungefär på detta vis (har inte allt i huvudet nu, men ungefär)
Exempel:
en triangel med lite egenskaper skickas till "fysikkortet"
vec3(0,0,0),vec(0,1,0),vec(0,1,1)
och sedan en matris för transformering av koordinater..
en variabel för massa
en för friktion
en för hastighet
en för vinkel
Skickar sedan en till triangel med samma egenskaper.
"fysikkortet" kör funktioner för att räkna ut kollisioner & förflyttning.
Sedan skickas en matris tillbaka till cpu'n som då har en tabell med koordinater utan att den i sig har behövt räkna, bara att lägga på matrisen & rendera. beror ju mycket på precisionen hur ofta data skickas...
Datorn i sin tur gör de eventuella ändringar som ska göras (inmatning, nya objekt, m.m) & skickar sedan ut data till kortet, som behandlar datan & returnerar matrisen.
Teoretiskt sett borde detta funka. Frågan är hur bra.